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SNCTP000002028 | NCT02669511 | BASEC2016-01385

Studie zur Untersuchung der Wirkung und Sicherheit von PQR309 bei Patienten mit rezidivierendem oder refraktärem primären Zentralnervensystem-Lymphom

Datenbasis: BASEC (Import vom 23.04.2024), WHO (Import vom 18.04.2024)
Geändert: 23.12.2023, 16:26
Krankheitskategorie: Non-Hodgkin-Lymphom, Erkrankungen des Nervensystems

Zusammenfassende Beschreibung der Studie (Datenquelle: BASEC)

Hauptziel dieser Studie ist es, die Wirkung von PQR309 in Patienten mit rezidivierendem oder refraktärem primären Lymphom des zentralen Nervensystems (ZNS) zu untersuchen. Ausserdem werden die Sicherheit und Verträglichkeit von PQR309 sowie die Pharmakokinetik des Moleküls untersucht. PQR309 ist ein neues Antitumor-Arzneimittel, das erstmalig Patienten mit primären ZNS-Lymphom verabreicht wird. PQR309 hemmt gezielt PI3K und mTOR, zwei Enzyme, die Teil eines Weges zur Übertragung von Zellsignalen bilden, der mit Zellteilung und Tumorwachstum verbunden wird. Da dieser Weg häufig in Lymphomen aktiviert wird, könnte die doppelte Hemmung von PI3K und mTOR (wie dies heute bereits mit zwei verschiedenen Arzneimittelklassen geschieht) gegen das Wachstum des Lymphoms von Nutzen sein. Stoffe, die derselben Arzneimittelklasse wie PQR309 angehören, wurden bereits in den letzten Jahren untersucht, und andere befinden sich noch in klinischen Studien.

Untersuchte Krankheiten(Datenquelle: BASEC)

Rezidivierendem oder refraktärem primären Zentralnervensystem (ZNS)-Lymphom

Health conditions (Datenquelle: WHO)

Primary Central Nervous System Lymphoma

Seltene Krankheit (Datenquelle: BASEC)

Nein

Untersuchte Intervention (z.B. Medikament, Therapie, Kampagne) (Datenquelle: BASEC)

Orale Einnahme von 80 mg PQR309 in Tablettenform.

Interventions (Datenquelle: WHO)

Drug: PQR309

Kriterien zur Teilnahme an der Studie (Datenquelle: BASEC)

1. Alter >= 18 Jahre.
2. Patienten mit histologisch/zytologisch nachgewiesenem primären ZNS-Lymphom.
3. Rezidivierendes oder refraktäres primären ZNS-Lymphom, nachgewiesen durch eine kraniale MRT.

Ausschlusskriterien (Datenquelle: BASEC)

1. Sekundäres ZNS-Lymphom oder Immunsuppression-assoziiertes ZNS-Lymphom.
2. Vorausgegangene allogene Stammzelltransplantation.
3. Patienten mit bleibenden Symptomen einer vorausgegangenen Ganzhirnbestrahlung.

Inclusion/Exclusion Criteria (Datenquelle: WHO)


Inclusion Criteria:

1. =18 years of age.

2. Patient with histologically/cytologically confirmed Primary Central Nervous System
Lymphoma (PCNSL)

3. Relapsed or refractory Primary Central Nervous System Lymphoma (PCNSL) demonstrated by
cranial MRI.

4. Presence of at least one lesion of bi-dimensionally measurable disease on baseline

5. MRI with a contrast-enhancing tumor of at least 1 cm (10 mm) in the longest diameter.

6. Maximum one prior systemic therapy regimen.

7. If receiving corticosteroids, patients must have been on a stable or decreasing dose
of corticosteroids and no more than 8 mg dexamethasone (or equivalent) for at least 5
days prior to date of enrollment.

8. Karnofsky Performance Score (KPS) = 70%.

9. More than 4 weeks from any investigational agent.

10. Adequate haematological, liver and renal function

11. Able and willing to swallow and retain oral medication.

12. Female and male patients of reproductive potential must agree to use effective
contraception from screening until 90 days after discontinuing study treatment.

13. Willing and able to sign the informed consent and to comply with the protocol for the
duration of the study.

Exclusion Criteria:

1. Central Nervous System (CNS) Lymphoma or chronic immunosuppression-associated central
nervous system (CNS) lymphoma.

2. Previous allogeneic hematopoietic stem cell transplant (HSCT transplant).

3. Previous whole brain radiotherapy (WBRT)

4. Other concomitant anti-tumor therapy as determined by the study team.

5. Patients unable to undergo contrast-enhanced MRI.

6. Prior treatment with a phosphoinositide -3 kinase (PI3K) inhibitor, Protein Kinase B
Inhibitor is known as AKT inhibitor, or mammalian target of rapamycin (mTOR)
inhibitor.

7. Patient taking enzyme-inducing anti-epileptic drug (EIAED) < 7 days of the first dose
of PQR309.

8. Patient is taking a drug with a risk to promote QT prolongation and Torsades de
Pointes.

9. Patient is currently using herbal preparations or medications. Patient should stop
using herbal medications 7 days prior to the first dose of the study drug.

10. Medically documented history of or active major depressive episode, bipolar disorder
(I or II), obsessive-compulsive disorder, schizophrenia, a history of suicidal attempt
or ideation, or homicidal ideation (e.g. risk of doing harm to self or others), or
patients with active severe personality disorders.

11. Anxiety = Common Terminology Criteria (CTC) of adverse events (AE) grade 3.

12. Patient has an uncontrolled intercurrent illness, including, but not limited to,
ongoing or active infection, HIV infection, chronic liver disease.

chronic renal disease, pancreatitis, chronic pulmonary disease, active cardiac disease
or cardiac dysfunction, interstitial lung disease, active autoimmune disease,
uncontrolled diabetes, neuropsychiatric or social situations that would limit
compliance with the study requirements.

13. Presence of gastrointestinal disease or any other condition that could interfere
significantly with the absorption of the study drug.

14. Concomitant treatment with medicinal products that increase the potential hydrogen
(pH), reduce acidity of the upper gastrointestinal tract, including, but not limited
to, proton-pump inhibitors (e.g. omeprazole), H2-antagonists (e.g. ranitidine) and
antacids. Patients may be enrolled in the study after a washout period sufficient to
terminate their effect.

15. Patient has a history of invasive malignancy other than Primary Central Nervous System
Lymphoma (PCNSL). Patients are eligible, if they are disease-free for at least 3 years
and deemed to be at low risk for recurrence by the investigator. Patients diagnosed
with cervical cancer in situ, basal cell or squamous cell carcinoma of the skin and
treated within the past 3 years are eligible.

16. Women who are pregnant or breast feeding.

17. Women able to conceive and unwilling to practice an effective method of birth control
from screening until 90 days after discontinuing study treatment (women of
childbearing potential must have a negative serum pregnancy test within 7 days prior
to first dose of PQR309).

18. Fasting glucose > 7.0 mmol/L (126 mg/dL). or HbA1c > 6.4%.

Weitere Angaben zur Studie im WHO-Primärregister

https://clinicaltrials.gov/show/NCT02669511

Weitere Angaben zur Studie aus der Datenbank der WHO (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=NCT02669511
Weitere Informationen zur Studie

Datum der Studienregistrierung

07.01.2016

Einschluss der ersten teilnehmenden Person

12.11.2015

Rekrutierungsstatus

Completed

Wissenschaftlicher Titel (Datenquelle: WHO)

Open-label, Non-randomized, Phase 2 Study Evaluating Efficacy and Safety of PQR309 in Patients With Relapsed or Refractory Primary Central Nervous System Lymphoma

Studientyp (Datenquelle: WHO)

Interventional

Design der Studie (Datenquelle: WHO)

Allocation: N/A. Intervention model: Single Group Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: None (Open Label).

Phase (Datenquelle: WHO)

Phase 2

Primäre Endpunkte (Datenquelle: WHO)

Overall Response Rate (ORR)

Sekundäre Endpunkte (Datenquelle: WHO)

Number of adverse events (AE) as related to the study medication.;Changes in puls rate;Changes in blood pressure;Changes in body weight;Changes in temperature;Changes of ECG;Changes of urinanalysis;Changes of haemostasis;Changes of Insulin/Glucose/C-Peptide;Changes in Routine blood chemistry;Changes in haematology;Depression Test PHQ-9;Generalized anxiety disorder mood scale score (GAD7);Changes in Physical examination according to Karnofsky Performance Status (KPS)

Kontakt für Auskünfte (Datenquelle: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Ergebnisse der Studie (Datenquelle: WHO)

Zusammenfassung der Ergebnisse

noch keine Angaben verfügbar

Link zu den Ergebnissen im Primärregister

noch keine Angaben verfügbar

Angaben zur Verfügbarkeit von individuellen Teilnehmerdaten

No

Studiendurchführungsorte

Durchführungsorte in der Schweiz (Datenquelle: BASEC)

Zürich

Durchführungsländer (Datenquelle: WHO)

Germany, Switzerland, United States

Kontakt für weitere Auskünfte zur Studie

Angaben zur Kontaktperson in der Schweiz (Datenquelle: BASEC)

Henk Streefkerk MD PhD
+41 61 633 29 48
info@piqur.com

Kontakt für allgemeine Auskünfte (Datenquelle: WHO)

Agnieszka Korfel, MD;Uwe Schlegel, Prof;Elisabeth Schorb, MD;Martin Dreyling, Prof;Gerald Illerhaus, Prof;Michael Weller, Prof;Daniela Bota, MD
Charite Universitaetsmedizin Berlin, Germany;Neurologische UniversitätsklinikKnappschaftskrankenhaus Bochum GmbH;UNIVERSITÄTSKLINIKUM FREIBURGKlinik für Innere Medizin I;Medizinische Klinik und Poliklinik III Klinikum der Universität München;Klinik für Hämatologie, Onkologie und PalliativmedizinStuttgart Cancer;University of Zurich;Center101 The City Drive SouthOrange, CA 92686

Kontakt für wissenschaftliche Auskünfte (Datenquelle: WHO)

Agnieszka Korfel, MD;Uwe Schlegel, Prof;Elisabeth Schorb, MD;Martin Dreyling, Prof;Gerald Illerhaus, Prof;Michael Weller, Prof;Daniela Bota, MD
Charite Universitaetsmedizin Berlin, Germany;Neurologische UniversitätsklinikKnappschaftskrankenhaus Bochum GmbH;UNIVERSITÄTSKLINIKUM FREIBURGKlinik für Innere Medizin I;Medizinische Klinik und Poliklinik III Klinikum der Universität München;Klinik für Hämatologie, Onkologie und PalliativmedizinStuttgart Cancer;University of Zurich;Center101 The City Drive SouthOrange, CA 92686

Bewilligung durch Ethikkommission (Datenquelle: BASEC)

Name der bewilligenden Ethikkommission (bei multizentrischen Studien nur die Leitkommission)

Kantonale Ethikkommission Zürich

Datum der Bewilligung durch die Ethikkommission

15.02.2017

Weitere Studienidentifikationsnummern

Studienidentifikationsnummer der Ethikkommission (BASEC-ID) (Datenquelle: BASEC)

2016-01385

Secondary ID (Datenquelle: WHO)

PQR309-005
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