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EUCTR2013-002766-39 | SNCTP000003045

Ein internationales klinisches Therapieoptimierungsstudien-Programm für die Diagnose und Behandlung von Kindern, Jugendlichen und jungen Erwachsenen mit Ependymomen.

Datenbasis: BASEC (Import vom 18.01.2019), WHO (Import vom 13.01.2019)
Geändert: 11.01.2019
Krankheitskategorie: Kopf- und Nackenkrebs, Anderer Krebs

Zusammenfassende Beschreibung der Studie (Datenquelle: BASEC)

Das Ependymom gehört zu den häufigsten bösartigen Hirntumoren bei Kindern und Jugendlichen. Meistens werden Patienten zuerst operiert, um den Tumor zu entfernen. Danach erhalten sie als Nachbehandlung eine Strahlentherapie und eine Chemotherapie (eine Therapie mit Medikamenten). Leider können so noch nicht alle Patienten geheilt werden und die Behandlung kann zu starken Nebenwirkungen führen.
Das Ziel dieser Studie ist es, die Diagnose und die Behandlung von Ependymom Patienten zu verbessern. Für alle Patienten soll eine spezifischere Therapie gefunden werden, die die Überlebensprognose und die Lebensqualität steigert. Die Studie wird untersuchen, ob bei Patienten mit guten Heilungschancen die Therapie ohne Nachteile verringert werden kann. So wären die Patienten schwächeren Nebenwirkungen ausgesetzt und die Therapie wäre weniger belastend. Bei Patienten mit weniger guten Heilungschancen werden vielversprechende neue Therapieansätze mit der heutigen Standardtherapie verglichen.

Untersuchte Krankheiten (Datenquelle: BASEC)

Ependymom bei Kindern, Jugendlichen und jungen Erwachsenen.

Health conditions (Datenquelle: WHO)

Newly diagnosed with an intracranial or spinal ependymoma (all WHO grades) including ependymoma variants: cellular, papillary, myxopapillary, clear-cell and tanicytic) or anaplastic ependymoma.
MedDRA version: 17.1Level: PTClassification code 10014967Term: EpendymomaSystem Organ Class: 10029104 - Neoplasms benign, malignant and unspecified (incl cysts and polyps)

Seltene Krankheit (Datenquelle: BASEC)

Ja

Untersuchte Intervention (z.B. Medikament, Therapie, Kampagne) (Datenquelle: BASEC)

Das Forschungsprogramm besteht aus drei Teilen. Im ersten Teil wird der Tumor bei einer Operation weit möglichst entfernt und Proben davon in einem Labor untersucht. Bei Patienten, bei denen eine weitgehende Entfernung während der ersten Operation nicht möglich war, analysiert eine nationale Gruppe von Neurochirurgen und Neuroonkologen die Bilder und die Operations- und anderen Arztberichte und macht darauf basierend eine Empfehlung an die behandelnde Klinik, ob der Patient noch einmal operiert werden soll. Diese Empfehlung ist jedoch nicht bindend. Die Patienten werden danach, in drei Behandlungsgruppen eingeteilt. Patienten in jeder Gruppe erhalten nach Zufallsprinzip eine von zwei Behandlungen. Die drei Gruppen sind:
1) Falls der Tumor vollständig entfernt werden konnte, untersucht die Studie ob eine Strahlentherapie als Nachbehandlung ausreicht oder zusätzlich zur Strahlentherapie eine Chemotherapie nötig ist. Die Gruppeneinteilung, mit oder ohne Chemotherapie, wird durch das Zufallsprinzip vorgenommen (Randomisierung).
2) Fall der Tumor nicht vollständig entfernt werden konnte, wird zuerst bei allen Patienten eine Chemotherapie durchgeführt. Dazu wird durch eine Randomisierung entschieden, ob die Chemotherapie ohne oder mit zusätzlichem Methotrexat durchgeführt wird. Danach wird eine Strahlentherapie durchgeführt, gefolgt von einer weiteren Chemotherapie.
3) Bei Patienten unter 12 Monaten, sowie Patienten die aus anderen Gründen nicht für eine Strahlentherapie in Frage kommen, wird eine intensive Chemotherapie durchgeführt. Die Hälfte der Patienten (Randomisierung) erhält zusätzlich das Medikament Valproat.
Der dritte Teil des Forschungsprogramms ist eine Beobachtungsstudie. Die Proben der Patienten werden direkt nach der Operation zusätzlich in spezialisierte Labore geschickt und dort nochmals untersucht. Durch diese Untersuchungen kontrollieren Expertengruppen die Diagnose und Therapieeinteilung der Patienten. Zusätzlich sollen durch den Einsatz moderner Labormethoden molekulare Gewebeeigenschaften bestimmt werden, die zum einen die Diagnose noch sicherer machen, zum anderen auch Auskunft über den zu erwarteten Krankheitsverlauf geben können. So kann das Wissen über Ependymome erweitert werden und zu einer noch besseren Behandlung zukünftiger Patienten führen.

Interventions (Datenquelle: WHO)


Product Name: Vincristine
Product Code: VCR
Pharmaceutical Form: Concentrate for solution for infusion
INN or Proposed INN: VINCRISTINE
CAS Number: 57-22-7
Current Sponsor code: VCR
Concentration unit: mg/ml milligram(s)/millilitre
Concentration type: equal
Concentration number: 1-

Product Name: Etoposide
Product Code: VP16
Pharmaceutical Form: Concentrate for solution for infusion
INN or Proposed INN: ETOPOSIDE
CAS Number: 33419-42-0
Other descriptive name: ETOPOSIDE
Concentration unit: mg/ml milligram(s)/millilitre
Concentration type: equal
Concentration number: 20-

Product Name: CYCLOPHOSPHAMIDE
Product Code: CPM
Pharmaceutical Form: Powder for infusion
INN or Proposed INN: CYCLOPHOSPHAMIDE
CAS Number: 50-18-0
Current Sponsor code: CPM
Concentration unit: mg milligram(s)
Concentration type: range
Concentration number: 500-1000

Product Name: CISPLATIN
Product Code: CDDP
Pharmaceutical Form: Concentrate for solution for infusion
INN or Proposed INN: CISPLATIN
CAS Number: 15663-27-1
Current Sponsor code: CDDP
Other descriptive name: CISPLATIN
Concentration unit: mg/ml milligram(s)/millilitre
Concentration type: equal
Concentration number: 1-

Product Name: CARBOPLATIN
Pharmaceutical Form: Concentrate for solution for infusion
INN or Proposed INN: CARBOPLATIN
CAS Number: 41575-94-4
Other descriptive name: CARBOPLATIN
Concentration unit: mg/ml milligram(s)/millilitre
Concentration type: equal
Concentration number: 10-

Product Name: SODIUM VALPROATE
Product Code: VPA
Pharmaceutical Form:
INN or Proposed INN: SODIUM VALPROATE
CAS Number: 1069-66-5
Current Sponsor code: VPA
Concentration unit: mg/ml milligram(s)/millilitre
Concentration type: up to
Concentration number: 40-

Product Name: METHOTREXATE
Product Code: MTX
Pharmaceutical Form: Concentrate for solution for infusion
INN or Proposed INN: METHOTREXATE
CAS Number: 59052
Current Sponsor code: MTX
Other descriptive name: METHOTREXATE
Concentration unit: mg/ml milligram(s)/millilitre
Concentration type: equal

Kriterien zur Teilnahme an der Studie (Datenquelle: BASEC)

Diagnose eines Ependymoms
Patienten unter 22 Jahren
Hauptwohnort in einem der teilnehmenden Länder

Ausschlusskriterien (Datenquelle: BASEC)

Erste Diagnose vor offizieller Eröffnung der Studie
Vorgängige Behandlung mit Anti-Tumor Medikamenten
Teilnahme an einer anderen Ependymom Studie

Inclusion/Exclusion Criteria (Datenquelle: WHO)

Inclusion criteria:
Overall program
• Main residence in one of the participating countries
• Age < 22 years old at the diagnosis
• Newly diagnosed intracranial or spinal ependymoma (all WHO grades) including ependymoma variants: cellular, papillary myxopapillary, clear-cell and tanicytic) or anaplastic ependymoma
• Delivery to national referral pathology center of FFPE tumour tissue blocks (or charged slides with sufficient interpretable material and curls in an Eppendorf tube)
• Written informed consent for data and study biological samples collection
• All patients and/or their parents or legal guardians willing and able to comply with protocol schedule and agree to sign a written informed consent
• Patients must be affiliated to a Social Security System in countries where this is mandatory

After Initial surgery and staging phase, patients will be enrolled in one of 3 different interventional strata where they will be offered a set of therapeutic interventions based on the outcome of the intervention (no measurable residue vs residual inoperable disease), their age and/or their eligibility /suitability to receive radiotherapy.

Patients with centrally and histologically confirmed intracranial ependymoma (histology confirmed by National Reference centre for Biology and Pathology review) meeting the following criteria will be enrolled into one of interventional strata:

•Main residence in one of the participating countries,
•Age below 22 years old at the diagnosis,
•Newly diagnosed with an ependymoma WHO grade II and III, including ependymoma variants: cellular, papillary, clear-cell and tanycytic or anaplastic ependymoma.
•Post-menarchal female not pregnant or nursing (breast feeding) and with a negative beta-HCG pregnancy test prior to commencing the trial,
•Males and females of reproductive age and childbearing potential with effective contraception (see section 4.1.2.4 Definition of highly effective methods of contraception) for the duration of their treatment and 6 months after the completion of their treatment,
•Patients and/or their parents or legal guardians willing and able to comply with scheduled visits, treatment plan, laboratory tests and other study procedure

Specific inclusion criteria have been defined for each stratum of the program.

Stratum 1:
•Age > 12 months and < 22 years at time of study entry
•No residual measurable ependymoma based on the central neuroradiological review (detailed in protocol)
•Histologically confirmed WHO Grade II-III ependymoma by central pathological review
•No metastasis on spinal MRI and on CSF cytology assessments
•No previous radiotherapy
•No previous chemotherapy (except steroids)
•No co-existent unrelated disease (e.g. renal, hematological) at the time of study entry
•No medical contraindication to radiotherapy and chemotherapy,
•No signs of infection
•Adequate bone marrow function(detailed in protocol)
•Adequate liver function (detailed in protocol)
•Adequate renal function (In case of suspected compromised renal function, glomerular filtration should be measured by an isotope GFR method such as EDTA clearance or by creatinine clearance:detailed in protocol)

Stratum 2:
•Age > 1 year and <22 years at time of entry to study
•Residual non reoperable measurable ependymoma based on central neuro-radiological review (detailed in protocol)
•Histologically confirmed WHO Grade II-III ependymoma by central pathological review
•No metastasis on spinal MRI and on CS
Exclusion criteria:
All interventional stata
•Tumour entity other than primary intracranial ependymoma
•Primary diagnosis predating the opening of SIOP Ependymoma II
•Patients with WHO grade I ependymoma including ependymoma variants: myxopapillary ependymomas and subependymomas
•Patients with spinal cord location of the primary tumour
•Participation within a different trial for treatment of ependymoma
•Age = 22 years
•Contraindication to one of the IMP used in this stratum according to the SmPCs in appendix 4 of the protocol (SmPCs in appendixes are those from UK which were chosen for the assessment of the safety aspects of the study)
•Concurrent treatment with any anti-tumour agents
•Inability to tolerate chemotherapy
•Unable to tolerate intravenous hydration
•Pre-existing mucositis, peptic ulcer, inflammatory bowel disease, ascites, or pleural effusion
•Pregnancy and breast feeding


Stratum 1 and 2:
•Ineligible to receive radiotherapy
•Patient for whom imaging remains RX despite all effort to clarify the MRI conclusion
•Other severe acute or chronic medical or psychiatric condition or laboratory abnormality that may increase the risk associated with study participation or investigational product administration, or may interfere with the interpretation of study results in the judgment of the Investigator


Stratum 3:
•Pre-existing severe hepatic (liver) and/or renal (kidney) damage
Family history of severe epilepsy
•Presence of previously undiagnosed mitochondrial disorder detected by screening as part of trial
•Elevated blood ammonium level = 1.5 x upper limit of the normal
•Elevated Blood lactate level = 1.5 x upper limit of the normal
•Other severe acute or chronic medical or laboratory abnormality that may increase the risk associated with study participation or investigational product administration, or may interfere with the interpretation of study results in the judgment of the Investigator

Weitere Angaben zur Studie im WHO-Primärregister

https://www.clinicaltrialsregister.eu/ctr-search/search?query=eudract_number:2013-002766-39

Weitere Angaben zur Studie aus der Datenbank der WHO (ICTRP)

http://apps.who.int/trialsearch/Trial2.aspx?TrialID=EUCTR2013-002766-39

Weitere Informationen zur Studie

Registrationsdatum der Studie

08.05.2014

Rekrutierungsstatus

Not Recruiting

Wissenschaftlicher Titel (Datenquelle: WHO)

SIOP Ependymoma II - An International Clinical Program for the diagnosis and treatment of children, adolescents and young adults with Ependymoma - SIOP Ependymoma II

Studientyp (Datenquelle: WHO)

Interventional clinical trial of medicinal product

Design der Studie (Datenquelle: WHO)

Controlled: yes
Randomised: yes
Open: yes
Single blind: no
Double blind: no
Parallel group: no
Cross over: no
Other: no
If controlled, specify comparator, Other Medicinial Product: no
Placebo: no
Other: yes
Other specify the comparator: Stratum1:Observation/Stratum2:VEC alone/Stratum3:Standard alterned ±myelosuppressive chemotherapy
Number of treatment arms in the trial: 6

Phase (Datenquelle: WHO)

Human pharmacology (Phase I): noTherapeutic exploratory (Phase II): yesTherapeutic confirmatory - (Phase III): yesTherapeutic use (Phase IV): no

Primäre Endpunkte (Datenquelle: WHO)

Timepoint(s) of evaluation of this end point: Stratum 1:The final analysis of trial data will be performed after 3 years follow-up of the last included patient.

Stratum 2: The first main analysis of trial data will take place 6 months after the final patient has been entered into the study, when response data from all patients will be available.

Stratum 3: The first main analysis of trial data for primary outcome will take place 2.5 years after the final patient has been entered into the study.;Primary end point(s): Overall program: Gross Total Resection (GTR) rate (Only descriptive statistics will be produced)

Stratum 1 : Progression free survival from the date of randomisation to the date of event defined as progression or death due to any cause.

Stratum 2: Number of chemotherapy responders. Objective response to chemotherapy is measured based on SIOP-E Neuro Imaging guidelines.

Stratum 3: Progression free survival from the date of randomisation to the date of event defined as progression or death due to any cause.
;Secondary Objective: Overall program
To evaluate second look surgery rates as compared to historical controls

Stratum 1
To evaluate whether OS is improved
To compare the neuroendocrine morbidity
To evaluate the QoS
To evaluate the neuropsychological morbidity
To determine the safety and the tolerance

Stratum 2
To determine the safety and tolerability
To evaluate whether OS is improved
To evaluate whether PFS is improved
To compare neuroendocrine morbidity
To evaluate the QOS
To evaluate the neuropsychological morbidity
To determine Safety of 8 Gy Boost radiotherapy

Stratum 3
To evaluate whether OS is improved
To evaluate whether radiotherapy free survival is improved
To compare the neuroendocrine morbidity
To evaluate the Quality of Survival
To evaluate the neuropsychological morbidity
To determine the safety and tolerability of valproate

Sekundäre Endpunkte (Datenquelle: WHO)

Timepoint(s) of evaluation of this end point: Stratum 1:
5 years after the last patient recruited has completed his treatment

Stratum 2:
5 years after the last patient recruited has completed his treatment

Stratum 3:
5 years after the last patient recruited has completed his treatment

Kontakt für Auskünfte (Datenquelle: WHO)

PHRC 2012

Studiendurchführungsorte

Durchführungsorte in der Schweiz (Datenquelle: BASEC)

Aarau, Basel, Bellinzona, Bern, Genf, Lausanne, Luzern, St Gallen, Zürich

Durchführungsländer (Datenquelle: WHO)

Austria, Belgium, Czech Republic, Denmark, Finland, Germany, Ireland, Italy, Spain, Sweden

Kontakt für weitere Auskünfte zur Studie

Angaben zur Kontaktperson in der Schweiz (Datenquelle: BASEC)

Dr. med. Nicolas Gerber
+41 44 266 74 55
nicolas.gerber@kispi.uzh.ch

Kontakt für allgemeine Auskünfte (Datenquelle: WHO)

DRCI- Pôle opérations cliniques
28 rue Laennec
CENTRE LEON BERARD
334787828287740
hanane.gheit@lyon.unicancer.fr

Kontakt für wissenschaftliche Auskünfte (Datenquelle: WHO)

DRCI- Pôle opérations cliniques
28 rue Laennec
CENTRE LEON BERARD
334787828287740
hanane.gheit@lyon.unicancer.fr

Studienverantwortliche

Hauptsponsor (Datenquelle: WHO)

CENTRE LEON BERARD

Weitere Studienidentifikationsnummern

BASEC ID (Datenquelle: BASEC)

2018-01421

Secondary ID (Datenquelle: WHO)

ET13-002