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NCT03298412 | SNCTP000002703

Offene Phase-2-Studie zur Beurteilung der Wirkung von Blinatumomab auf minimale Resterkrankung bei Patienten mit diffus grosszelligem B-Zell-Lymphom hoher Risikostufe nach autologer hämatopoetischer Stammzelltransplantation

Datenbasis: BASEC (Import vom 23.06.2018), WHO (Import vom 17.06.2018)
Geändert: 17.06.2018
Krankheitskategorie:

Zusammenfassende Beschreibung der Studie (Datenquelle: BASEC)

In der Studie soll geprüft werden, ob eine Behandlung mit Blinatumomab zu einer Beseitigung der Resterkrankung führt und ob das Medikament irgendwelche Nebenwirkungen verursacht. Die Studie wird sich voraussichtlich über insgesamt etwa 5 Jahre erstrecken. Es wird damit gerechnet, dass insgesamt rund 90 Patienten an der Run-in-Phase der Studie teilnehmen werden. Davon dürften jedoch nur etwa 30 Patienten MRD-positiv getestet werden und daraufhin eine Behandlung mit Blinatumomab erhalten.

Untersuchte Krankheiten (Datenquelle: BASEC)

Minimale Resterkrankung bei Patienten mit diffus grosszelligem B-Zell-Lymphom hoher Risikostufe nach autologer hämatopoetischer Stammzelltransplantation

Health conditions (Datenquelle: WHO)

High-risk Diffuse Large B-cell Lymphoma

Seltene Krankheit (Datenquelle: BASEC)

Nein

Untersuchte Intervention (z.B. Medikament, Therapie, Kampagne) (Datenquelle: BASEC)

Blinatumomab wird als i.v.-Infusionslösung in Infusionsbeuteln vorbereitet und über eine Infusionsleitung verabreicht. Die kontinuierliche Verabreichung der i.v.-Infusionslösung erfolgt über eine Minipumpe, die der Patient über den gesamten 8-wöchigen Zeitraum der kontinuierlichen Infusion in Zyklus 1 mit sich trägt (Pumpe und Infusionsbeutel werden dabei in einer Schulter- oder Gürteltasche verstaut). Die Mobilität wird durch das System nur minimal eingeschränkt. Patienten erhalten schriftliche Anweisungen zum Umgang mit Infusionsbeuteln und Pumpe sowie die Kontaktdaten einer Ansprechperson, an die sie sich bei Problemen wenden können. Im Allgemeinen sind keine Komplikationen mit der Infusionspumpe zu erwarten.
Die erste Gabe von Blinatumomab erfolgt in einer Dosierung von 9 μg/Tag über die ersten 7 Behandlungstage. Anschliessend wird die Blinatumomab-Dosis in mehreren Schritten angehoben: auf 28 μg/Tag (1. Aufdosierungsschritt) beginnend an Tag 8 (Woche 2), gefolgt von einem 2. Aufdosierungsschritt auf 112 μg/Tag beginnend an Tag 15 (Woche 3). In dieser Dosierung wird die Behandlung bis zum Abschluss der Therapie (Tag 57 von Zyklus 1) fortgeführt.

Interventions (Datenquelle: WHO)

Drug: Blinatumomab

Kriterien zur Teilnahme an der Studie (Datenquelle: BASEC)

Für Teil 1:
-Patienten mit einem, durch Biopsie bestätigten, DLBCL (Ausnahme: indolentes NHL, Lymphoblastisches Lymphom und Burkitt-Lymphom) mit ≥ 1 charakteristischem Merkmal eines hochrisiko DLBCL sind für diese Studie geeignet. Merkmale der charakteristischen hochrisiko DLBCL sind: Vorgängige komplette remission; Wiederauftreten innert eines Jahren ab Diagnose; Sekundäre aaIPI >1; Partielles (metabolisches) Ansprechen nach mind. 2 Zyklen platinhaltiger Salvage-Chemotherapie

Ausschlusskriterien (Datenquelle: BASEC)

Für Teil 1:
-Klinisch relevante ZNS Pathologie (z.B. Epilepsie, Anfälle, Paresen, Aphasie, CVI, schwere Hirnverletzungen, etc.)
-Evidenz einer ZNS Beteiligung mit DLBCL
-Aktuelle oder vorgängige Autoimmunerkrankung mit potenzieller ZNS Beteiligung.
Für Teil 2:
-Aktive Infektion mit Bedarf nach systemischer Therapie
-Jegliche Veränderung bezüglich Part 1-Eligibility während der Run-In 1-Periode.

Inclusion/Exclusion Criteria (Datenquelle: WHO)


Inclusion and Exclusion Criteria - Part 1 Inclusion Criteria - Part 1

• Subject has provided informed consent prior to initiation of any study-specific
activities/procedures or subject's legally acceptable representative has provided informed
consent prior to any study-specific activities/procedures being initiated when the subject
has any kind of condition that, in the opinion of the investigator, may compromise the
ability of the subject to give written informed consent.

- Age = 18 at time of informed consent

- Biopsy-proven DLBCL excluding DLBCL that represents transformation of indolent NHL
Note: Lymphoblastic Lymphoma and Burkitt Lymphoma histology are not eligible

- Subject has = 1 characteristic feature of high-risk DLBCL:

o High-risk first complete remission (defined as interim PET-CT positive or < complete
remission to frontline chemotherapy AND achieved complete remission to
platinum-containing salvage)

o Relapse within 1 year of diagnosis

- Secondary aaIPI > 1 (see Appendix D)

- Partial response/partial metabolic response after minimum of 2 cycles of

- platinum-containing salvage chemotherapy

- C-myc rearrangement

- aHSCT with high-dose chemotherapy following first (or later) salvage treatment.

- PET-CT negative (Deauville score = 3) 90 days (± 30 days) post aHSCT

- Available relapsed and/or diagnostic pathology formalin-fixed paraffin-embedded (FFPE)
tumor block or slide samples at the time of enrollment including the successful
identification of malignant clone sequences by the central laboratory.

- MRD plasma sample collected = 3 weeks from post aHSCT PET-CT scan

- Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) performance status = 2.

- Adequate organ function determined = 3 weeks prior to enrollment defined as follows:

o Hematological: Absolute neutrophil count (ANC) = 1.0 x 109/L Platelet count = 75 x
109/L Hemoglobin = 8 g/dL

o Renal: Creatinine clearance = 50 mL/min Cockcroft-Gault equation

o Hepatic: Aspartate aminotransferase (AST) and alanine aminotransferase (ALT) < 3 x
upper limit of normal (ULN) Total bilirubin < 2 x ULN (unless Gilbert's Disease or if
liver involvement with lymphoma)

- Subject will be available to complete all protocol-required study visits or
procedures, and/or to comply with all required study procedures to the best of the
subject's and investigator's knowledge including but not limited to:

- Completion of up to a 24-month run-in period

- Completion of all regularly scheduled study visits including blood draws for

- MRD assessment, clinical disease state assessment, PET-CT scans (ie, at time of MRD
positivity or relapse), assignment to treatment with blinatumomab

Other Inclusion Criteria may apply

Exclusion Criteria - Part 1

• Clinically relevant CNS pathology such as epilepsy, seizure, paresis, aphasia,stroke,
severe brain injury, dementia, Parkinson's disease, cerebellar disease, organic brain
syndrome, and psychosis

- Evidence of CNS involvement with DLBCL

- Current autoimmune disease or history of autoimmune disease with potential of CNS
involvement

- Prior anti-CD19 directed therapies

- Prior alloHSCT

- Received radiation = 2 weeks prior to enrollment

- Known infection with human immunodeficiency virus or chronic infection with hepatitis
B virus (hepatitis B surface antigen positive) or hepatitis C virus (anti-hepatitis C
virus positive)

- History of malignancy other than DLBCL within the past 3 years with the following
exceptions:

o Malignancy treated with curative intent and with no known active disease present for
= 3 years before enrollment and felt to be at low risk for recurrence by the treating
physician

o Adequately treated non-melanoma skin cancer or lentigo maligna without evidence of
disease

o Adequately treated cervical carcinoma in situ without evidence of disease

- Adequately treated breast ductal carcinoma in situ without evidence of disease

- Prostatic intraepithelial neoplasia without evidence of prostate cancer

- Adequately treated urothelial papillary noninvasive carcinoma or carcinoma in
situ

- Subject has known hypersensitivity to immunoglobulins or any of the products or
components to be administered during dosing.

- History or evidence of any other clinically significant disorder, condition or disease
(with the exception of those outlined above) that, in the opinion of the investigator
or Amgen physician, if consulted, would pose a risk to subject safety or interfere
with the study evaluation, procedures or completion.

- Women who are pregnant or breastfeeding or planning to become pregnant or breastfeed
while receiving blinatumomab and for an additional 48 hours after the last treatment
dose of blinatumomab. (Females of child bearing potential should only be included
after a negative highly sensitive urine or serum pregnancy test.)

- Women of childbearing potential unwilling to use an acceptable method of effective
contraception while receiving blinatumomab and for an additional 48 hours after last
dose of blinatumomab. Note: The pregnancy, breastfeeding and contraceptive
requirements are specific to blinatumomab. The investigator is responsible for
providing the subject (male and female) with pregnancy and breastfeeding (female only)
avoidance requirements for other medications given during the study.

- Currently receiving treatment in another investigational device or drug study or less
than 30 days since ending treatment on another investigational device or drug study.
Other investigational procedures while participating in this study are excluded.

Inclusion and Exclusion Criteria - Part 2 Inclusion Criteria - Part 2

- MRD-positive assessment (by NGS analysis) at enrollment or at any time during the
run-in 1 period

- PET-CT negative (defined by Deauville criteria = 3) at run-in 2 performed = 3 weeks
from MRD-positive assessment at run-in 1. Historical PET-CT are allowed if performed =
6 weeks from day 1 (first dose of blinatumomab) and subject has no clinical signs or
symptoms suggestive of disease progression (eg, increase in lactate dehydrogenase
[LDH] not otherwise explained)

- Adequate organ function determined = 2 week prior to treatment assignment with
blinatumomab as follows:

- Hematological:

ANC = 1.0 x 109/L Hemog

Weitere Angaben zur Studie im WHO-Primärregister

https://clinicaltrials.gov/show/NCT03298412

Weitere Angaben zur Studie aus der Datenbank der WHO (ICTRP)

http://apps.who.int/trialsearch/Trial2.aspx?TrialID=NCT03298412

Weitere Informationen zur Studie

Registrationsdatum der Studie

12.09.2017

Einschluss der ersten teilnehmenden Person

23.05.2018

Rekrutierungsstatus

Recruiting

Wissenschaftlicher Titel (Datenquelle: WHO)

A Phase 2 Open-Label Study to Determine the Effect of Blinatumomab on Minimal Residual Disease in Subjects With High-risk Diffuse Large B-cell Lymphoma Post-autologous Hematopoietic Stem-cell Transplantation.

Studientyp (Datenquelle: WHO)

Interventional

Design der Studie (Datenquelle: WHO)

Intervention model: Single Group Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: None (Open Label).

Phase (Datenquelle: WHO)

Phase 2

Primäre Endpunkte (Datenquelle: WHO)

Minimal residual disease

Sekundäre Endpunkte (Datenquelle: WHO)

Progression-free survival;Duration of MRD-negative status;Overall Survival

Kontakt für Auskünfte (Datenquelle: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Studiendurchführungsorte

Durchführungsorte in der Schweiz (Datenquelle: BASEC)

Bellinzona

Durchführungsländer (Datenquelle: WHO)

Australia, France, Greece, Italy, Switzerland, United States

Kontakt für weitere Auskünfte zur Studie

Angaben zur Kontaktperson in der Schweiz (Datenquelle: BASEC)

Gabriella Galli
+41 41 369 01 00
ggalli@amgen.com

Kontakt für allgemeine Auskünfte (Datenquelle: WHO)

MD;Amgen Call Center
Amgen
866-572-6436
medinfo@amgen.com

Kontakt für wissenschaftliche Auskünfte (Datenquelle: WHO)

MD;Amgen Call Center
Amgen
866-572-6436
medinfo@amgen.com

Studienverantwortliche

Hauptsponsor (Datenquelle: WHO)

Amgen

Weitere Studienidentifikationsnummern

BASEC ID (Datenquelle: BASEC)

2017-01331

Secondary ID (Datenquelle: WHO)

2016-003255-30