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SNCTP000004254 | NCT04480372 | BASEC2020-01839

SAKK 17/18_ORIGIN Behandlung von einem fortgeschrittenen, nicht-kleinzelligen Lungenkrebs oder einem Mesotheliom mit Gemcitabin und Atezolizumab mit dem Ziel, eine Resistenz gegenüber einer Immuntherapie zu überwinden. Eine multizentrische einarmige offene Phase II Studie mit zwei Patientengruppen.

Datenbasis: BASEC (Import vom 23.04.2024), WHO (Import vom 18.04.2024)
Geändert: 21.02.2024, 11:49
Krankheitskategorie: Anderer Krebs, Lungenkrebs

Zusammenfassende Beschreibung der Studie (Datenquelle: BASEC)

Diese Studie wird mit Patienten durchgeführt, die an einem nicht-kleinzelligen Lungenkrebs (non-small cell lung cancer, NSCLC) oder einem Pleuramesotheliom (MPM, bösartigem Tumor im Brustfell) erkrankt sind. Zusätzlich hat sich die Krankheit im Brustkorb und/oder in anderen Organen ausgebreitet und sie ist nach einer ersten Behandlung wieder zurückgekommen (rezidiv) oder weiter fortgeschritten. Wir wollen untersuchen, wie wirksam bei diesen Patienten eine Behandlung mit den beiden Wirkstoffen Gemcitabin und Atezolizumab ist. Patienten die bei dieser Studie teilnehmen, können von dieser neuen Therapieoption profitieren. Die Behandlung basiert auf der Aktivierung des eigenen Immunsystems, um die Resistenz gegenüber der ersten Therapie zu überwinden und die wiederkehrende Krankheit zu bekämpfen. Gemcitabin ist ein Medikament, das für Chemotherapien bei verschiedenen Krebsarten (darunter auch NSCLC und MPM) eingesetzt wird und das in der Schweiz zugelassen ist. Atezolizumab regt das körpereigene Immunsystem dazu an, die Tumorzellen stärker zu bekämpfen (Immuntherapie). Atezolizumab ist in der Schweiz für die Behandlung von NSCLC und anderen Krebsarten zugelassen. Im Rahmen dieser Studie wird zudem untersucht, wie die Tumorzellen und das Immunsystem der behandelten Patienten auf die Studientherapie reagieren.

Untersuchte Krankheiten(Datenquelle: BASEC)

fortgeschritter, nicht-kleinzelliger Lungenkrebs oder Pleuramesotheliom

Health conditions (Datenquelle: WHO)

Malignant Pleural Mesothelioma;Non-small Cell Lung Cancer

Seltene Krankheit (Datenquelle: BASEC)

Nein

Untersuchte Intervention (z.B. Medikament, Therapie, Kampagne) (Datenquelle: BASEC)

Die Studie läuft in drei Phasen ab: Voruntersuchung, Behandlung und Nachkontrollen.
In der Phase der Voruntersuchungen (vor Einschluss in die Studie) werden zahlreiche Untersuchungen durchgeführt, um den Gesundheitszustand des Patienten und ihre Eignung für die Studie abzuklären. In der Behandlungsphase werden zahlreiche Untersuchungen durchgeführt, um deren Gesundheitszustand zu kontrollieren.
Die Behandlung erfolgt in Zyklen, die jeweils 3 Wochen dauern. Am 1. und 8. Tag eines Zyklus erhalten die Patienten eine intravenöse Infusion mit Gemcitabin, am 1. Tag jeweils zusätzlich eine intravenöse Infusion mit Atezolizumab. Die Behandlung erfolgt maximal für zwei Jahre; sie wird abgebrochen, wenn die Krankheit fortschreitet.
Nach Abschluss der Behandlung werden die Patienten regelmässig nachkontrolliert und untersucht. Die Studienteilnahme (Behandlung und Nachkontrollen) dauert maximal zwei Jahre.

Interventions (Datenquelle: WHO)

Drug: Gemcitabine;Drug: Atezolizumab

Kriterien zur Teilnahme an der Studie (Datenquelle: BASEC)

An der Studie können Patienten teilnehmen
• die entweder an einem fortgeschrittenen NSCLC (Patientengruppe 1) oder einem fortgeschrittenen MPM (Patientengruppe 2) erkrankt sind.
• bei welchen nach einer Immun- resp. Immun-Chemotherapie der Krebs erneut aufgetreten oder weiter fortgeschritten ist (Tumorrezidiv oder Tumorprogression).
• die über 18 Jahre alt und in einem zufriedenstellenden Gesundheitszustand sind, der es ihnen erlaubt, sich im Alltag selbst zu versorgen.

Ausschlusskriterien (Datenquelle: BASEC)

Nicht an der Studie teilnehmen können Personen,
• die schon einmal eine Kombinationstherapie mit Gemcitabin und Atezolizumab bekommen haben.
• die kürzlich mit einer anderen experimentellen Therapie behandelt wurden oder momentan mit anderen Krebsmedikamenten oder einer Strahlentherapie behandelt werden.
• bei denen eine vorherige Therapie nicht erfolgreich war.

Inclusion/Exclusion Criteria (Datenquelle: WHO)

Gender: All
Maximum age: N/A
Minimum age: 18 Years

Inclusion Criteria:

- Written informed consent according to Swiss law and ICH/GCP regulations before
registration and prior to any trial specific procedures including screening
procedures.

- For Cohort 1 (NSCLC): Patients with histologically- or cytologically- confirmed
squamous or non-squamous metastatic NSCLC stage IIIB-IV (based on TNM classification).
Patients must have experienced disease recurrence or progression during or after one
or more prior immunotherapy or chemo-immunotherapy regimen for metastatic disease.

- For Cohort 2 (MPM): Patients with histologically confirmed inoperable malignant
pleural mesothelioma (MPM; with or without metastasis; all histological subtypes are
eligible). Participants must have experienced disease recurrence or progression during
or after one or more prior systemic therapy regimen for advanced or metastatic
disease.

- Patients with treated and stable CNS metastases are eligible, if:

- Previous CNS-directed therapy has been completed at least 4 weeks prior to
treatment start

- No evidence of progression after completion of CNS-directed therapy as
ascertained by clinical examination and brain imaging (MRI or CT).

- Patients with known HIV-infection are eligible, if:

- CD4+ T-cell counts are = 350 cells/ul

- No history of AIDS-defining opportunistic infection within past 12 months

- Patient agrees to concomitant antiretroviral therapy (ART) if not currently on
ART, or is on ART for ? 4 weeks and has a HIV viral load ? 400 copies/ml.

- Patients with a previously treated malignancy are eligible if this is clinically
stable and does not require concurrent tumor-directed treatment.

Exception: patients suffering from prostate cancer under hormonal ablation therapy (hormone
sensitive disease) are eligible.

- Patients with measurable disease according to RECIST 1.1 or mRECIST 1.1.

- Availability of samples for translational research prior to treatment start. For the
tumor samples either archival or freshly prepared biopsy samples (cytology is not
allowed) are acceptable. Acceptable samples include core needle biopsies for deep
tumor tissue (three cores; or in case only two cores can be obtained, there has to be
tissue available in order to send 10 unstained slides considered by the local
pathologist to be representative of the tumor) or excisional, incisional, punch, or
forceps biopsies for cutaneous, subcutaneous, or mucosal lesions.

- Age = 18 years.

- ECOG performance status 0-2.

- Adequate bone marrow function: absolute neutrophil count (ANC) = 1.5 x 109/L, platelet
count = 100 x 109/L, hemoglobin = 90 g/L or = 5.6 mmol/L.

- Adequate hepatic function: total bilirubin = 1.5 x ULN (except for patients with
Gilbert's disease = 3.0 x ULN), AST and ALT = 2.5 x ULN, or = 5 x ULN for patients
with hepatic metastasis.

- Adequate renal function: estimated glomerular filtration rate (eGFR) = 40 ml/min/1.73
m2 (according to the Chronic Kidney Disease Epidemiology Collaboration) abbreviated
formula CKD-EPI formula).

- Women of childbearing potential, including women who had their last menstrual period
in the last 2 years, must use highly effective contraception, are not pregnant or
lactating and agree not to become pregnant during trial treatment and until 5 months
after the last dose of investigational drug. A negative serum or urine pregnancy test
before starting of trial treatment is required for all women of childbearing
potential.

- Men agree not to donate sperm or to father a child during trial treatment and until 5
months after the last dose of investigational drug (www.swissmedicinfo.ch).

- Patients consent to the mandatory translational research projects providing the
required samples.

Exclusion criteria

The presence of any one of the following exclusion criteria will lead to exclusion of the
participant:

- Symptomatic brain metastases indicative of active disease (defined as new and/or
progressive brain metastases at the time of treatment start [38]) or leptomeningeal
disease.

- Prior treatment with gemcitabine in combination with atezolizumab.

- NSCLC patients who progressed within the first 8 weeks from start of first line
treatment.

- NSCLC patients with activating EGFR or ALK mutations.

- Known unstable or unresolved surgical or chemotherapy-related toxicity that would
compromise trial treatment' duration.

- Concomitant or recent anti-cancer treatment (within 14 days prior to trial treatment
start) with any other experimental drug (enrollment in another clinical trial).

- Concomitant use of other anti-cancer drugs or radiotherapy (except for local pain
control).

- Cardiac disease NYHA 2 or greater.

- Major surgery within 1 month prior to trial treatment start.

- Known history of any uncontrolled active systemic infection requiring intravenous
(i.v.) antimicrobial treatment.

- Known history of tuberculosis, of primary immunodeficiency, of allogeneic tissue/solid
organ transplant, of receipt of live attenuated vaccine within 28 days prior to
treatment start.

- History of interstitial lung disease (ILD) or severe pneumonitis (other than chronic
obstructive pulmonary disease -COPD- exacerbation) that have required oral or i.v.
steroids, or uncontrolled pleural effusion.

- Concomitant use of systemic corticosteroids as premedication for chemotherapy.

- Concomitant or prior use of systemic immunosuppressive medication (such as interferon,
methotrexate) within 28 days prior to trial treatment start, with the exceptions local
(i.e. intranasal, inhaled and topical) corticosteroids.

- Any concomitant drugs contraindicated for use with the trial drugs according to the
approved product information or to the Investigator' Brochure.

- Known or suspected hypersensitivity to trial drug(s) or to any component of the trial
drug(s).

- Any other serious underlying medical, psychiatric, psychological, familial or
geographical condition, which in the judgment of the investigator may interfere with
the planned staging, treatment and follow-up, affect patient compliance or place the
patient at high risk from treatment-related complications.

Weitere Angaben zur Studie im WHO-Primärregister

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04480372

Weitere Angaben zur Studie aus der Datenbank der WHO (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=NCT04480372
Weitere Informationen zur Studie

Rekrutierungsstatus

Active, not recruiting

Wissenschaftlicher Titel (Datenquelle: WHO)

Overcoming Resistance to Immunotherapy Combining Gemcitabine With Atezolizumab in Advanced NSCLC and Mesothelioma Progressing Under Immune-checkpoint Inhibitors or Gemcitabine. A Multicenter, Single-arm, Open Label Phase II Trial With Two Cohorts

Studientyp (Datenquelle: WHO)

Interventional

Design der Studie (Datenquelle: WHO)

Allocation: N/A. Intervention model: Single Group Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: None (Open Label).

Phase (Datenquelle: WHO)

Phase 2

Primäre Endpunkte (Datenquelle: WHO)

Primary endpoint for cohort 1: Objective response rate (ORR) according to RECIST 1.1;Primary endpoint for cohort 2: ORR according to mRECIST

Sekundäre Endpunkte (Datenquelle: WHO)

For cohort 1 (NSCLC): Duration of response (DoR) according to RECIST 1.1;For cohort 1 (NSCLC): Progression-free survival (PFS) according to RECIST 1.1;For cohort 1 (NSCLC): Disease control rate (DCR) at 18 weeks according to RECIST 1.1;For cohort 2 (MPM): ORR according to mRECIST 1.1;For cohort 2 (MPM): DoR according to mRECIST 1.1;For cohort 2 (MPM): PFS according to mRECIST 1.1;For cohort 2 (MPM): DCR at 18 weeks according to mRECIST 1.1;For cohort 1 and cohort 2: Objective response rate according to iRECIST (iORR);For cohort 1 and cohort 2: DoR according to iRECIST (iDoR);For cohort 1 and cohort 2: PFS according to iRECIST (iPFS);For cohort 1 and cohort 2: Overall Survival (OS);For cohort 1 and cohort 2: Adverse events (AEs) will be assessed according to CTCAE v5.0.

Kontakt für Auskünfte (Datenquelle: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Ergebnisse der Studie (Datenquelle: WHO)

Zusammenfassung der Ergebnisse

noch keine Angaben verfügbar

Link zu den Ergebnissen im Primärregister

noch keine Angaben verfügbar

Angaben zur Verfügbarkeit von individuellen Teilnehmerdaten

noch keine Angaben verfügbar

Studiendurchführungsorte

Durchführungsorte in der Schweiz (Datenquelle: BASEC)

Baden, Basel, Bern, Brugg, Chur, Freiburg, Genf, Ilanz, Samedan, St Gallen, Zürich

Durchführungsländer (Datenquelle: WHO)

Switzerland

Kontakt für weitere Auskünfte zur Studie

Angaben zur Kontaktperson in der Schweiz (Datenquelle: BASEC)

SAKK, Dr. Jana Musilova
+41 31 389 91 91
trials@sakk.ch

Kontakt für allgemeine Auskünfte (Datenquelle: WHO)

Alessandra Curioni Fontecedro, MD
University of Zurich

Kontakt für wissenschaftliche Auskünfte (Datenquelle: WHO)

Alessandra Curioni Fontecedro, MD
University of Zurich

Bewilligung durch Ethikkommission (Datenquelle: BASEC)

Name der bewilligenden Ethikkommission (bei multizentrischen Studien nur die Leitkommission)

Kantonale Ethikkommission Zürich

Datum der Bewilligung durch die Ethikkommission

09.02.2021

Weitere Studienidentifikationsnummern

Studienidentifikationsnummer der Ethikkommission (BASEC-ID) (Datenquelle: BASEC)

2020-01839

Secondary ID (Datenquelle: WHO)

SAKK 17/18
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