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NCT03513614 | SNCTP000002989

SAKK 23/16 / IBCSG 57-18 / ABCSG-53: Chirurgische Achsel-Lymphknotenentfernung mit der Option „ausgedehnte Operation“ oder „Radiotherapie“ bei Brustkrebspatienten mit bestehendem Lymphknotenbefall der Achselhöhle.

Datenbasis: BASEC (Import vom 19.11.2019), WHO (Import vom 17.11.2019)
Geändert: 18.11.2019
Krankheitskategorie: Brustkrebs

Zusammenfassende Beschreibung der Studie (Datenquelle: BASEC)

Die Studie untersucht die Wirksamkeit der Strahlentherapie im Vergleich zur Chirurgie bei der Behandlung von Brustkrebs mit Befall der Lymphknoten in der Achselhöhle. Wir machen diese Studie, um die wirksamste Behandlung mit den wenigsten Nebenwirkungen herauszufinden.

Untersuchte Krankheiten (Datenquelle: BASEC)

Brustkrebs mit Befall der Lymphknoten in der Achselhöhle

Health conditions (Datenquelle: WHO)

Node-positive Breast Cancer

Seltene Krankheit (Datenquelle: BASEC)

Nein

Untersuchte Intervention (z.B. Medikament, Therapie, Kampagne) (Datenquelle: BASEC)

Alle Personen erhalten eine limitierte Entfernung der betroffenen Lymphknoten sowie der Wächter-Lymphknoten. Danach werden die Personen nach dem Zufallsprinzip eingeteilt in eine Gruppe mit chirurgischer Entfernung der übrigen Lymphknoten in der Achselhöhle und einer Gruppe mit Strahlentherapie der Achselhöhle. Die Strahlentherapie der Achselhöhle wird gleichzeitig mit der Strahlentherapie der Brust oder des Brustkorbs durchgeführt, die unabhängig von der Gruppenzuteilung bei allen Personen geplant ist.

Interventions (Datenquelle: WHO)

Procedure: Tailored axillary surgery;Radiation: Radiotherapy - Arm A;Radiation: Radiotherapy - Arm B

Kriterien zur Teilnahme an der Studie (Datenquelle: BASEC)

1. Frauen oder Männer älter als 18 Jahre
2. Erkrankt an einseitigem Brustkrebs mit Befall der Lymphknoten in der Achselhöhle
3. Fähigkeit, Fragebögen auszufüllen bezüglich den Themen Lebensqualität sowie Armfunktion

Ausschlusskriterien (Datenquelle: BASEC)

1. Personen, bei denen die erfolgreiche Entfernung des tumorbefallenen Lymphknotens nicht sicher im Röntgenbild bestätigt werden kann
2. Personen, bei denen die entnommenen Lymphknoten nach einer Vorbehandlung keinen Tumorbefall mehr zeigen
3. Vorherige Operation oder Radiotherapie von den Lymphknoten in der Achselhöhle

Inclusion/Exclusion Criteria (Datenquelle: WHO)


Inclusion Criteria:

Inclusion criteria at pre-registration:

- Written informed consent according to ICH/GCP regulations prior to any trial specific
procedures.

- Breast cancer, node positive detected by palpation or imaging

- Planned neoadjuvant treatment (e.g. chemotherapy or endocrine therapy) allowed

- Female or male aged = 18 years

- Ability to complete the Quality of Life questionnaires

Inclusion criteria at registration:

- Node-positive breast cancer (histologically or cytologically proven both in primary
tumor and in lymph node) AJCC/UICC [42] stage II-III (all molecular subtypes allowed):

- Node-positivity detected by imaging (iN+) and confirmed by pathology without
neoadjuvant treatment

- Node-positivity detected by palpation (cN1-2) and confirmed by pathology without
neoadjuvant treatment

- Eligible for primary ALND or sentinel lymph node procedure with frozen section and
either:

- Newly diagnosed

- Isolated in-breast recurrence or second ipsilateral breast cancer (at least 5
years disease free and no prior axillary surgery or loco regional RT)

- Baseline Quality of Life questionnaire has been completed

- WHO performance status 0-2

- Adequate condition for general anesthesia and breast cancer surgery

- Women with child-bearing potential are using effective contraception, are not pregnant
or lactating and agree not to become pregnant during trial treatment and thereafter
during the time recommended by the guidelines for adjuvant systemic therapies. A
negative pregnancy test before inclusion into the trial is required for all women with
child-bearing potential.

- Men agree not to father a child during trial treatment and thereafter during 6 months.

Inclusion criteria at randomization (intraoperatively)

- Node-positive breast cancer (histologically or cytologically proven both in primary
tumor and in lymph node) AJCC/UICC [42] stage II-III (all molecular subtypes allowed):

- Node-positivity initially detected by imaging (negative on palpation) and
reconfirmed by pathology (residual disease) (in SLN or non SLN during surgery)
after neoadjuvant treatment

- Node-positivity initially detected by palpation and reconfirmed by pathology
(residual disease) after neoadjuvant treatment

Exclusion Criteria:

Exclusion criteria at pre-registration:

Any potential patient who meets any of the following criteria has to be excluded from
entering the trial.

- Clinical N3 breast cancer

- Clinical N2 breast cancer, if limited to the internal mammary nodes only

- Contralateral breast cancer

- Prior axillary surgery (except prior sentinel node procedure in breast recurrence)

- Prior regional radiotherapy

- History of hematologic or primary solid tumor malignancy, unless in remission for at
least 5 years from pre-registration with the exception of adequately treated cervical
carcinoma in situ or localized non-melanoma skin cancer.

- Concurrent treatment with any other experimental drug within 30 days of
pre-registration

- Concomitant use of other anti-cancer drugs or radiotherapy

- Any other serious underlying medical, psychiatric, psychological, familial or
geographical condition, which in the judgment of the investigator may interfere with
the planned staging, treatment and follow-up, affect patient compliance or place the
patient at high risk from treatment-related complications.

Exclusion criteria at randomization (intraoperatively):

Any potential patient who meets any of the following criteria has to be excluded from the
trial.

- Absence of clip in the specimen radiography

- No palpable disease left behind in the axilla during Tailored Axillary Surgery

- Sentinel lymph node outside the axilla

Weitere Angaben zur Studie im WHO-Primärregister

https://clinicaltrials.gov/show/NCT03513614

Weitere Angaben zur Studie aus der Datenbank der WHO (ICTRP)

http://apps.who.int/trialsearch/Trial2.aspx?TrialID=NCT03513614

Weitere Informationen zur Studie

Registrationsdatum der Studie

19.04.2018

Einschluss der ersten teilnehmenden Person

07.08.2018

Rekrutierungsstatus

Recruiting

Wissenschaftlicher Titel (Datenquelle: WHO)

Tailored AXIllary Surgery With or Without Axillary Lymph Node Dissection Followed by Radiotherapy in Patients With Clinically Node-positive Breast Cancer (TAXIS). A Multicenter Randomized Phase III Trial

Studientyp (Datenquelle: WHO)

Interventional

Design der Studie (Datenquelle: WHO)

Allocation: Randomized. Intervention model: Parallel Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: None (Open Label).

Phase (Datenquelle: WHO)

N/A

Primäre Endpunkte (Datenquelle: WHO)

Disease-free survival (DFS)

Sekundäre Endpunkte (Datenquelle: WHO)

Overall survival (OS);Breast cancer-specific survival (BCSS);Time to local recurrence (TTLR);Time to distant recurrence (TTDR);Physician reported morbidity outcomes (Lymphedema);Physician reported morbidity outcomes (Decreased range of shoulder motion);Adverse events according to NCI CTCAE v4.03;Late radiotherapy-related adverse events;Surgical site infections (SSI)

Kontakt für Auskünfte (Datenquelle: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Studiendurchführungsorte

Durchführungsorte in der Schweiz (Datenquelle: BASEC)

Aarau, Allschwil, Baden, Basel, Bern, Chur, Chêne-Bougeries, Frauenfeld, Freiburg, Genf, La Chaux-de-Fonds, Lausanne, Luzern, Münsterlingen, Pratteln, Schlieren, Sion, St Gallen, Winterthur, Zollikerberg, Zürich

Durchführungsländer (Datenquelle: WHO)

Austria, Germany, Hungary, Italy, Switzerland

Kontakt für weitere Auskünfte zur Studie

Angaben zur Kontaktperson in der Schweiz (Datenquelle: BASEC)

SAKK, Dr. Charlotte Maddox
+41 31 389 91 91
trials@sakk.ch

Kontakt für allgemeine Auskünfte (Datenquelle: WHO)

Walter P. Weber, Prof;Charlotte Maddox, MD
University Hospital, Basel, Switzerland
+41 31 389 91 91
trials@sakk.ch

Kontakt für wissenschaftliche Auskünfte (Datenquelle: WHO)

Walter P. Weber, Prof;Charlotte Maddox, MD
University Hospital, Basel, Switzerland
+41 31 389 91 91
trials@sakk.ch

Studienverantwortliche

Hauptsponsor (Datenquelle: WHO)

Swiss Group for Clinical Cancer Research

Weitere Sponsoren (Datenquelle : WHO)

International Breast Cancer Study Group;Austrian Breast Cancer Study Group

Weitere Studienidentifikationsnummern

BASEC ID (Datenquelle: BASEC)

2018-00838

Secondary ID (Datenquelle: WHO)

2018-000372-14;SAKK 23/16 - TAXIS