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NCT03474107 | SNCTP000003545

Eine Studie in der Informationen gesammelt werden, um festzustellen, ob das Studienmedikament Enfortumab Vedotin wirksam und sicher ist und ob es mit der Standardbehandlungen vergleichbar ist, bei Patienten die aufgrund einer Krebserkrankung der Harnwege, welche in benachbartes Gewebe oder andere Körperteile gestreut hat, in Behandlung sind.(EV-301-Studie)

Datenbasis: BASEC (Import vom 28.01.2020), WHO (Import vom 26.01.2020)
Geändert: 26.01.2020
Krankheitskategorie: Anderer Krebs, Blasenkrebs, Nierenkrebs

Zusammenfassende Beschreibung der Studie (Datenquelle: BASEC)

Sie werden dem Zufallsprinzip nach (wie beim Werfen einer Münze) in
einem 1:1-Verhältnis einem der beiden Behandlungsarme (Arm A oder Arm
B) zugewiesen. Weder Sie noch Ihr Arzt können wählen, welcher Gruppe Sie zugewiesen werden. Die Wahrscheinlichkeit, dass Sie entweder Arm A oder Arm B zugewiesen werden, beträgt 50 %.
■ Die Teilnehmer des Arm A erhalten das Prüfpräparat Enfortumab Vedotin.
■ Die Teilnehmer des Arm B erhalten entweder Docetaxel oder Paclitaxel (Sie werden nur eines dieser Chemotherapie-Medikamente erhalten).
Die EV-301-Studie ist eine offene Studie, was bedeutet, dass Sie und der Prüfarzt wissen, in welchem Arm Sie sich befinden, und welche Behandlung Sie erhalten.
Vor Beginn Ihrer Studienbehandlung (für alle Besuchstermine und Zyklen) wird Ihr Prüfarzt mit Ihnen über Ihre Gesundheit, eventuelle Symptome die bei Ihnen auftreten, sowie über Medikamente die Sie einnehmen, sprechen.
Bei jedem Besuchstermin zur EV-301-Studie werden Untersuchungen und Verfahren durchgeführt, die Teil der regulären Krebsversorgung sind.
Diese könnten öfter durchgeführt werden, weil Sie an der EV-301-Studie teilnehmen.

Untersuchte Krankheiten (Datenquelle: BASEC)

Krebserkrankung der Harnwege (Urothelialkrebs einschliesslich Harnblasenkrebs, Nierenbeckenkrebs, Harnleiterkrebs oder Harnröhrenkrebs) welche sich auf die benachbarten Gewebe oder andere Stellen Ihres Körpers ausgebreitet hat.
Bei Urothelialkrebs handelt es sich um eine Krebsart, die in Zellen beginnt, die die Urethra oder auch Harnröhre (die Verbindungsröhre mit Ihrer Harnblase, durch die der Urin freigesetzt wird), die Harnblase, die Harnleiter (die Verbindungsleiter zwischen den Nieren und der Harnblase), dem Nierenbecken (dort, wo der Urin in den Nieren vor der Ausscheidung in den Harnleiter gesammelt wird) sowie einige andere Organe auskleiden.
Die Patienten müssen zuvor mit einer Platin-haltigen Therapie (Cisplatin oder Carboplatin) sowie einem Krebsmittel, einem sog. Immun-Checkpoint-Inhibitor (CPI) behandelt worden sein.

Health conditions (Datenquelle: WHO)

Ureteral Cancer;Urothelial Cancer;Bladder Cancer

Seltene Krankheit (Datenquelle: BASEC)

Nein

Untersuchte Intervention (z.B. Medikament, Therapie, Kampagne) (Datenquelle: BASEC)

Die Behandlung in der Studie erfolgt in Zyklen, einer bei Krebsbehandlung sehr häufig angewendeten Methode. Jeder Zyklus für Arm A dauert 28 Tage, und für die Zyklen des Arm B beträgt die Dauer 21 Tage.
Das Prüfpräparat für die jeweiligen Arme wird durch den Prüfarzt oder in dessen Vertretung durch das Studienpersonal im Krankenhaus bzw. in der Klinik verabreicht.
Wenn Sie Arm A zugeordnet wurden, erhalten Sie EV an Tag 1, 8 und 15 (insgesamt an 3 Tagen) jedes 28-Tage-Zyklusses.
Wenn Sie Arm B zugeordnet wurden, erhalten Sie entweder Docetaxel oder Paclitaxel am Tag 1 (1 Tag insgesamt) jedes 21-Tage-Zyklusses.
Sie erscheinen zu jeder Gabe des Prüfpräparates im Krankenhaus oder in der Klinik.

Interventions (Datenquelle: WHO)

Drug: enfortumab vedotin;Drug: docetaxel;Drug: vinflunine;Drug: paclitaxel

Kriterien zur Teilnahme an der Studie (Datenquelle: BASEC)

-Urothelialkrebs im fortgeschrittenem Stadium,
-Fortschreiten der Krebserkrankung nach einer vorherigen Krebsbehandlung, welches durch bildgebende Verfahren bestätigt wurde
-Vorangehende Behandlung mit einer platinhaltigen Chemotherapie (Cisplatin oder Carboplatin) und einem bestimmten Krebsmedikament, einem sogenannten Immun-Checkpoint-Inhibitor (CPI)
Bevor Sie an der EV-301-Studie teilnehmen können, müssen noch andere Kriterien erfüllt werden. Das Studienteam wird diese mit Ihnen besprechen.

Ausschlusskriterien (Datenquelle: BASEC)

-Vorliegen einer anhaltenden klinisch signifikanten Toxizität (schwere unerwünschte Nebenwirkungen, die bei Untersuchungen weiter nachweisbar sind) im Zusammenhang mit der vorherigen Behandlung
-aktive Metastasen im zentralen Nervensystem
-mehr als 1 vorhergehendes Chemotherapie-Behandlungschemata zur Behandlung von fortgeschrittenem Urothelialkrebs

Inclusion/Exclusion Criteria (Datenquelle: WHO)


Inclusion Criteria:

- Subject is legally an adult according to local regulation at the time of signing
informed consent.

- Subject has histologically or cytologically confirmed urothelial carcinoma (i.e.,
cancer of the bladder, renal pelvis, ureter, or urethra). Subjects with urothelial
carcinoma (transitional cell) with squamous differentiation or mixed cell types are
eligible.

- Subject must have experienced radiographic progression or relapse during or after a
checkpoint inhibitor (CPI) (anti-programmed cell death protein 1 (PD1) or
anti-programmed death-ligand 1 (PD-L1)) for locally advanced or metastatic disease.
Subjects who discontinued CPI treatment due to toxicity are eligible provided that the
subjects have evidence of disease progression following discontinuation. The CPI need
not be the most recent therapy. Subjects for whom the most recent therapy has been a
non-CPI based regimen are eligible if the subjects have progressed/relapsed during or
after the subjects most recent therapy. Locally advanced disease must not be amenable
to resection with curative intent per the treating physician.

- Subject must have received a platinum containing regimen (cisplatin or carboplatin) in
the metastatic/locally advanced, neoadjuvant or adjuvant setting. If platinum was
administered in the adjuvant/neoadjuvant setting subject must have progressed within
12 months of completion.

- Subject has radiologically documented metastatic or locally advanced disease at
baseline.

- An archival tumor tissue sample should be available for submission to central
laboratory prior to study treatment. If an archival tumor tissue sample is not
available, a fresh tissue sample should be provided. If a fresh tissue sample cannot
be provided due to safety concerns, enrollment into the study must be discussed with
the medical monitor.

- Subject has ECOG PS of 0 or 1

- The subject has the following baseline laboratory data:

- absolute neutrophil count (ANC) = 1500/mm3

- platelet count = 100 × 109/L

- hemoglobin = 9 g/dL

- serum total bilirubin = 1.5 × upper limit of normal (ULN) or = 3 × ULN for
subjects with Gilbert's disease

- creatinine clearance (CrCl) = 30 mL/min as estimated per institutional standards
or as measured by 24 hour urine collection (glomerular filtration rate [GFR] can
also be used instead of CrCl)

- alanine aminotransferase (ALT) and aspartate aminotransferase (AST) = 2.5 × ULN
or = 3 x ULN for subjects with liver metastases

- Female subject must either:

- Be of nonchildbearing potential: Postmenopausal (defined as at least 1 year
without any menses for which there is no other obvious pathological or
physiological cause) prior to screening, or documented surgically sterile (e.g.,
hysterectomy, bilateral salpingectomy, bilateral oophorectomy).

- Or, if of childbearing potential: Agree not to try to become pregnant during the
study and for at least 6 months after the final study drug administration, and
have a negative urine or serum pregnancy test within 7 days prior to Day 1
(Females with false positive results and documented verification of negative
pregnancy status are eligible for participation), and if heterosexually active,
agree to consistently use a condom plus 1 form of highly effective birth control
per locally accepted standards starting at screening and throughout the study
period and for at least 6 months after the final study administration.

- Female subject must agree not to breastfeed or donate ova starting at screening and
throughout the study period, and for at least 6 months after the final study drug
administration.

- A sexually active male subject with female partner(s) who is of childbearing potential
is eligible if:

- Agrees to use a male condom starting at screening and continue throughout the
study treatment and for at least 6 months after final study drug administration.
If the male subject has not had a vasectomy or is not sterile as defined below
the subjects female partner(s) is utilizing 1 form of highly effective birth
control per locally accepted standards starting at screening and continue
throughout study treatment and for at least 6 months after the male subject
receives final study drug administration.

- Male subject must not donate sperm starting at screening and throughout the study
period, and for at least 6 months after the final study drug administration.

- Male subject with a pregnant or breastfeeding partner(s) must agree to abstinence or
use a condom for the duration of the pregnancy or time partner is breastfeeding
throughout the study period and for at least 6 months after the final study drug
administration.

- Subject agrees not to participate in another interventional study while on treatment
in present study.

Exclusion Criteria:

- Subject has preexisting sensory or motor neuropathy Grade = 2.

- Subject has active central nervous system (CNS) metastases. Subjects with treated CNS
metastases are permitted on study if all the following are true:

- CNS metastases have been clinically stable for at least 6 weeks prior to
screening

- If requiring steroid treatment for CNS metastases, the subject is on a stable
dose = 20 mg/day of prednisone or equivalent for at least 2 weeks

- Baseline scans show no evidence of new or enlarged brain metastasis

- Subject does not have leptomeningeal disease

- Subject has ongoing clinically significant toxicity (Grade 2 or higher with the
exception of alopecia) associated with prior treatment (including systemic therapy,
radiotherapy or surgery). Subject with = Grade 2 immunotherapy-related hypothyroidism
or panhypopituitarism may be enrolled when well-maintained/controlled on a stable dose
of hormone replacement therapy (if indicated). Subjects with ongoing = Grade 3
immunotherapy-related hypothyroidism or panhypopituitarism are excluded. Subjects with
ongoing immunotherapy related colitis, uveitis, or pneumonitis or subjects with other
immunotherapy related AEs requiring high doses of steroids (> 20 mg/day of prednisone
or equivalent) are excluded.

- Subject has prior treatment with EV or other monomethyl auristatin E (MMAE)-based
Antibody drug conjugates (ADCs).

Weitere Angaben zur Studie im WHO-Primärregister

https://clinicaltrials.gov/show/NCT03474107

Weitere Angaben zur Studie aus der Datenbank der WHO (ICTRP)

http://apps.who.int/trialsearch/Trial2.aspx?TrialID=NCT03474107

Weitere Informationen zur Studie

Registrationsdatum der Studie

16.03.2018

Einschluss der ersten teilnehmenden Person

27.06.2018

Rekrutierungsstatus

Recruiting

Wissenschaftlicher Titel (Datenquelle: WHO)

An Open-Label, Randomized Phase 3 Study to Evaluate Enfortumab Vedotin vs Chemotherapy in Subjects With Previously Treated Locally Advanced or Metastatic Urothelial Cancer (EV-301)

Studientyp (Datenquelle: WHO)

Interventional

Design der Studie (Datenquelle: WHO)

Allocation: Randomized. Intervention model: Parallel Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: None (Open Label).

Phase (Datenquelle: WHO)

Phase 3

Primäre Endpunkte (Datenquelle: WHO)

Overall Survival (OS)

Sekundäre Endpunkte (Datenquelle: WHO)

Progression Free Survival on study therapy (PFS1) per Response Evaluation Criteria In Solid Tumors (RECIST) V1.1;Overall Response Rate (ORR) (Complete Response (CR) and Partial Response(PR)) per RECIST V1.1;Disease Control Rate (DCR) (CR + PR + stable disease [SD]) per RECIST V1.1;Duration of Response (DOR) per RECIST V1.1;Safety assessed by Adverse Events (AEs);Number of participants with laboratory value abnormalities and/or adverse events;Number of participants with vital signs abnormalities and/or adverse events;Safety assessed by 12- lead electrocardiogram (ECG);Safety assessed by Eastern Cooperative Oncology Group Performance Status (ECOG PS);Patient reported outcome assessed by quality of life: EuroQOL 5-dimensions (EQ-5D -5L) questionnaire;Patient reported outcome assessed by quality of life: European Organization for Research and Treatment of Cancer Quality of Life Questionnaire (QLQ-C30)

Kontakt für Auskünfte (Datenquelle: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Studiendurchführungsorte

Durchführungsorte in der Schweiz (Datenquelle: BASEC)

Bern, Zürich

Durchführungsländer (Datenquelle: WHO)

Argentina, Australia, Austria, Belgium, Canada, Denmark, France, Germany, Italy, Japan, Korea, Netherlands, Portugal, Republic of, Russian Federation, Spain, Switzerland, Taiwan, United Kingdom, United States

Kontakt für weitere Auskünfte zur Studie

Angaben zur Kontaktperson in der Schweiz (Datenquelle: BASEC)

PD Dr. Julian Schardt
+41316327895
julian.schardt@insel.ch

Kontakt für allgemeine Auskünfte (Datenquelle: WHO)

Medical Director;Astellas Pharma Global Development
Astellas Pharma Global Development, Inc.
800-888-7704
astellas.registration@astellas.com

Kontakt für wissenschaftliche Auskünfte (Datenquelle: WHO)

Medical Director;Astellas Pharma Global Development
Astellas Pharma Global Development, Inc.
800-888-7704
astellas.registration@astellas.com

Studienverantwortliche

Hauptsponsor (Datenquelle: WHO)

Astellas Pharma Global Development, Inc.

Weitere Sponsoren (Datenquelle : WHO)

Seattle Genetics, Inc.

Weitere Studienidentifikationsnummern

BASEC ID (Datenquelle: BASEC)

2018-00670

Secondary ID (Datenquelle: WHO)

7465-CL-0301