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SNCTP000002221 | NCT03066778 | BASEC2017-00432

Eine Phase-3-Studie zur Erstlinientherapie von Patienten mit kleinzelligem Lungenkrebs im fortgeschrittenen Stadium mit Etoposid/Platinum allein oder in Kombination mit Pembrolizumab

Data source: BASEC (Imported from 25.04.2024), WHO (Imported from 25.04.2024)
Changed: Dec 23, 2023, 4:32 PM
Disease category: Lung Cancer

Brief description of trial (Data source: BASEC)

Bei der Kontrolle von Tumoren spielt das Immunsystem eine wichtige Rolle. Pembrolizumab ist ein Antikörper, der die Täuschung des Immunsystems durch den Tumor unterbindet und so dessen körpereigene Bekämpfung steigert, sofern der Tumor ein Merkmal (das sogenannte PD-L1) aufweist. In dieser Studie sollen die Effekte einer kombinierten Behandlung der Chemotherapeutika Etoposid und Cisplatin/Carboplatin mit Pembrolizumab oder Placebo untersucht werden. Das Ziel der Studie besteht darin zu prüfen, ob die zusätzliche Anwendung von Pembrolizumab zur Standardchemotherapie die Kontrolle des kleinzelligen Lungenkrebs im Vergleich zur Anwendung von Chemotherapie allein verbessert.

Health conditions investigated(Data source: BASEC)

Es werden Patienten untersucht, bei denen ein kleinzelliger Lungenkrebs im fortgeschrittenen Stadium (ES-SCLC) festgestellt und vor Studienteilnahme nicht systemisch behandelt wurde.

Health conditions (Data source: WHO)

Small Cell Lung Cancer;SCLC

Rare disease (Data source: BASEC)

No

Intervention investigated (e.g. drug, therapy or campaign) (Data source: BASEC)

Die in diese Studie aufgenommenen Patienten werden nach dem Zufallsprinzip einer Behandlung zugewiesen: der Kombination von Pembrolizumab und Etoposid und Cisplatin/Carboplatin oder Placebo und Etoposid und Cisplatin/Carboplatin. Die Wahrscheinlichkeit der Zuteilung zu einer der beiden Gruppen ist identisch.
Bei den Patienten beider Gruppen erfolgt die Therapie in Behandlungszyklen mit einem Abstand von 3 Wochen. Das Studienmedikament Pembrolizumab oder das Placebo werden am ersten Tag des 3-wöchigen Therapiezyklus über die Vene per Infusion verabreicht. Die Chemotherapeutika werden an Tag 1 jedes Zyklus verabreicht, im Fall von Etoposid an den Tagen 1, 2 und 3 der ersten 4 Behandlungszyklen. Pro Patient sind bis zu 35 Zyklen vorgesehen.
Zusätzlich zu bildgebenden Verfahren (CT-/MRT-Untersuchungen) zur Einschätzung des Ausmasses der Tumorerkrankung, erfolgen für beide Gruppen eingehende Untersuchungen des Gesundheitszustandes.
Hierbei werden mögliche Beschwerden erfasst, Messungen von Blutdruck, Puls, Temperatur, Atemfrequenz und Gewicht und eine Bestimmung der Beeinträchtigung durch den Tumor durchgeführt. Blut- und Urinproben werden genommen, die a) der Sicherheit dienen, b) zeigen, wie der Körper Pembrolizumab aufnimmt, verteilt und ausscheidet, c) bestimmte Tumormerkmale erfassen. Auch eine Gewebeprobe des Tumors wird benötigt. Bei Fortschreiten des Tumors wird die Studientherapie beendet und durch andere Behandlungen ersetzt. Die Studiendauer beträgt 2-3 Jahre.
Falls bei den Patienten die CT- oder MRT-Untersuchung eine Verschlechterung ihres Krankheitsbildes aufzeigt, müssen sie die Studie abbrechen. Für Patienten, die Placebo in Kombination mit Etoposid und Cisplatin/Carboplatin erhalten haben besteht dann die Möglichkeit, in den Crossover-Behandlungsarm überzutreten. Für Patienten, welche die 35 Behandlungszyklen mit Pembrolizumab abgeschlossen haben und keine Verschlechterung des Krankheitsbildes oder Unverträglichkeiten zeigten, haben die Möglichkeit zusätzlich 17 Behandlungszyklen mit Pembrolizumab zu erhalten im Falle einer Verschlechterung des Krankheitbildes.

Interventions (Data source: WHO)

Biological: Pembrolizumab;Drug: Normal saline solution;Drug: Carboplatin;Drug: Cisplatin;Drug: Etoposide

Criteria for participation in trial (Data source: BASEC)

1. Beim Patienten muss eine dokumentierte Neudiagnose des kleinzelligen Lungenkrebses vorliegen, die histologisch oder zytologisch, durch einen Abstrich, eine Waschung oder durch Absaugung mittels einer Kanüle aus einer definierten Läsion, bestätigt wurde.

2. Bei Studienteilnehmern muss ein erweitertes Stadium der Erkrankung, definiert durch Stadium IV (T alle, N alle, M 1a/b) des American Joint Committee on Cancer Edition 7, vorliegen.

3. Geeignete Patienten müssen mindestens eine messbare Läsion aufweisen, die die in RECIST 1.1 definierten Kriterien erfüllt. Die Läsion muss nach Einschätzung des Prüfarztes/ Radiologie als Ziel geeignet sein. Läsionen, die messbar sind, jedoch zuvor eine palliative Bestrahlung durchlaufen haben, können nicht als Läsion in Erwägung gezogen werden.

Exclusion criteria (Data source: BASEC)

1. Patienten, die zuvor eine systemische Behandlung für den kleinzelligen Lungenkrebs erhalten haben.

Anmerkung: Palliative Bestrahlung wird toleriert, sofern sie mindestens 7 Tage vor der ersten Dosis der Studienmedikation durchgeführt wurde. Dies gilt unter der Voraussetzung, dass die Läsion klinisch stabil ist und der Patient mindestens 7 Tage vor der Verabreichung der Studienmedikation keine Steroide erhalten hat. Die bestrahlte Läsion darf sich nicht im Brustbereich befinden um für RECIST 1.1 Messungen in Frage zu kommen.

2. Patienten, die zurzeit an einer Studie teilnehmen und ein Studienmedikament einnehmen oder die an einer Studie mit einer experimentellen Therapie teilnehmen und eine Studientherapie erhalten oder ein experimentelles Medizinprodukt benutzt haben bis zu 4 Wochen vor Beginn der Einnahme der ersten Behandlungsdosis

Anmerkung: Studienteilnehmer, die sich in die Nachverfolgungsphase einer klinischen Studie befinden dürfen teilnehmen, sofern die letzte Dosis des zu untersuchenden Medikamentes mindestens 4 Wochen zurückliegt.

3. Patienten, bei denen absehbar ist, dass sie eine andere Form der tumorhemmenden Behandlung für den kleinzelligen Lungenkrebs, einschliesslich einer Bestrahlung während der Studienteilnahme, benötigen werden.

Anmerkung: Patienten, die teilweise oder vollständig auf die Behandlung ansprechen, erhalten nach 4 Chemotherapie-Behandlungszyklen mit oder ohne Pembrolizumab das Angebot einer prophylaktischen Bestrahlung des Kopfbereiches.

Inclusion/Exclusion Criteria (Data source: WHO)


Inclusion Criteria:

- Has a documented new diagnosis of SCLC by histology or cytology from brushing,
washing, or needle aspiration of a defined lesion. Participants who do not have
histology samples (defined as core or excisional biopsy, or resections) will need to
undergo a new biopsy to provide a tissue sample.

- Has extensive-stage disease defined as Stage IV (T any, N any, M 1a/b) by the American
Joint Committee on Cancer (AJCC), Seventh Edition

- Has =1 lesion that meets the criteria for measurable, as defined by RECIST 1.1, and is
appropriate for selection as a target lesion, as determined by local site
investigator/radiology assessment

- Has provided archival tumor tissue sample or newly obtained core or excisional biopsy
of a tumor lesion not previously irradiated

- Has Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) Performance Status of 0 or 1

- Has a life expectancy of =3 months

- Has adequate organ function

- Female and male participants of childbearing potential must be willing to use an
adequate method of contraception, starting with the first dose of study treatment
through 120 days after the last dose of study treatment and up to 180 days after last
dose of chemotherapeutic agents

Exclusion Criteria:

- Has received prior systemic therapy for the treatment of SCLC

- Is currently participating and receiving study treatment or has participated in a
study of an investigational agent and received study treatment or used an
investigational device within 4 weeks of the first dose of treatment for another
health-related problem

- Is expected to require any other form of antineoplastic therapy for SCLC, including
radiation therapy, while on study. (Prophylactic cranial irradiation will be possible
for those participants with stable disease or better at the completion of the 4 cycles
of chemotherapy with or without pembrolizumab.)

- Has known central nervous system (ie, brain and/or spinal cord) metastases and/or
carcinomatous meningitis. Participants with brain metastases may participate only if
they satisfy all of the following:

- Has completed treatment (eg, whole brain radiation treatment [WBRT], stereotactic
radiosurgery, or equivalent) =14 days prior to the first dose of study treatment,

- Has no evidence of new or enlarging brain metastases confirmed by post-treatment
repeat brain imaging performed =3 weeks after pre-treatment brain imaging, and

- Is neurologically stable without the need for steroids for =7 days before first dose
of study treatment.

- Has had major surgery within 3 weeks prior to receiving the first dose of study
treatment or has not recovered adequately from toxicity and/or complications from an
intervention prior to receiving the first dose of study treatment.

- Has a history of (non-infectious) pneumonitis that required steroids or has current
pneumonitis

- Has a known history of interstitial lung disease

- Has a known additional malignancy that is progressing or requires active treatment.
Exceptions include early stage cancers (carcinoma in situ or Stage 1) treated with
curative intent, basal cell carcinoma of the skin, squamous cell carcinoma of the
skin, in situ cervical cancer, or in situ breast cancer that has undergone potentially
curative therapy.

- Has active autoimmune disease that has required systemic treatment in the past 2
years. Replacement therapy is not considered a form of systemic treatment.

- Has a known history of, or active, neurologic paraneoplastic syndrome

- Has clinically active diverticulitis, intra-abdominal abscess, gastrointestinal
obstruction, and/or abdominal carcinomatosis

- Has a history of a severe hypersensitivity reaction to treatment with another
monoclonal antibody

- Is taking chronic systemic steroids (in doses exceeding 10 mg daily of prednisone
equivalent) within 7 days prior to the first dose of study treatment

- Has a diagnosis of immunodeficiency or is receiving any form of immunosuppressive
therapy within 7 days prior to the first dose of study treatment

- Has received a live vaccine within 30 days prior to the first dose of study treatment

- Has received prior therapy with an anti-programmed cell death protein-1 (anti-PD-1),
anti-programmed cell death-ligand 1 (anti-PD-L1), or anti-programmed cell death-ligand
2 (anti-PD-L2) agent or with an agent directed to another co-inhibitory T-cell
receptor (i.e., cytotoxic T-lymphocyte-associated protein 4 [CTLA-4], tumor necrosis
factor receptor superfamily member 9 [TNFRSF9, OX-40, CD137]) or has previously
participated in a Merck pembrolizumab (MK-3475) clinical trial

- Has severe hypersensitivity (Grade =3) to pembrolizumab and/or any of its excipients

- Has an active infection requiring systemic therapy

- Has a known history of human immunodeficiency virus (HIV) infection

- Has a known history of Hepatitis B or known active Hepatitis C virus infection

- Has a known history of active TB (Bacillus Tuberculosis)

- Has symptomatic ascites or pleural effusion. A participant who is clinically stable
following treatment for these conditions (including therapeutic thoraco- or
paracentesis) is eligible.

- Is pregnant or breastfeeding, or expecting to conceive or father children within the
projected duration of the study starting with the screening visit through 120 days
after the last dose of study treatment through and up to 180 days after last dose of
chemotherapeutic agents

Further information on the trial in WHO primary registry

https://clinicaltrials.gov/show/NCT03066778

Further information on the trial from WHO database (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=NCT03066778
Further information on trial

Date trial registered

Feb 23, 2017

Incorporation of the first participant

May 2, 2017

Recruitment status

Active, not recruiting

Academic title (Data source: WHO)

A Phase 3 Randomized, Double-Blind, Placebo-controlled Trial of Pembrolizumab (MK-3475/SCH900475) in Combination With Etoposide/Platinum (Cisplatin or Carboplatin) for the First-line Treatment of Subjects With Extensive Stage Small Cell Lung Cancer (KEYNOTE-604)

Type of trial (Data source: WHO)

Interventional

Design of the trial (Data source: WHO)

Allocation: Randomized. Intervention model: Parallel Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: Quadruple (Participant, Care Provider, Investigator, Outcomes Assessor).

Phase (Data source: WHO)

Phase 3

Primary end point (Data source: WHO)

Progression-free Survival (PFS) per Response Evaluation Criteria in Solid Tumors version 1.1 (RECIST 1.1) as Assessed by Blinded Independent Central Review (BICR);Overall Survival (OS)

Secundary end point (Data source: WHO)

Objective Response Rate (ORR) per RECIST 1.1 as Assessed by BICR;Duration of Response (DOR) per RECIST 1.1 as Assessed by BICR;Percentage of Participants Experiencing an Adverse Event (AE);Percentage of Participants Discontinuing Study Treatment Due to an AE;Percentage of Participants Experiencing Any Grade 3 to 5 AE as Assessed by National Cancer Institute (NCI) Common Terminology Criteria for Adverse Events Version 4.0 (CTCAE 4.0);Change from Baseline at Weeks 12 and 24 in European Organization for Research and Treatment of Cancer (EORTC) Quality of Life Questionnaire Core 30 (QLQ-C30) Global Health Status/Quality of Life Scale;Time to True Deterioration in the Composite Endpoint of Cough, Chest Pain, and Dyspnea Using the EORTC Quality of Life Questionnaire and Lung Cancer Module 13 (QLQ-LC13)

Contact information (Data source: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Trial results (Data source: WHO)

Results summary

no information available yet

Link to the results in the primary register

no information available yet

Information on the availability of individual participant data

Yes
http://engagezone.msd.com/doc/ProcedureAccessClinicalTrialData.pdf

Trial sites

Trial sites in Switzerland (Data source: BASEC)

Chur, Lausanne, Zurich

Countries (Data source: WHO)

Australia, Canada, Chile, France, Germany, Hungary, Ireland, Israel, Japan, Korea, New Zealand, Poland, Republic of, Russian Federation, Spain, Switzerland, Taiwan, Turkey, United Kingdom, United States

Contact for further information on the trial

Details of contact in Switzerland (Data source: BASEC)

Klaudia Georgi
+41 58 618 33 88
klaudia.georgi@msd.com

Contact for general information (Data source: WHO)

Medical Director
Merck Sharp & Dohme Corp.

Contact for scientific information (Data source: WHO)

Medical Director
Merck Sharp & Dohme Corp.

Authorisation by the ethics committee (Data source: BASEC)

Name of the authorising ethics committee (for multicentre studies only the lead committee)

Kantonale Ethikkommission Zürich

Date of authorisation by the ethics committee

12.06.2017

Further trial identification numbers

Trial identification number of the ethics committee (BASEC-ID) (Data source: BASEC)

2017-00432

Secondary ID (Data source: WHO)

2016-004309-15
173744
MK-3475-604
KEYNOTE-604
3475-604
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