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SNCTP000002927 | NCT03572166 | BASEC2018-00938

Copeptin Messung nach Stimulation mit Arginin-Infusion zur Diagnose des Diabetes Insipidus – die CARGOx Studie

Data source: BASEC (Imported from 29.03.2024), WHO (Imported from 29.03.2024)
Changed: Dec 23, 2023, 4:49 PM
Disease category: Endocrinological diseases (non cancer)

Brief description of trial (Data source: BASEC)

Obgleich sich die zwei Krankheitsbilder zentraler Diabetes insipidus und primäre Polydipsie ähnlich darstellen, unterscheiden sich die Therapien erheblich, weswegen eine verlässliche Diagnosestellung notwendig ist. Gemäss aktueller Datenlage ist der Test mit der sichersten Unterscheidung zwischen Diabetes insipidus und primärer Polydipsie der konzentrierte Kochsalz-(3% NaCl)-Infusionstest. Dabei wird der Blutsalzspiegel (Serum Natrium) mittels 3% NaCl-Infusion künstlich angehoben und bei Erreichen eines bestimmten Grenzwertes der Copeptin-Spiegel (Marker für die Konzentration des antidiuretischen Hormons ADH im Blut: bei Patienten mit Diabetes insipidus tiefer als bei der primären Polydipsie) gemessen. Obwohl mit diesem Test die Unterscheidung zwischen den zwei Krankheitsbildern mit hoher Genauigkeit erfolgen kann, benötigt er konstante Überwachung durch medizinisches Fachpersonal und ist für die Patienten belastend da dabei starkes Durstgefühl sowie Kopfschmerzen und Schwindel auftreten können. Entsprechend wäre ein einfacherer und besser verträglicher Test wünschenswert. Arginin ist ein Eiweissbestandteil, welches für viele Funktionen im Körper gebraucht wird. Die intravenöse Gabe dieses Eiweissbestandteils wird bei Kindern und Erwachsenen für die Diagnosestellung eines Wachstumshormonmangels gebraucht. Aktuelle Untersuchungen haben gezeigt, dass mittels der Arginin-Infusion mit nachfolgender Copeptin-Messung ebenfalls eine gute Unterscheidung zwischen Patienten mit zentralem Diabetes insipidus und primärer Polydipsie möglich ist. Der Vorteil der Arginin-Infusion ist, dass sie gut verträglich und kürzer ist sowie keine engmaschige Überwachung im Gegensatz zur 3% NaCl-Infusion benötigt. Ziel dieser Studie ist entsprechend die diagnostische Genauigkeit der Copeptin-Bestimmung nach Arginin-Infusions-Test mit der Copeptin-Bestimmung nach konzentriertem Kochsalzinfusionstest für die Diagnosestellung eines Diabetes insipidus oder einer primären Polydipsie zu untersuchen.

Health conditions investigated(Data source: BASEC)

Vermehrtes Durstempfinden (Polydipsie) und vermehrte Urinausscheidung (Polyurie) auf Grund einer der zwei folgenden Krankheiten: (1) Zentraler Diabetes insipidus: eine Störung im Bereich der Hirnanhangsdrüse mit nachfolgend verminderter Ausschüttung des Hormons, das die Urinausscheidung reguliert (= antidiuretisches Hormon oder kurz: ADH) (2) Primäre Polydipsie: eine Erkrankung welche sich nur in Ausnahmefällen auf eine organische Störung zurückführen lässt, und meist das Ergebnis eines erlernten Trinkfehlverhaltens mit einer in Folge vermehrten Urinausscheidung ist.

Health conditions (Data source: WHO)

Diabetes Insipidus;Polydipsia, Primary

Rare disease (Data source: BASEC)

No

Intervention investigated (e.g. drug, therapy or campaign) (Data source: BASEC)

Im Rahmen der Abklärung der Symptomatik erfolgt eine Befragung zu Vorerkrankungen, Medikamenten-Einnahme sowie Auftreten der Beschwerden. Zudem erfolgt die Bestimmung verschiedener Werte im Blut sowie 24-Stunden Sammelurin und eine Magnetresonanz-Tomographie des Schädels um die Hirnanhangdrüse genau beurteilen zu können.
Danach werden beide diagnostische Tests an zwei unterschiedlichen Tagen durchgeführt, die Testreihenfolge wird gemäss dem Zufallsprinzip festgelegt:

A) Arginin-Infusions Test (= möglicher neuer diagnostische Test):
Infusion mit Arginin über 30min, Abnahme von Blutproben zur späteren Copeptin-Messung vor und 60min nach Beginn der Infusion

B) 3% NaCl Test (= aktueller bester diagnostischer Test):
Infusion mit 3% NaCl Lösung bis der Blutsalz-Spiegel einen bestimmten Wert (>149mmol/L) erreicht. Vor Beginn sowie bei Stopp der Infusion Bestimmung des Copeptin Spiegels.

Nach den Tests wird dem Patienten die vorläufige Diagnose mitgeteilt und eine entsprechende Behandlung eingeleitet. 12 Wochen danach erfolgt eine Befragung bezüglich dem Behandlungs-Ansprechen sowie Bewertung der zwei Tests.

Interventions (Data source: WHO)

Diagnostic Test: Arginine infusion;Diagnostic Test: Hypertonic saline infusion

Criteria for participation in trial (Data source: BASEC)

- Alter >18 Jahren
- vermehrtes Durstgefühl (Trinkmenge >3L/Tag) sowie vermehrte Urin-Ausscheidung (>50ml / kg Körpergewicht / Tag) ODER bekannter zentraler Diabetes insipidus unter Therapie mit Desmopressin

Exclusion criteria (Data source: BASEC)

- vermehrte Trink- / Urinmenge auf Grund anderer Erkrankung (z.B. Nierenerkrankung, Diabetes mellitus)
- ungenügend behandelter Bluthochdruck
- Epilepsie
- schwere Herz- / Lebererkrankung
- Schwangerschaft / Stillzeit

Inclusion/Exclusion Criteria (Data source: WHO)

Gender: All
Maximum age: 95 Years
Minimum age: 18 Years

Inclusion Criteria:

- Age = 18 years

- Hypotonic polyuria / polydipsia syndrome defined as: polyuria >50ml/kg body weight/24h
and polydipsia >3l /24h or known diabetes insipidus under treatment with DDAVP

- Urine-Osmolality <800mOsm/L

Exclusion Criteria:

- Polyuria / polydipsia secondary to diabetes mellitus, hypercalcemia or hypokalemia

- Nephrogenic diabetes insipidus (defined as baseline copeptin level >21.4pmol/L)

- Evidence of any acute illness

- Epilepsy requiring treatment

- Uncontrolled arterial hypertension (blood pressure >160/100mmHg at baseline)

- Cardiac failure (NYHA III-IV)

- Liver cirrhosis (Child B-C)

- Uncorrected adrenal or thyroidal deficiency

- Patients refusing or unable to give written informed consent

- Pregnancy or breast feeding

- End of life care

Further information on the trial in WHO primary registry

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03572166

Further information on the trial from WHO database (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=NCT03572166
Further information on trial

Recruitment status

Completed

Academic title (Data source: WHO)

Use of Copeptin Measurement After Arginine Infusion for the Differential Diagnosis of Diabetes Insipidus - the CARGOx Study

Type of trial (Data source: WHO)

Interventional

Design of the trial (Data source: WHO)

Allocation: Randomized. Intervention model: Crossover Assignment. Primary purpose: Diagnostic. Masking: Single (Outcomes Assessor).

Phase (Data source: WHO)

N/A

Primary end point (Data source: WHO)

The primary outcome is the overall diagnostic accuracy - defined as the proportion of correct diagnoses - of each diagnostic procedure in differentiating patients with central diabetes insipidus from patients with primary polydipsia.

Secundary end point (Data source: WHO)

Sensitivity of both diagnostic procedures for each diagnosis (Primary polydipsia, partial and complete central Diabetes insipidus) according to recommended diagnostic test criteria and previously generated cutoff values;Specificity of both diagnostic procedures for each diagnosis (Primary polydipsia, partial and complete central Diabetes insipidus) according to recommended diagnostic test criteria and previously generated cutoff values;Positive predictive value of both diagnostic procedures for each diagnosis (Primary polydipsia, partial and complete central Diabetes insipidus) according to recommended diagnostic test criteria and previously generated cutoff values;Negative predictive value of both diagnostic procedures for each diagnosis (Primary polydipsia, partial and complete central Diabetes insipidus) according to recommended diagnostic test criteria and previously generated cutoff values;Best fit diagnostic copeptin cut-off values for differentiation between each diagnosis (Primary polydipsia, partial and complete central Diabetes insipidus) upon arginine stimulation and hypertonic saline infusion stimulation;Accuracy of the copeptin cut-off of 3.7 pmol/l after 60 minutes and 4.1 after 90 minutes for Arginine Stimulation test;Sensitivity of the copeptin cut-off of 3.7 pmol/l after 60 minutes and 4.1 after 90 minutes for Arginine Stimulation test;Specificity of the copeptin cut-off of 3.7 pmol/l after 60 minutes and 4.1 after 90 minutes for Arginine Stimulation test;Accuracy of the copeptin cut-off of 6.5 pmol/l for Hypertonic Saline Infusion test;Sensitivity of the copeptin cut-off of 6.5 pmol/l for Hypertonic Saline Infusion test;Specificity of the copeptin cut-off of 6.5 pmol/l for Hypertonic Saline Infusion test;Frequency and severity of thirst assessed by visual analogue scale during both tests;Frequency and severity of headache assessed by visual analogue scale during both tests;Frequency and severity of nausea assessed by visual analogue scale during both tests;Frequency and severity of vertigo assessed by visual analogue scale during both tests;Frequency and severity of general malaise assessed by visual analogue scale during both tests;Subjective burden assessed by visual analogue scale of both tests;Health care costs of both tests;Frequency of test preference at follow up visit

Contact information (Data source: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Trial results (Data source: WHO)

Results summary

no information available yet

Link to the results in the primary register

no information available yet

Information on the availability of individual participant data

no information available yet

Trial sites

Trial sites in Switzerland (Data source: BASEC)

Basel, Zurich

Countries (Data source: WHO)

Brazil, Germany, Italy, Netherlands, Switzerland, United Kingdom

Contact for further information on the trial

Details of contact in Switzerland (Data source: BASEC)

Dr. Susan Felder
+41 61 328 68 14
susan.felder@usb.ch

Contact for general information (Data source: WHO)

Mirjam Christ-Crain, Prof, MD
University Hospital, Basel, Switzerland

Contact for scientific information (Data source: WHO)

Mirjam Christ-Crain, Prof, MD
University Hospital, Basel, Switzerland

Authorisation by the ethics committee (Data source: BASEC)

Name of the authorising ethics committee (for multicentre studies only the lead committee)

Ethikkommission Nordwest- und Zentralschweiz EKNZ

Date of authorisation by the ethics committee

19.07.2018

Further trial identification numbers

Trial identification number of the ethics committee (BASEC-ID) (Data source: BASEC)

2018-00938

Secondary ID (Data source: WHO)

CARGOx
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