Brief description of trial (Data source: BASEC)
Trinknahrungen werden bei einem erhöhten Risiko für eine Mangelernährung oft ergänzend zum normalen Essen eingesetzt, da sie reich an Energie und Eiweiss sind. Trinknahrungen sind in der Schweiz zugelassen und gesetzlich in der Lebensmittel- und Gebrauchsgegenständeverordnung verankert.
Wir wollen mit dieser Studie untersuchen, ob ein neuer Verabreichungsmodus von Trinknahrung die Energie- und Eiweissaufnahme im Vergleich zur herkömmlichen Verabreichung von Trinknahrung verbessert.
Bis anhin wurde die Trinknahrung im Spital, wo die Studie durchgeführt wird, immer im herkömmlichen Verabreichungsmodus serviert.
Die MEDPass-Studie ist eine randomisierte, kontrollierte, unverblindete Studie.
Es werden zwei Gruppen gebildet und zwei unterschiedliche Verabreichungsarten der Trinknahrung verglichen. „Randomisieren“ bedeutet, dass ausgelost wird, wer in welche Gruppe kommt. Es ist also Zufall, in welche Gruppe man eingeteilt wird. „Unverblindet“ heisst, dass es nicht geheim ist, in welcher Gruppe die Studienteilnehmerinnen und -teilnehmer eingeteilt sind.
Die Studie dauert 30 Tage.
Health conditions investigated(Data source: BASEC)
Untersucht werden Patientinnen und Patienten mit einem Risiko für eine Mangelernährung
Health conditions
(Data source: WHO)
Malnutrition
Rare disease
(Data source: BASEC)
No
Intervention investigated (e.g. drug, therapy or campaign)
(Data source: BASEC)
Im MEDPass-Modus wird die Trinknahrung viermal täglich fix in Portionen von 50 ml mit den Medikamenten serviert.
Bei der herkömmlichen Verabreichung wird die Trinknahrung als Zwischenmahlzeit in grösseren Portionen serviert. Die Portionengrösse kann abgestimmt auf die Patientinnen und Patienten jeweils 100-220 ml betragen. Das können ein bis drei Zwischenmahlzeiten sein.
Interventions
(Data source: WHO)
Dietary Supplement: MEDPass mode of administration
Dietary Supplement: Control Intervention
Criteria for participation in trial
(Data source: BASEC)
• Risiko für eine Mangelernährung ist vorhanden
• voraussichtlich dauert der Spitalaufenthalt noch mehr als 3 Tage
• Patientin, Patient ist über 18 Jahre alt
Exclusion criteria
(Data source: BASEC)
• unstabile Stoffwechselsituation (zum Beispiel direkt nach einer Operation
oder nach einem Aufenthalt auf der Intensivstation)
• Vorhandensein einer Essstörung
• Patientin, Patient braucht eine künstliche Ernährung mit einer Sonde oder
mit einem Katheter direkt ins Blut
Inclusion/Exclusion Criteria
(Data source: WHO)
Inclusion Criteria:
- Nutritional risk screening (NRS-2002) total score =3 points according to routine
screening at admission within 72 hours
- Expected hospital LOS =3 days after screening (as estimated by the treating physician)
- Patient qualifies for ONS and approves prescription
- Age >18 years
- Willingness and ability to provide informed consent
Exclusion Criteria:
- Initially admitted to critical care unit
- Immediate post-operative phase (<7 days post-surgery)
- Dysphagia with the inability to swallow liquids
- Supplemental enteral and/or parenteral nutrition
- Admitted with, or scheduled for, total parenteral nutrition or tube feeding
- Mini Mental State examination < 16 points
- hospitalized due to anorexia nervosa
- hospitalized due to acute pancreatitis
- hospitalized due to acute liver failure
- cystic fibrosis
- patients after gastric bypass surgery
- patients with short bowel syndrome
- terminal condition (end of life situation)
- poor skills in German language (study language)
-
Further information on trial
Date trial registered
Nov 23, 2018
Incorporation of the first participant
Nov 22, 2018
Recruitment status
Not recruiting
Academic title
(Data source: WHO)
MEDPass Trial: MEDPass Versus Conventional Administration of Oral Nutritional Supplements: A RCT Comparing Energy and Protein Intake
Type of trial
(Data source: WHO)
Interventional
Design of the trial
(Data source: WHO)
Allocation: Randomized. Intervention model: Parallel Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: None (Open Label).
Phase
(Data source: WHO)
N/A
Primary end point
(Data source: WHO)
Average intake of energy / day (kcal, % of calculated daily requirement)
Secundary end point
(Data source: WHO)
Average intake of protein /day (g, % of calculated daily requirement)
Development of nausea visual analogue scale (VAS)-score (cm)
Development of appetite visual analogue scale (VAS)-score (cm)
Mortality
Hospital length of stay (LOS)
Average intake of ONS / day (ml)
Development of hand grip strength (kg)
Changes in body weight (kg)
Contact information
(Data source: WHO)
Please refer to primary and secondary sponsors
Trial results
(Data source: WHO)
Results summary
no information available yet
Link to the results in the primary register
no information available yet
Information on the availability of individual participant data
no information available yet
Trial sites
Trial sites in Switzerland
(Data source: BASEC)
Bern
Countries
(Data source: WHO)
Switzerland
Contact for further information on the trial
Details of contact in Switzerland
(Data source: BASEC)
Prof. Dr. med. Stanga Zeno
+41 31 632 42 46
zeno.stanga@insel.ch
Contact for general information
(Data source: WHO)
Zeno Stanga, Prof.Dr.med.
University Hospital Inselspital, Berne
Authorisation by the ethics committee (Data source: BASEC)
Name of the authorising ethics committee (for multicentre studies only the lead committee)
Kantonale
Ethikkommission Bern
Date of authorisation by the ethics committee
14.11.2018
Further trial identification numbers
Trial identification number of the ethics committee (BASEC-ID)
(Data source: BASEC)
2018-01512
Secondary ID (Data source: WHO)
3804
Back to overview