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SNCTP000003968 | NCT04060680 | BASEC2019-02058

ExtraVaskulärer Implantierbarer Kardioverter Defibrillator (EV ICD) Zulassungsstudie

Data source: BASEC (Imported from 19.04.2024), WHO (Imported from 18.04.2024)
Changed: Jan 27, 2024, 1:00 AM
Disease category: Other

Brief description of trial (Data source: BASEC)

Der Hauptzweck der EV ICD Pivotal Study ist der Nachweis der Sicherheit und Wirksamkeit des Systems EV ICD. Aufnahme von bis zu 400 Studienteilnehmern an bis zu 60 Zentren weltweit, sodass sich mindestens 292 Studienteilnehmer zum Erreichen des Sicherheitsziels einem Implantationsversuch mit dem System EC ICD unterziehen und zum Erreichen des Wirksamkeitsziels das vorab festgelegte Defibrillationstestprotokoll durchlaufen können. Ihre Teilnahme an der Studie kann zwischen 2 und 3,5 Jahren dauern, je nachdem, wann Sie in die Studie eingeschlossen werden. Das Implantationsverfahren, die elektrischen Tests und die Defibrillationstests des Studiengeräts werden etwa 1,5 Stunden dauern. Sie werden gebeten, nach ca. 2 Wochen, 3 Monaten, 6 Monaten (mit Defibrillationstest, wenn Sie mit diesem Test einverstanden sind) und alle 6 Monate nach dem Implantationsverfahren bis zum Ende der Studie zu Nachsorgebesuchen zurückzukehren. Während dieser Besuche werden Informationen aus dem Studiensystem heruntergeladen, um zu sehen, ob das System wie erwartet funktioniert. Darüber hinaus werden bei jedem Besuch zusätzliche Daten gesammelt (z.B. Bildgebung und Kontrolle der Wundheilung). Diese Besuche werden eine Dauer von etwa 30-45 Minuten haben. Wenn Sie bei der 6-monatigen Visite mit der Defibrillationsprüfung einverstanden sind, beträgt die Gesamtdauer der Visite etwa 1,5 Stunden. Während das EV ICD-System-Implantationsverfahren experimentell ist, ist keines der anderen Verfahren in dieser Studie experimentell. Während der Studie werden Informationen über Sie und Ihre Krankengeschichte gesammelt. In der EV ICD Pivotal-Studie wird die Verarbeitung personenbezogener Daten gemäß der Datenschutzgrundverordnung (DSGVO) gehandhabt.

Health conditions investigated(Data source: BASEC)

Das Medtronic System EV ICD (Defibrillator und Elektrode) ist für die automatische Behandlung von Patienten indiziert, bei denen lebensbedrohliche ventrikuläre Tachyarrhythmien aufgetreten sind oder ein erhebliches Risiko für die Entwicklung solcher Tachyarrhythmien besteht.

Health conditions (Data source: WHO)

Tachycardia;Ventricular Arrythmia

Rare disease (Data source: BASEC)

No

Intervention investigated (e.g. drug, therapy or campaign) (Data source: BASEC)

Es werden Studienteilnehmer rekrutiert, bei denen eine Einkammer-ICD-Therapie indiziert ist. Bei diesen Teilnehmern wird das Medtronic System EV ICD implantiert.

Interventions (Data source: WHO)

Device: Defibrillation using the Extravascular ICD

Criteria for participation in trial (Data source: BASEC)

1. Der Patient hat eine Indikation der Klasse I oder IIa zur Implantation eines ICD, gemäß den ACC/AHA/HRS-Leitlinieni oder den ESC-Leitlinien.
2. Der Patient ist mindestens 18 Jahre alt und erfüllt die örtlich geltenden gesetzlichen Altersanforderungen.
3. Der Patient hat einen dauerhaften Wohnsitz und ist einverstanden und dazu in der Lage, alle Studienverfahren und -termine für die Dauer der Nachbeobachtung wahrzunehmen.

Exclusion criteria (Data source: BASEC)

1. Der Patient hat eine Indikation für eine Bradykardie-Stimulation oder eine kardiale Resynchronisationstherapie (CRT) (Indikation der Klasse I, IIa oder IIb).
2. Patienten hat bereits einen Schrittmacher, ICD oder CRT oder die zugehörigen Elektroden implantiert.
3. Patienten mit diesen medizinischen Interventionen sind von einer Teilnahme an der Studie ausgeschlossen:
z.B. vorherige Sternotomie
4. Der Patient hatte eine frühere Perikarditis, die:
z.B. chronisch oder rezidivierend war
5. Patienten mit diesen Erkrankungen oder Anatomie sind von einer Teilnahme an der Studie ausgeschlossen:
z.B. ausgeprägte Sternumanomalie (z. B. Pectus excavatum)
6. Patienten mit einer Erkrankung, die sie von der Durchführung von Defibrillationstests ausschließt:
z.B. schwere Aortenstenose
7. Der Patient hat eine nachgewiesene aktive Infektion oder wird zurzeit wegen einer Infektion behandelt.
8. Der Patient hat eine Kontraindikation für eine vorübergehende Aussetzung der oralen/systemischen Antikoagulation.
9. Bei dem Patienten ist derzeit ein Neurostimulator oder ein anderes Medizinprodukt dauerhaft implantiert, das im Körper Strom abgibt.

Inclusion/Exclusion Criteria (Data source: WHO)

Gender: All
Maximum age: N/A
Minimum age: 18 Years

Pivotal Inclusion Criteria:

- Patient has a Class I or IIa indication for implantation of an ICD according to the
ACC/AHA/HRS Guidelines [i], or ESC guidelines [ii].

- Patient is at least 18 years of age and meets age requirements per local law.

- Patient is geographically stable and willing and able to complete the study procedures
and visits for the duration of the follow-up.

[i] Al-Khatib SM, Stevenson WG, Ackerman MJ, Bryant WJ, Callans DJ, Curtis AB, Deal
BJ, Dickfeld T, Field ME, Fonarow GC, Gillis AM, Hlatky MA, Granger CB, Hammill SC,
Joglar JA, Kay GN, Matlock DD, Myerburg RJ, Page RL. 2017 AHA/ACC/HRS guideline for
management of patients with ventricular arrhythmias. [ii] Priori SG,
Blomstrom-Lundqvist C, Mazzanti A, Blom N, Borggrefe M, Camm J, Elliot PM, Fitzsimons
D, Hatala R, Hindricks G, Kirchhof P, Kjeldsen K, Kuck KH, Hernandez-Madrid A,
Nikolaou N, Norekval TM, Spaulding C, Van Veldhuisen DJ. 2015 ESC guidelines for the
management of patients with ventricular arrhythmias and the prevention of sudden
cardiac death. European Heart Journal 2015 36:41 (2793-2867).
https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehv316

Pivotal Exclusion Criteria:

- Patient is unwilling or unable to personally provide Informed Consent.

- Patient has indications for bradycardia pacing [iii] or Cardiac Resynchronization
Therapy (CRT) [iv] (Class I, IIa, or IIb indication).

- Patient with an existing pacemaker, ICD, or CRT device implant or leads.

- Patients with these medical interventions are excluded from participation in the
study:

- Prior sternotomy

- Any prior medical condition or procedure that leads to adhesions in the anterior
mediastinal space (i.e., prior mediastinal instrumentation, mediastinitis)

- Prior abdominal surgery in the epigastric region

- Planned sternotomy

- Prior chest radiotherapy

Or any other prior/planned medical intervention not listed that precludes their
participation in the opinion of the Investigator.

- Patient has previous pericarditis that:

- Was chronic and recurrent, or

- Resulted in pericardial effusion [v], or

- Resulted in pericardial thickening or calcification [vi].

- Patients with these medical conditions or anatomies are excluded from participation in
the study:

- Hiatal hernia that distorts mediastinal anatomy

- Marked sternal abnormality (e.g., pectus excavatum)

- Decompensated heart failure

- COPD with oxygen dependence

- Gross hepatosplenomegaly

Or any other known medical condition or anatomy type not listed that precludes their
participation in the opinion of the Investigator.

- Patients with a medical condition that precludes them from undergoing defibrillation
testing:

- Severe aortic stenosis

- Intracardiac LA or LV thrombus

- Severe proximal three-vessel or left main coronary artery disease without
revascularization

- Hemodynamic instability

- Unstable angina

- Recent stroke or transient ischemic attack (within the last 6 months)

- Known inadequate external defibrillation

- LVEF <20%

- LVEDD >70 mm

Or any other known medical condition not listed that precludes their participation in the
opinion of the Investigator.

- Patient with any evidence of active infection or undergoing treatment for an
infection.

- Patient is contraindicated from temporary suspension of oral/systemic anticoagulation

- Patient with current implantation of neurostimulator or any other chronically
implanted device that delivers current in the body.

- Patient meets ACC/AHA/HRS or ESC clinical guideline Class III criteria for an ICD
(e.g., life expectancy of less than 12 months).

- Patient is enrolled or planning to enroll in a concurrent clinical study that may
confound the results of this study, without documented pre-approval from a Medtronic
study manager.

- Patient with any exclusion criteria as required by local law (e.g., age or other).

- Pregnant women or breastfeeding women, or women of child bearing potential and who are
not on a reliable form of birth regulation method or abstinence.

[iii] 2015 HRS/EHRA/APHRS/SOLAECE expert consensus statement on optimal implantable
cardioverter-defibrillator programming and testing). [iv] ACC/AHA/HRS guidelines for
Cardiac Resynchronization Therapy. [v] As documented on echo or MRI. [vi] As documented on
CT scan or MRI.

Continued Access Inclusion Criteria

1. Patient has a Class I or IIa indication for implantation of an ICD according to the
ACC/AHA/HRS Guidelines.[1]

2. Patient is willing and able to sign and date the Informed Consent Form for their
participation in the study.

3. Patient is at least 18 years of age and meets age requirements per local law.

4. Patient is geographically stable and willing and able to comply with the study
procedures and visits for the duration of the follow-up.

[1] Al-Khatib SM, Stevenson WG, Ackerman MJ, Bryant WJ, Callans DJ, Curtis AB, Deal BJ,
Dickfeld T, Field ME, Fonarow GC, Gillis AM, Granger CB, Hammill SC, Hlatky MA, Joglar JA,
Kay GN, Matlock DD, Myerburg RJ, Page RL. 2017 AHA/ACC/HRS Guideline for Management of
Patients With Ventricular Arrhythmias and the Prevention of Sudden Cardiac Death: A Report
of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Clinical
Practice Guidelines and the Heart Rhythm Society. J Am Coll Cardiol. 2018 Oct
2;72(14):e91-e220. doi: 10.1016/j.jacc.2017.10.054. Epub 2018 Aug 16. Review. Erratum in: J
Am Coll Cardiol. 2018 Oct 2;72(14):1760.

Continued Access Exclusion Criteria

1. Patient has indications for bradycardia pacing[2] or Cardiac Resynchronization Therapy
(CRT)[3] (Class I, IIa, or IIb indication).

2. Patients with an existing pacemaker, ICD, or CRT device or leads.

3. Patients with these medical interventions are excluded from participation in the
study:

- Prior sternotomy

- Any prior medical condition or procedure that leads to adhesions in the anterior
mediastinal space (i.e., prior mediastinal instrumentation, mediastinitis)

- Prior abdominal surgery in the epigastric region

- Planned sternotomy

- Prior chest radiotherapy Or any other prior/planned med

Further information on the trial in WHO primary registry

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04060680

Further information on the trial from WHO database (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=NCT04060680
Further information on trial

Recruitment status

Completed

Academic title (Data source: WHO)

Extravascular ICD Pivotal Study (EV ICD)

Type of trial (Data source: WHO)

Interventional

Design of the trial (Data source: WHO)

Allocation: N/A. Intervention model: Single Group Assignment. Primary purpose: Other. Masking: None (Open Label).

Phase (Data source: WHO)

N/A

Primary end point (Data source: WHO)

Safety Outcome - Freedom From Major Complications Related to the EV ICD System and/or Procedure at 6 Months Post-implant;Efficacy Outcome - Defibrillation Efficacy at Implant of the EV ICD System

Secundary end point (Data source: WHO)

Continued Access Primary Outcome Measure

Contact information (Data source: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Trial results (Data source: WHO)

Results summary

no information available yet

Link to the results in the primary register

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/results/NCT04060680

Information on the availability of individual participant data

no information available yet

Trial sites

Trial sites in Switzerland (Data source: BASEC)

Zurich

Countries (Data source: WHO)

Australia, Austria, Belgium, Canada, Denmark, France, Germany, Hong Kong, Hungary, Italy, Netherlands, New Zealand, Norway, Poland, Saudi Arabia, Spain, Switzerland, United Kingdom, United States

Contact for further information on the trial

Details of contact in Switzerland (Data source: BASEC)

Dr. Alexander Breitenstein
+41442551515
herzzentrum@usz.ch

Contact for general information (Data source: WHO)

Paul Friedman, MD
Mayo Clinic

Contact for scientific information (Data source: WHO)

Paul Friedman, MD
Mayo Clinic

Authorisation by the ethics committee (Data source: BASEC)

Name of the authorising ethics committee (for multicentre studies only the lead committee)

Kantonale Ethikkommission Zürich

Date of authorisation by the ethics committee

18.06.2020

Further trial identification numbers

Trial identification number of the ethics committee (BASEC-ID) (Data source: BASEC)

2019-02058

Secondary ID (Data source: WHO)

MDT16028
U1111-1236-4810
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