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SNCTP000004147 | EUCTR2020-002851-39 | BASEC2020-02463

Eine klinische Studie zum Vergleich von Tiragolumab plus Atezolizumab und Chemotherapie mit Pembrolizumab und Chemotherapie bei Patienten mit unbehandeltem fortgeschrittenem nicht-kleinzelligem Lungenkarzinom

Data source: BASEC (Imported from 07.05.2021), WHO (Imported from 18.04.2021)
Changed: 04.05.2021
Disease category: Lung Cancer

Brief description of trial (Data source: BASEC)

Ziel dieser Studie ist es, die positiven und negativen Wirkungen von Tiragolumab plus Atezolizumab (Tecentriq®) plus Chemotherapie mit denen von Placebo plus Pembrolizumab (Keytruda®) und Chemotherapie bei Patienten mit NSCLC zu vergleichen. In dieser Studie erhält der Teilnehmer entweder Tiragolumab plus Tecentriq® plus Chemotherapie (Gruppe A) oder Placebo plus Keytruda® und Chemotherapie (Gruppe B). Dies ist eine „placebokontrollierte“ klinische Studie, was bedeutet, dass eine der Gruppen ein Medikament ohne Wirkstoffe (ein sogenanntes „Placebo“) erhält. Mit einem Placebo soll gezeigt werden, dass der Arzt oder die Patienten die Studienergebnisse nicht beeinflussen.
Weder der Patient noch der Prüfarzt kennen die Behandlungsgruppe oder können diese auswählen. Der Prüfarzt kann jedoch herausfinden, in welcher Gruppe sich ein Patient befindet, wenn die Sicherheit gefährdet ist. Alle Studienteilnehmer werden nach dem Zufallsprinzip (wie beim Werfen einer Münze) einer der beiden Behandlungsgruppen zugeordnet. Die Wahrscheinlichkeit, dass der Patient der einen oder der anderen Gruppe zugeordnet wird, ist gleich groß.
Beide Gruppen beginnen die Studie mit der „Induktionsphase“ und setzen sie dann nach 3 Monaten mit der „Erhaltungsphase“ fort.
Insgesamt sollen an dieser Studie 200 Patienten teilnehmen, ca.12 davon in der Schweiz.

Health conditions investigated (Data source: BASEC)

Ein „nicht-kleinzelliges Lungenkarzinom“ oder NSCL, das lokal fortgeschritten ist (d. h. sich in der Lunge und bis in die Lymphknoten im mittleren Brustraum ausgebreitet hat), inoperabel ist (d. h. nicht operativ entfernt werden kann) und das zuvor nicht behandelt wurde.

Health conditions (Data source: WHO)

Non-small cell lung cancer (NSCLC)
MedDRA version: 21.1Level: PTClassification code 10061873Term: Non-small cell lung cancerSystem Organ Class: 10029104 - Neoplasms benign, malignant and unspecified (incl cysts and polyps)
MedDRA version: 20.0Level: LLTClassification code 10079440Term: Non-squamous non-small cell lung cancerSystem Organ Class: 10029104 - Neoplasms benign, malignant and unspecified (incl cysts and polyps);Therapeutic area: Diseases [C] - Cancer [C04]

Rare disease (Data source: BASEC)

No

Intervention investigated (e.g. drug, therapy or campaign) (Data source: BASEC)

Die Kombinationstherapie Tecentriq® , Tiragolumab und Chemotherapie soll gegenüber der Kombinationstherapie Keytruda®,Placebo und Chemotherapie untersucht werden.
Tiragolumab ist ein Antikörper (ein vom Immunsystem des Körpers gebildetes Eiweiss), der einen bestimmten Signalweg (TIGIT-Signalweg), der für die Tarnung der Krebszellen vor dem Immunsystem wichtig ist, blockiert. Somit kann Tiragolumab dazu beitragen, das Immunsystem zu stärken und das Wachstum von Tumoren zu stoppen oder umzukehren. Tiragolumab ist von den Gesundheitsbehörden noch nicht zugelassen.
Tecentriq®, ebenso wie Keytruda®, beides ebenfalls Antikörper, ermöglichen durch ihre immunstimulierende Wirkung die Zerstörung von Krebszellen durch das Immunsystem. Tecentriq® ist in Kombination mit Chemotherapie und Keytruda® ist in Kombination mit Chemotherapie von Gesundheitsbehörden weltweit zur Behandlung von Patienten mit NSCLC zugelassen. Pemetrexed, Cisplatin und Carboplatin sind Chemotherapeutika, die standardmässig bei der Behandlung von Lungenkrebs angewendet werden. Die spezifische Kombination von Tiragolumab in Kombination mit Tecentriq® und Chemotherapie ist experimentell. Das bedeutet, dass diese Kombinationen bisher von keiner Gesundheitsbehörde für die Behandlung von Krebs oder einer anderen Krankheit zugelassen sind.
Man geht davon aus, dass die Kombination dieser drei Wirkstoffe (Tecentriq®, Tiragolumab und Chemotherapie) aufgrund der sich ergänzenden Wirkmechanismen jedes einzelnen Wirkstoffs die Antikrebsaktivität erhöhen kann.
Die Studie besteht aus „Induktionsphase“ und „Erhaltungsphase“.

In der Induktionsphase erhalten die Patienten jeder Gruppe alle 3 Wochen über 4 Behandlungszyklen hinweg folgende Behandlungen:
● Gruppe A:Tecentriq® , als Infusion in die Vene verabreicht, anschließend Tiragolumab, als Infusion in die Vene verabreicht, anschließend Chemotherapie (zuerst Pemetrexed und dann entweder Carboplatin oder Cisplatin, beide als Infusion in die Vene verabreicht)
● Gruppe B:Keytruda® , als Infusion in die Vene verabreicht, anschließend Placebo, als Infusion in die Vene verabreicht, anschließend Chemotherapie (zuerst Pemetrexed und dann entweder Carboplatin oder Cisplatin, beide als Infusion in die Vene verabreicht).

Nach Abschluss der Induktionsphase beginnen die Patienten mit der Erhaltungsphase. In diesem Studienteil erhalten die Patienten beider Gruppen bei der Chemotherapie kein Carboplatin oder Cisplatin mehr. Alle anderen Behandlungen bleiben jedoch gleich:
● Gruppe A: Tecentriq®, als Infusion in die Vene verabreicht, anschließend Tiragolumab, als Infusion in die Vene verabreicht, anschließend Chemotherapie (Pemetrexed, als Infusion in die Vene verabreicht)
● Gruppe B:Keytruda®, als Infusion in die Vene verabreicht, anschließend Placebo, als Infusion in die Vene verabreicht, anschließend Chemotherapie (Pemetrexed, als Infusion in die Vene verabreicht).

Der Status des Krebses wird ca. 11 Monate lang alle 6 Wochen und anschließend alle 9 Wochen überprüft. Die Patienten erhalten die Studienbehandlung so lange weiter, bis sich der Krebs verschlimmert oder Ihr Arzt entscheidet, dass die Fortsetzung der Behandlung den Teilnehmern keinen Nutzen bringt. Es steht allen Teilnehmern frei, diese Behandlung jederzeit abzubrechen.
Nach der letzten Dosis wird der Arzt die Patienten etwa alle 3 Monate im Krankenhaus oder telefonisch nachbeobachten, solange diese damit einverstanden sind.

Interventions (Data source: WHO)


Product Name: tiragolumab
Product Code: RO7092284/F03-01
Pharmaceutical Form: Concentrate for solution for infusion
INN or Proposed INN: TIRAGOLUMAB
CAS Number: 1918185-84-8
Current Sponsor code: RO7092284
Other descriptive name: MTIG7192A, anti-TIGIT, aTIGIT, PRO400402, 4.1D3
Concentration unit: mg/ml milligram(s)/millilitre
Concentration type: equal
Concentration number: 60-
Pharmaceutical form of the placebo: Concentrate for solution for infusion
Route of administration of the placebo: Intravenous use

Trade Name: TECENTRIQ®
Pharmaceutical Form: Concentrate for solution for infusion
INN or Proposed INN: ATEZOLIZUMAB
Current Sponsor code: RO5541267
Other descriptive name: MPDL3280A, Anti-PDL1, Anti-PD-L1, aPDL1, PRO#303280
Concentration unit: mg/ml milligram(s)/millilitre
Concentration type: equal
Concentration number: 60-

Trade Name: Keytruda
Pharmaceutical Form: Concentrate for solution for infusion
INN or Proposed INN: Pembrolizumab
CAS Number: 1374853-91-4
Current Sponsor code: RO7223188
Concentration unit: mg/ml milligram(s)/millilitre
Concentration type: equal
Concentration number: 25-

Criteria for participation in trial (Data source: BASEC)

Sie können an dieser Studie teilnehmen, wenn bei Ihnen ein lokal fortgeschrittenes, inoperables oder metastasiertes NSCLC diagnostiziert wurde.
• Sie dürfen zuvor keine Medikamente zur Behandlung des fortgeschrittenem NSCLC erhalten haben
• Sie dürfen keine Tumore mit einer Mutation im EGFR- oder ALK-Gen (EGFR = epidermaler Wachstumsfaktor, ALK = anaplastische Lymphomkinase) haben
• Wenn Sie bei einer früheren Diagnose eines NSCLC eine Behandlung erhalten haben, muss diese mindestens 12 Monate zurückliegen.

Exclusion criteria (Data source: BASEC)

Sie können an dieser Studie nicht teilnehmen, wenn eines der folgenden Kriterien auf Sie zutrifft:

• Sie haben Tumore mit einer Mutation im EGFR- oder ALK-Gen
• Sie haben Metastasen des Zentralnervensystems
• Bei Ihnen wurde eine Diagnose einer aktiven oder früheren Autoimmunerkrankungen oder Immunschwächen gestellt

Inclusion/Exclusion Criteria (Data source: WHO)

Inclusion criteria:
• Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) Performance Status of 0 or 1
• Histologically or cytologically documented locally advanced unresectable or metastatic non-squamous NSCLC
• No prior systemic treatment for metastatic non-squamous NSCLC
• Known tumor PD-L1 status
• Measurable disease, as defined by RECIST v1.1
• Life expectancy >= 12 weeks
• Adequate hematologic and end-organ function
• Negative HIV test at screening
• Serology test negative for active hepatitis B virus or active hepatitis C virus at screening
Are the trial subjects under 18? no
Number of subjects for this age range:
F.1.2 Adults (18-64 years) yes
F.1.2.1 Number of subjects for this age range 100
F.1.3 Elderly (>=65 years) yes
F.1.3.1 Number of subjects for this age range 100

Exclusion criteria:
• Patients with NSCLC which harbors a mutation in the EGFR gene or an ALK fusion oncogene
• Symptomatic, untreated, or actively progressing central nervous system (CNS) metastases
• Active or history of autoimmune disease or immune deficiency
• History of idiopathic pulmonary fibrosis, organizing pneumonia, drug-induced pneumonitis, or idiopathic pneumonitis, or evidence of active peumonitis
• History of malignancy other than NSCLC within 5 years prior to randomization, with the exception of malignancies with a negligible risk of metastasis or death
• Severe infection within 4 weeks prior to initiation of study treatment
• Treatment with investigational therapy within 28 days prior to initiation of study treatment
• Prior treatment with CD137 agonists or immune checkpoint blockade therapies, including anti-cytotoxic T lymphocyte-associated protein 4, anti-TIGIT, anti-PD-1, and anti-PD-L1 therapeutic antibodies
• Treatment with systemic immunostimulatory agents within 4 weeks or 5 drug-elimination half-lives (whichever is longer) prior to initiation of study treatment
• Treatment with systemic immunosuppressive medication within 2 weeks prior to initiation of study treatment, or anticipation of need for systemic immunosuppressive medication during study treatment.

Further information on the trial in WHO primary registry

https://www.clinicaltrialsregister.eu/ctr-search/search?query=eudract_number:2020-002851-39

Further information on the trial from WHO database (ICTRP)

http://apps.who.int/trialsearch/Trial2.aspx?TrialID=EUCTR2020-002851-39-BE

Further information on trial

Date trial registered

23.11.2020

Incorporation of the first participant

02.02.2021

Recruitment status

Authorised-recruitment may be ongoing or finished

Academic title (Data source: WHO)

A PHASE II, RANDOMIZED, DOUBLE-BLIND, PLACEBO-CONTROLLED STUDY OF TIRAGOLUMAB IN COMBINATION WITH ATEZOLIZUMAB PLUS PEMETREXED AND CARBOPLATIN/CISPLATIN VERSUS PEMBROLIZUMAB PLUS PEMETREXED AND CARBOPLATIN/CISPLATIN IN PATIENTS WITH PREVIOUSLY UNTREATED ADVANCED NON-SQUAMOUS NON-SMALL CELL LUNG CANCER.

Type of trial (Data source: WHO)

Interventional clinical trial of medicinal product

Design of the trial (Data source: WHO)

Controlled: yes
Randomised: yes
Open: no
Single blind: no
Double blind: yes
Parallel group: no
Cross over: no
Other: no
If controlled, specify comparator, Other Medicinial Product: yes
Placebo: yes
Other: no
Number of treatment arms in the trial: 2

Phase (Data source: WHO)

Human pharmacology (Phase I): noTherapeutic exploratory (Phase II): yesTherapeutic confirmatory - (Phase III): noTherapeutic use (Phase IV): no

Primary end point (Data source: WHO)

Main Objective: • To evaluate the efficacy of tiragolumab in combination with atezolizumab plus pemetrexed and carboplatin/cisplatin (Arm A) compared with placebo in combination with pembrolizumab plus pemetrexed and carboplatin/cisplatin (Arm B) on the basis of confirmed objective response rate (ORR) and progression-free survival (PFS), as assessed by investigators according to Response Evaluation Criteria in Solid Tumors, Version 1.1 (RECIST v1.1).;Secondary Objective: • To evaluate the efficacy of tiragolumab in combination with atezolizumab plus pemetrexed and carboplatin/cisplatin (Arm A) compared with placebo in combination with pembrolizumab plus pemetrexed and carboplatin/cisplatin (Arm B) on the basis of overall survival, duration of response and time to confirmed deterioration in patient-reported physical functioning and global health status/quality of life (GHS/QoL), and in patient-reported lung cancer symptoms for cough, dyspnea (a multi-item subscale), and chest pain
• To evaluate the safety of tiragolumab in combination with atezolizumab plus pemetrexed and carboplatin/cisplatin (Arm A) compared with placebo in combination with pembrolizumab plus pemetrexed and carboplatin/cisplatin (Arm B)
• To characterize the pharmacokinetics of tiragolumab and atezolizumab
• To evaluate the immune response to tiragolumab and atezolizumab.;Primary end point(s): 1. Investigator-Assessed Confirmed Objective Response Rate (ORR)
2. Investigator-Assessed Progression-free survival (PFS).;Timepoint(s) of evaluation of this end point: 1-2. Up to 5 years.

Secundary end point (Data source: WHO)

Timepoint(s) of evaluation of this end point: 1-5. Up to 5 years
6-8. Day 1 of Cycle 1, 2, 3, 4, 8, 12, 16 and at treatment discontinuation (up to 5 years).;Secondary end point(s): 1. Overall survival
2. Duration of response for patients with a confirmed objective response, defined as the time from first occurrence of a confirmed objective response to disease progression or death from any cause (whichever occurs first)
3. Time to confirmed deterioration (TTCD) in patient-reported physical functioning and global health status/quality of life (GHS/QoL), as measured by the European Organisation for Research and Treatment of Cancer (EORTC) Quality-of-Life Questionnaire Core (QLQ-C30), and in patient-reported lung cancer symptoms for cough, dyspnea (a multi-item subscale), and chest pain, as measured through the use of the EORTC Quality-of-Life Questionnaire Lung Cancer Module (QLQ-LC13)
4. Percentage of Participants with Adverse Events (AEs)
5. Frequency of patients’ response of the degree they are troubled with treatment symptoms, as assessed through use of the single-item EORTC IL46
6. Serum concentrations of tiragolumab and atezolizumab
7. Percentage of participants with anti-drug antibodies (ADAs) to tiragolumab
8. Percentage of participants with ADAs to atezolizumab.

Contact information (Data source: WHO)

F. Hoffmann-La Roche Ltd

Trial results (Data source: WHO)

Results summary

A PHASE II, RANDOMIZED, DOUBLE-BLIND, PLACEBO-CONTROLLED STUDY OF TIRAGOLUMAB IN COMBINATION WITH ATEZOLIZUMAB PLUS PEMETREXED AND CARBOPLATIN/CISPLATIN VERSUS PEMBROLIZUMAB PLUS PEMETREXED AND CARBOPLATIN/CISPLATIN IN PATIENTS WITH PREVIOUSLY UNTREATED ADVANCED NON-SQUAMOUS NON-SMALL CELL LUNG CANCER.

Link to the results in the primary register

no information available yet

Information on the availability of individual participant data

no information available yet

Trial sites

Trial sites in Switzerland (Data source: BASEC)

Aarau, Chur, Zurich

Countries (Data source: WHO)

Belgium, Canada, France, Germany, Hong Kong, Italy, Korea, New Zealand, Republic of, Spain, Switzerland, Taiwan, United Kingdom, United States

Contact for further information on the trial

Details of contact in Switzerland (Data source: BASEC)

Clinical Trials
+41 61 715 43 91
switzerland.clinical-research@roche.com

Contact for general information (Data source: WHO)

Trial Information Support Line-TISL
Grenzacherstrasse 124
Genentech Inc. c/o F. Hoffmann-La Roche Ltd
global.rochegenentechtrials@roche.com

Contact for scientific information (Data source: WHO)

Trial Information Support Line-TISL
Grenzacherstrasse 124
Genentech Inc. c/o F. Hoffmann-La Roche Ltd
global.rochegenentechtrials@roche.com

Principal Sponsor/Investigator

Principal sponsor (Data source: WHO)

F. Hoffmann-La Roche Ltd

Authorisation by the ethics committee (Data source: BASEC)

Name of the authorising ethics committee (for multicentre studies only the lead committee)

Kantonale Ethikkommission Zürich

Date of authorisation by the ethics committee

17.11.2020

Further trial identification numbers

Trial identification number of the ethics committee (BASEC-ID) (Data source: BASEC)

2020-02463

Secondary ID (Data source: WHO)

BO42592
2020-002851-39-DE