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SNCTP000004439 | EUCTR2020-005759-18 | BASEC2021-00807

Eine Studie zur Evaluierung der Wirksamkeit, Sicherheit und Antiviralen Aktivität von RO7496998 (AT 527) bei Patienten mit einer mild oder mässig verlaufenden Covid 19 Erkrankung

Data source: BASEC (Imported from 19.04.2024), WHO (Imported from 18.04.2024)
Changed: Mar 13, 2024, 1:00 AM
Disease category: Infections and Infestations

Brief description of trial (Data source: BASEC)

Der Zweck dieser Studie ist die positiven oder negativen Wirkungen von RO7496998 (AT-527) gegenüber einem Placebo an Patienten mit leichtem oder mittelschwerem COVID‑19, die zu Beginn dieser Studie nicht stationär in einem Spital behandelt wurden, zu beurteilen. In dieser Studie erhalten die Studienteilnehmer entweder RO7496998 (AT-527) oder das Placebo. Ein Placebo sieht aus wie ein Arzneimittel, enthält jedoch keinen Wirkstoff. RO7496998 (AT 527) ist ein Arzneimittel, das entwickelt wurde, um die Vermehrung bestimmter Virenarten zu hemmen. Zu diesen Viren gehört auch das Coronavirus, das die COVID-19-Krankheit hervorruft. Etwa 1386 Personen (ca. 1286 Erwachsene plus 100–150 Jugendliche) werden in mehreren Ländern an dieser Studie teilnehmen. Es ist geplant, etwa 50 Patienten an 2 Prüfzentren in der Schweiz zu rekrutieren. Bei RO7496998 (AT‑ 527) handelt es sich um eine Prüfsubstanz. Dies bedeutet, dass Gesundheitsbehörden es nicht für die Behandlung von COVID 19 zugelassen haben. Es wurde jedoch bereits an einigen gesunden Freiwilligen und an einigen mit dem Hepatitis-C-Virus infizierten Patienten getestet. Es wird aktuell auch in anderen Studien bezüglich der Behandlung von COVID 19 untersucht .

Health conditions investigated(Data source: BASEC)

Leichte oder mittelschwere Coronavirus Erkrankung 2019 (COVID 19)

Health conditions (Data source: WHO)

Mild to Moderate coronavirus disease 2019 (COVID-19)
MedDRA version: 23.1Level: LLTClassification code 10084401Term: COVID-19 respiratory infectionSystem Organ Class: 100000004862;Therapeutic area: Diseases [C] - Virus Diseases [C02]

Rare disease (Data source: BASEC)

No

Intervention investigated (e.g. drug, therapy or campaign) (Data source: BASEC)

COVID-19 ist eine Infektionskrankheit, die durch einen Coronavirus-Stamm verursacht wird.
Das Coronavirus wird hauptsächlich von Mensch zu Mensch durch Tröpfchen übertragen, die beim Husten, Niesen oder Ausatmen einer infizierten Person entstehen.

Interventions (Data source: WHO)


Product Name: RO7496998 hemisulfate (AT-527)
Product Code: RO7496998
Pharmaceutical Form: Tablet
INN or Proposed INN: Not available yet
CAS Number: 2241337-84-6
Current Sponsor code: RO7496998
Other descriptive name: AT-527
Concentration unit: mg milligram(s)
Concentration type: equal
Concentration number: 275-
Pharmaceutical form of the placebo: Tablet
Route of administration of the placebo: Oral use

Criteria for participation in trial (Data source: BASEC)

• Schriftliche Patienteninformation und Einwilligungserklärung / Einverständniserklärung für die Studienteilnahme von dem Patienten, den Eltern oder dem gesetzlichen Betreuer des Patienten sowie gegebenenfalls die Zustimmung des Patienten, je nach dessen Verständnisebene
• Alter von mindestens 18 Jahren (unabhängig vom Gewicht) zum Zeitpunkt der Unterzeichnung der Patienteninformation und Einwilligungserklärung oder Alter von mindestens 12 bis maximal 18 Jahren (Gewicht von mindestens 40 kg) zum Zeitpunkt der Unterzeichnung der Patienteninformation und Einwilligungserklärung (und Einverständniserklärung)
• Fähigkeit zur Einhaltung aller Aspekte des Studienprotokolls nach Meinung des Prüfarztes, einschließlich der Bereitstellung von Proben für Virologie
• Mindestens drei der folgenden Symptome mit mindestens mittelstarker Intensität (Score von mindestens 2 gemäß COVID 19-Symptomtagebuch): verstopfte Nase oder laufende Nase, Halsschmerzen, Husten, Kurzatmigkeit, Muskel- oder Körperschmerzen, Müdigkeit, Kopfschmerzen, Schüttelfrost oder Schweißausbrüche, Hitzewallungen oder fiebriges Gefühl, Übelkeit, Erbrechen oder Durchfall
• Positiver SARS CoV 2-Diagnosetest (reverse Transkriptase-Polymerase-Kettenreaktion [RT PCR] oder validierter Antigen-Schnelltest) höchstens 72 Stunden vor der Randomisierung
Die frühere Dokumentation eines positiven Ergebnisses (RT PCR und validierter Antigen-Schnelltest) eines Tests, der höchstens 72 Stunden vor der Randomisierung durchgeführt wurde, ist akzeptabel. Hinweis: Prüfzentren sollten die Details des Screening-Tests eines Patienten im eCRF dokumentieren. Heimtests sind nicht zulässig. Für diese wäre ein Bestätigungstest am Prüfzentrum erforderlich
• Symptome, die nach Meinung des Prüfarztes zu leichtem oder mittelschweren COVID 19 passen und maximal 5 Tage vor der Randomisierung auftreten
• Gebärfähige Frauen und Mädchen, deren Menarche gerade eingesetzt hat oder bereits abgeschlossen ist (Alter zwischen mindestens 12 und maximal 18 Jahren): Bereitschaft zur Enthaltsamkeit (kein heterosexueller Geschlechtsverkehr) oder Anwendung einer angemessenen Verhütungsmethode während des Behandlungsabschnitts und für 30 Monate nach der letzten Dosis RO7496998 (AT 527)
Eine Frau wird als gebärfähig angesehen, wenn bei ihr die Monatsblutung bereits eingesetzt hat, sie noch nicht postmenopausal ist (mindestens seit 12 aufeinanderfolgenden Monaten keine Monatsblutung mehr hatte, ohne dass es hierfür einen anderen bekannten Grund als die Menopause gibt) und sie nicht dauerhaft unfruchtbar ist aufgrund eines chirurgischen Eingriffs (d. h. Entfernung der Eierstöcke, Eileiter und/oder Gebärmutter) oder einer anderen vom Prüfarzt bestimmten Ursache (z. B. Mayer-Rokitansky-Küster-Hauser-Syndrom). Die Definition der Gebärfähigkeit kann für die Abstimmung mit lokalen Richtlinien oder Vorschriften angepasst werden. Für gebärfähige Frauen muss deren gewählte Verhütungsmethode beim Screening festgelegt werden
Es folgen Beispiele für angemessene Verhütungsmethoden: beidseitige Tubenligatur; Sterilisation des Mannes; hormonelle Kontrazeptiva; Intrauterinspessar; Kupfer-Intrauterinpessar; Kondom für den Mann oder die Frau mit oder ohne Spermizid und Kappe, Diaphragma oder Schwamm mit Spermizid
Zusätzlich zu hormonellen Verhütungsmethoden muss eine Barrieremethode angewendet werden
Die Sicherheit der sexuellen Enthaltsamkeit sollte in Bezug auf die Dauer der klinischen Studie und den bevorzugten und gewöhnlichen Lebensstil des Patienten bewertet werden. Periodische Enthaltsamkeit (z. B. Kalender-, Ovulations-, symptothermale, Post-Ovulations-Methoden) und Coitus interruptus sind keine angemessenen Methoden der Empfängnisverhütung. Falls gemäß lokalen Richtlinien oder Vorschriften erforderlich, werden lokal anerkannte angemessene Verhütungsmethoden und Informationen über die Zuverlässigkeit der Abstinenz in der lokalen Patienteninformation und Einwilligungserklärung beschrieben

Exclusion criteria (Data source: BASEC)

• Klinische Anzeichen, die auf eine COVID 19-Erkrankung hindeuten, die eine Hospitalisierung erfordert, definiert als eines der folgenden:
Bei Erwachsenen: Atemfrequenz von mindestens 30, Herzfrequenz von mindestens 125 Schlägen pro Minute, SpO2 von maximal 93 % bei Raumluft
Bei Jugendlichen: Atemfrequenz von mindestens 30, Herzfrequenz von mindestens 130 Schlägen pro Minute, SpO2 von maximal 93 % bei Raumluft
• Aufnahme in ein Krankenhaus vor der Randomisierung oder Hospitalisierung (stationär) bei der Randomisierung aufgrund von COVID 19
Hinweis: Wenn die lokale Vorschrift eine Isolation oder Aufnahme in ein Krankenhaus oder eine ähnliche Einrichtung aufgrund von COVID 19 erfordert, wie in Japan, diese Patienten die Einschlusskriterien jedoch ansonsten erfüllen, gilt dieser Ausschluss ggf. nicht
• Nach Meinung des Prüfarztes steht eine Verschlechterung, für die eine Hospitalisierung erforderlich ist, unmittelbar bevor
• Behandlung mit einem Prüfpräparat innerhalb von 5 Halbwertszeiten oder 30 Tagen (je nachdem, welcher Zeitraum länger ist) vor der Randomisierung
• Behandlung mit einem COVID 19-Therapeutikum gegen SARS CoV 2, einschließlich, aber nicht beschränkt auf andere direkt oder indirekt wirkende Virostatika, Dexamethason, Interferone, Plasma von Genesenen, monoklonale Antikörper gegen SARS CoV 2, intravenöses Immunoglobulin oder andere Behandlungen mit Zulassung für die Anwendung in Notfallsituationen innerhalb der letzten 2 Wochen vor dem Screening-Besuch
• Gleichzeitige Verwendung von P Glycoprotein-Inhibitoren oder Induktoren, die im Protokoll als nicht zulässige Therapie aufgeführt sind
• Bekannte Allergie oder Überempfindlichkeit gegen Bestandteile des Prüfpräparats
• Schwangere oder stillende Frauen oder Frauen, die beabsichtigen, während der Studie oder innerhalb von 30 Tagen nach der letzten Dosis RO7496998 (AT 527) schwanger zu werden
Gebärfähige Frauen müssen vor Einleitung des Prüfpräparats in dieser Studie ein negatives Schwangerschaftstestergebnis beim Screening vorweisen
• Anormale Ergebnisse der Laboruntersuchungen beim Screening, definiert als das Erfüllen einer der folgenden Kriterienkataloge:
ALT oder AST größer 5 x oberer Grenzwert des Normalbereichs (ULN)
Gesamt-Bilirubin von größer 1,5 x ULN, sofern der Patient nicht bekannt an Morbus Meulengracht erkrankt ist
Kreatinin-Clearance von kleiner 60 ml/min
Gesamt-LEU von kleiner 2.500/mm3 oder ANC von kleiner 800 x 10 hoch 9/l (1500 Mikroliter)
Thrombozytenzahl von kleiner 80 x 10 hoch 9/l
• Bedarf für ein Medikament, das während der Studie nicht zugelassen ist.
• Bekannte aktive virale oder bakterielle Infektion zum Zeitpunkt des Screenings.
• Jede klinisch signifikante Erkrankung oder Laborwertabweichung, die nach Meinung des Prüfarztes die Sicherheit des Patienten gefährden oder die Patienten-Compliance oder die Sicherheit-/Wirksamkeitsbeobachtungen während der Studie beeinträchtigen könnten

Inclusion/Exclusion Criteria (Data source: WHO)

Gender:
Female: yes
Male: yes

Inclusion criteria:
Age >=18 years (regardless of weight) at the time of signing informed consent or age >=12 to <18 years (weight >=40 kilogram) at the time of signing informed consent (and assent)
Ability to comply with all aspects of the study protocol, including providing samples for virology, in the opinion of the investigator
At least three of the following symptoms of at least moderate (score >=2 as per COVID-19 Symptom Diary) intensity: nasal congestion or runny nose, sore throat, cough, shortness of breath, muscle or body aches, fatigue, headache, chills or sweats, feeling hot or feverish, nausea, vomiting, or diarrhea
Positive severe acute respiratory syndrome coronavirus-2 (SARS-CoV-2) diagnostic test (reverse-transcriptase polymerase chain reaction [RT-PCR] or validated rapid antigen test) <=72 hours prior to randomization
Symptoms consistent with mild or moderate COVID-19, as determined by the Investigator, with onset <=5 days before randomization
For women of childbearing potential and girls at or beyond menarche (age >=12 to <18 years): agreement to remain abstinent (refrain from heterosexual intercourse) or use adequate contraception during the treatment period and for 30 days after the final dose of RO7496998 (AT-527)


Are the trial subjects under 18? no
Number of subjects for this age range:
F.1.2 Adults (18-64 years) yes
F.1.2.1 Number of subjects for this age range 1098
F.1.3 Elderly (>=65 years) yes
F.1.3.1 Number of subjects for this age range 138

Exclusion criteria:
Clinical signs indicative of COVID-19 illness requiring hospitalization
Admitted to a hospital prior to randomization or is hospitalized
(inpatient) at randomization due to COVID-19
In the opinion of the investigator, is likely to experience imminent
deterioration and require hospitalization
Treatment with an investigational drug within 5 half-lives or 3 months
(whichever is longer) of randomization
Treatment with a COVID-19 therapeutic agent against SARS-CoV-2
including, but not limited to, other direct or indirect acting antivirals
against SARS CoV 2 (such as remdesivir or favipiravir), systemic or
inhaled steroids (such as dexamethasone or inhaled budesonide),
colchicine, ivermectin, interferons, convalescent plasma, monoclonal
antibodies against SARS CoV-2 or Interleukin 6 (IL-2) intravenous
immunoglobulin or other emergency use authorization (EUA)-approved
treatments within 3 months or less than 5 drug elimination half-lives
(whichever is longer) prior to the screening visit
Concomitant use of P-glycoprotein (P-gp) inhibitors or inducers
Known allergy or hypersensitivity to components of study drug
Pregnant or breastfeeding, or intending to become pregnant during the
study or within 30 days after the final dose of RO7496998 (AT-527)
Abnormal laboratory test results at screening
Requirement of any prohibited medications during the study
Other known active viral or bacterial infection at the time of screening,
such as influenza. This exclusion does not apply to patients with stable
chronic viral infections, such as chronic HCV or HIV providing other
eligibility criteria are met
Any clinically significant medical condition or laboratory abnormality
that, in the opinion of the investigator, could jeopardize the safety of the
patient or affect patient compliance or safety/efficacy observations
during the study
COVID 19 vaccination within <=40 days prior to enrollment (second
dose if applicable)

Further information on the trial from WHO database (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=EUCTR2020-005759-18
Further information on trial

Date trial registered

Apr 28, 2021

Incorporation of the first participant

May 25, 2021

Recruitment status

Not Recruiting

Academic title (Data source: WHO)

A MULTICENTER, PHASE III RANDOMIZED, DOUBLE-BLIND, PLACEBO-CONTROLLED, OUTPATIENT STUDY TO EVALUATE THE EFFICACY, SAFETY, AND ANTIVIRAL ACTIVITY OF RO7496998 AT-527 IN PATIENTS WITH MILD OR MODERATE COVID-19

Type of trial (Data source: WHO)

Interventional clinical trial of medicinal product

Design of the trial (Data source: WHO)

Controlled: yes Randomised: yes Open: no Single blind: no Double blind: yes Parallel group: yes Cross over: no Other: no If controlled, specify comparator, Other Medicinial Product: no Placebo: yes Other: no Number of treatment arms in the trial: 2

Phase (Data source: WHO)

Human pharmacology (Phase I): noTherapeutic exploratory (Phase II): noTherapeutic confirmatory - (Phase III): yesTherapeutic use (Phase IV): no

Primary end point (Data source: WHO)

Main Objective: To evaluate the efficacy of RO7496998 (AT-527) compared with placebo based on the time to alleviation or improvement of COVID-19 symptoms;Secondary Objective: -To evaluate the efficacy of RO7496998 (AT-527) compared with placebo based on:
Time to alleviation or improvement of COVID-19 symptoms
Time to alleviation of symptoms
Time to one-category improvement of baseline presenting COVID-19 symptoms
Time to alleviation of individual symptoms
Proportion of patients requiring hospitalization for COVID-19
Proportion of patients with >=1 COVID-19 related medically attended visit through to study end
Duration of fever
Frequency of COVID-19 related complications,
Proportion of patients with any post-treatment infection
Proportion of patients with all-cause mortality
-To evaluate the antiviral activity of RO7496998 (AT-527) compared with placebo
-To evaluate the safety of RO7496998 (AT-527) compared with placebo
-To characterize the pharmacokinetic (PK) profile of AT-511 and major metabolites in plasma

;Primary end point(s): 1.Time to alleviation or improvement of COVID-19 symptoms (Items 1-
12 of the COVID-19 symptom diary) maintained for a duration of 21.5
hours
defined as follows:
For new symptoms: time from randomization to the alleviation of COVID
19 symptoms (i.e., a score of 0 [none] or 1 [mild] on the COVID 19
Symptom Diary)
For preexisting symptoms: time from randomization to when a patient's
symptoms have been maintained or improved (Note: Improved requires
at least a single category improvement from baseline on the COVID-19
Symptom Diary Likert scale)
;Timepoint(s) of evaluation of this end point: 1. Day 1 to day 29

Secundary end point (Data source: WHO)

Secondary end point(s): 1.Time to alleviation or improvement of COVID-19 symptoms (Items 1-
12 of the COVID-19 Symptom Diary) maintained for a duration of 43
hours, defined as follows:
For new symptoms: time from randomization to the alleviation of COVID
19 symptoms (i.e., a score of 0 [none] or 1 [mild] on the COVID 19
Symptom Diary)
For preexisting symptoms: time from randomization to when a patient's
symptoms have been maintained or improved (Note: Improved requires
at least a single category improvement from baseline on the COVID-19
Symptom Diary Likert scale)
2.Time to alleviation of COVID-19 symptoms defined as the time from
randomization to the point at which the following criterion is met and
maintained for at least 21.5 hours: Score of 0 or 1 for Items 1-12 of the
COVID-19 Symptom Diary
3.Time to alleviation of COVID-19 symptoms defined as the time from
randomization to the point at which the following criterion is met and
maintained for at least 43 hours: Score of 0 or 1 for Items 1-12 of the
COVID-19 Symptom Diary
4.Time to one-category improvement of baseline presenting COVID-19
symptoms (Items 1-12 of the COVID-19 Symptom Diary) maintained for
a duration of 21.5 hours defined as time from randomization to when the
symptoms have improved by at least one category from baseline on the
COVID-19 Symptom Diary Likert scale
5.Time to alleviation of individual symptoms, defined as the time from
randomization to the point at which the following criterion is met and
maintained (for each individual symptom) for at least 21.5 hours: Score
of 0 or 1 for Items 1-14 of the COVID-19 Symptom Diary
6.Proportion of patients requiring hospitalization for COVID-19
7.Proportion of patients with >=1 COVID-19 related medically attended
visit through to study end (defined as hospitalization, emergency room
[ER] visit, urgent care visit, physician's office visit, or telemedicine visit,
with the primary reason for the visit being COVID-19)
8.Duration of fever (time to return to afebrile state [temperature <=37.5
degrees celsius] and remaining so for at least 21.5 hours)
9.Frequency of COVID-19 related complications (e.g., death,
hospitalization, radiologically confirmed pneumonia, acute respiratory
failure, sepsis, coagulopathy, pericarditis, /myocarditis, cardiac failure)
10.Proportion of patients with any post-treatment infection
11.Proportion of patients with all-cause mortality
12.Change from baseline in amount of SARS-CoV-2 virus RNA, as
measured by (reverse-transcriptase quantitative polymerase chain reaction) RT-qPCR at each timepoint
13.Time to cessation of SARS-CoV-2 viral shedding, as measured by RTqPCR
14.Proportion of patients positive for SARS-Cov-2 virus RNA, as
measured by RT-qPCR at specified timepoints
15.Area under the curve in the amount of SARS-CoV-2 virus RNA, as
measured by RT-qPCR
16.Incidence and severity of adverse events, with severity determined
according to NCI CTCAE v5.0
17.Incidence of serious adverse events
18.Change from baseline in vital signs, including peripheral capillary
oxygen saturation (SpO^2)
19.Change from baseline in targeted clinical laboratory test results
20.Plasma concentration of AT-511 (the free base form of RO7496998
[AT-527]), AT-551, AT-229, and AT-273 (a surrogate for the intracellular
concentration of the active triphosphate metabolite AT-9010) at
specified timepoints;Timepoint(s) of evaluation of this end point: 1-5. Day 1 to day 29
6-7. Up to day 33
8. Day 1 to day 29
9-11. Up to day 33
12-15. Day 1 to day 14
16-17. Up to day 33
18. Screening (Day -2 to -1) to day 14
19. Screening (day -2 to -1) to day 5
20. At days 1,5 and 7

Contact information (Data source: WHO)

F.Hoffmann-La Roche, Ltd.;Atea Pharmaceuticals Inc.

Trial results (Data source: WHO)

Results summary

A Multicenter, Phase III Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled, Outpatient Study to Evaluate the Efficacy, Safety, Antiviral Activity of RO7496998 (AT-527) in Patients With Mild or Moderate COVID-19

Link to the results in the primary register

https://www.clinicaltrialsregister.eu/ctr-search/trial/2020-005759-18/results

Information on the availability of individual participant data

no information available yet

Trial sites

Trial sites in Switzerland (Data source: BASEC)

Geneva, Zurich

Countries (Data source: WHO)

Argentina, Belgium, Brazil, Colombia, Denmark, France, Germany, Hungary, Italy, Japan, Mexico, Peru, Poland, Portugal, Romania, Russian Federation, Serbia, Spain, Switzerland, Turkey, Ukraine, United States

Contact for further information on the trial

Details of contact in Switzerland (Data source: BASEC)

F. Hoffmann La Roche Ltd.
+41616881111
global.eudract@roche.com

Contact for general information (Data source: WHO)

Trial Information Support Line-TISL
Grenzacherstrasse 124
F. Hoffmann La Roche Ltd.
global.rochegenentechtrials@roche.com

Contact for scientific information (Data source: WHO)

Trial Information Support Line-TISL
Grenzacherstrasse 124
F. Hoffmann La Roche Ltd.
global.rochegenentechtrials@roche.com

Authorisation by the ethics committee (Data source: BASEC)

Name of the authorising ethics committee (for multicentre studies only the lead committee)

Kantonale Ethikkommission Zürich

Date of authorisation by the ethics committee

01.06.2021

Further trial identification numbers

Trial identification number of the ethics committee (BASEC-ID) (Data source: BASEC)

2021-00807

Secondary ID (Data source: WHO)

CV43043
149508
2020-005759-18-DE
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