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SNCTP000001924 | NCT02545283 | BASEC2016-00835

MULTIZENTRISCHE, RANDOMISIERTE, PLACEBOKONTROLLIERTE DOPPELBLIND-STUDIE DER PHASE III ZU IDASANUTLIN, EINEM MDM2-ANTAGONISTEN, IN KOMBINATION MIT CYTARABIN VERSUS CYTARABIN PLUS PLACEBO BEI PATIENTEN MIT REZIDIVIERENDER ODER THERAPIE-RESISTENTER AKUTER MYELOISCHER LEUKÄMIE (AML)

Data source: BASEC (Imported from 25.09.2020), WHO (Imported from 20.09.2020)
Changed: 16.08.2020
Disease category: Leukemia

Brief description of trial (Data source: BASEC)

Zweck dieser Studie ist es, die guten wie schlechten Wirkungen der Kombination aus Idasanutlin und dem Chemotherapeutikum Cytarabin mit denen von Placebo (einer inaktiven Substanz, die wie Idasanutlin aussieht) plus Cytarabin bei Patienten mit rezidivierender oder therapieresistenter akuter myeloischer Leukämie (AML) zu vergleichen, um festzustellen, welche Therapie besser geeignet ist. Die Patienten werden im Verhältnis 2:1 randomisiert; das bedeutet, sie werden zufällig (wie bei einem Münzwurf) einer Gruppe zugeteilt. Zwei Drittel der Patienten erhalten Idasanutlin plus Cytarabin und ein Drittel erhält Placebo plus Cytarabin. Weder die Patienten noch die Prüfärzte wissen, in welcher Behandlungsgruppe der jeweilige Patient ist.
Der Zeitraum, in dem die Patienten behandelt werden, ist in sogenannte «Zyklen» unterteilt. Ein Zyklus umfasst dabei 28 Tage: Die Patienten erhalten fünf Tage lang Idasanutlin und Cytarabin oder Placebo und Cytarabin; an den darauffolgenden 23 Tagen erhalten die Patienten keine Studienmedikamente. Diese 23 Tage werden auch als «Ruhetage» bezeichnet. Der erste Zyklus ist der sogenannte «Induktionszyklus». In diesem Zyklus erhalten die Patienten 600 mg Idasanutlin oder Placebo pro Tag; dies entspricht zwei Tabletten. Die erste Tablette Idasanutlin oder Placebo wird am Morgen eingenommen, und die zweite Tablette am Abend – ungefähr 10 bis 14 Stunden nach der morgendlichen Tablette. Cytarabin, das Chemotherapeutikum, wird nach Einnahme der ersten Tablette Idasanutlin bzw. Placebo am Morgen als intravenöse (i.v.) Infusion (in eine Vene) verabreicht. Die Infusion wird ca. eine bis drei Stunden dauern. Patienten, die auf die Behandlung ansprechen und im Anschluss keine Transplantation erhalten, können eventuell bis zu zwei weitere Zyklen Cytarabin plus Idasanutlin oder Placebo als Konsolidierungstherapie erhalten. In diesem Fall wird die Dosis Idasanutlin bzw. Placebo halbiert und es wird lediglich die morgendliche Tablette eingenommen.

Health conditions investigated (Data source: BASEC)

PATIENTEN MIT REZIDIVIERENDER ODER THERAPIE-RESISTENTER AKUTER MYELOISCHER LEUKÄMIE (AML)

Health conditions (Data source: WHO)

Leukemia, Myeloid, Acute

Rare disease (Data source: BASEC)

Yes

Intervention investigated (e.g. drug, therapy or campaign) (Data source: BASEC)

Idasanutlin oder Placebo wird über einen Zeitraum von fünf Tagen in einer Dosis von 300 mg zweimal täglich oral eingenommen (Tag 1 bis 5); daran schliessen sich 23 Ruhetage an (bei Zyklus 1: Tag 6 bis 28). Patienten, die auf die Behandlung ansprechen, können im Anschluss eventuell bis zu zwei weitere Zyklen als Konsolidierungstherapie erhalten (Zyklus 2 und Zyklus 3).
Cytarabin wird über einen Zeitraum von fünf Tagen (Tag 1 bis 5) als einmal tägliche intravenöse Infusion von jeweils 1- bis 3-stündiger Dauer verabreicht; daran schliessen sich 23 Ruhetage an (bei Zyklus 1: Tag 6 bis 28). Patienten, die auf die Behandlung ansprechen, können im Anschluss eventuell bis zu zwei weitere Zyklen als Konsolidierungstherapie erhalten.
Während der Behandlungsphase (Zyklus 1 bis Zyklus 3) werden zu bestimmten Zeitpunkten verschiedene medizinische Untersuchungen, beispielsweise Blutabnahmen und Knochenmarkentnahmen, durchgeführt.

Interventions (Data source: WHO)

Drug: Cytarabine;Drug: Idasanutlin;Other: Placebo

Criteria for participation in trial (Data source: BASEC)

•Alter ≥ 18 Jahre
•Dokumentierte/bestätigte erste oder zweite therapieresistente/rezidivierende AML gemäss Klassifizierung der Weltgesundheitsorganisation (WHO), ausgenommen akute Promyelozyten-Leukämie
•Nicht mehr als zwei vorherige Induktionsregimes (exkl. vorherige HSCT); bei einem davon muss Cytarabin zusammen mit einem Anthracyclin (oder Anthracendion) verabreicht worden sein

Exclusion criteria (Data source: BASEC)

•Patienten mit einer CR1-Dauer von > 1 Jahr UND Alter < 60 Jahre
•Patienten, die zuvor bereits mehr als zwei Induktionsregimes mit Cytarabin zur AML-Behandlung erhalten haben
•Schwangere oder stillende Patientinnen

Inclusion/Exclusion Criteria (Data source: WHO)


Inclusion Criteria:

- Documented/confirmed first/second refractory/relapsed AML using World Health
Organization classification, except acute promyelocytic leukemia

- No more than 2 prior induction regimens (excluding prior HSCT) in their first line
treatment and one must have included cytarabine with an anthracycline (or
anthracenedione)

- Eastern Cooperative Oncology Group performance status of 0 to 2

- Adequate hepatic and renal function

- White blood cell (WBC) count at randomization less than or equal to ( per cubic millimeter (/mm^3)

Exclusion Criteria:

- First relapsed participants aged less than (<) 60 years with first CR duration greater
than (>) 1 year

- Participants with prior documented antecedent hematological disorder (AHD)

- AML secondary to any prior chemotherapy unrelated to leukemia

- Participants who are either refractory to or relapsed within 90 days of receiving a
regimen containing a cumulative dose of greater than or equal to (>/=) 18 g/m^2 of
cytarabine

- Participants who have received allogeneic HSCT within 90 days prior to randomization

- Participants who have received immunosuppressive therapy for graft versus host disease
or for engraftment syndrome after autologous stem cell transplantation within 2 weeks
prior to randomization

- Prior treatment with an Murine Double Minute 2 (MDM2) antagonist

- Participants receiving any other investigational or commercial agents or therapies
administered with the intention to treat their malignancy within 30 days from first
receipt of study drug

- Participants with a history of other malignancy within 5 years prior to screening
except for malignancy that has been in remission without treatment for at least 2
years prior to randomization

- Participants who have any severe and/or uncontrolled medical conditions or other
conditions that could affect their participation in the study

- Participants with extramedullary AML with no evidence of systemic involvement

- Pregnant or breastfeeding participants

Further information on the trial in WHO primary registry

https://clinicaltrials.gov/show/NCT02545283

Further information on the trial from WHO database (ICTRP)

http://apps.who.int/trialsearch/Trial2.aspx?TrialID=NCT02545283

Further information on trial

Date trial registered

31.08.2015

Incorporation of the first participant

30.12.2015

Recruitment status

Terminated

Academic title (Data source: WHO)

A Multicenter, Double-Blind, Randomized, Placebo-Controlled, Phase III Study of Idasanutlin, an MDM2 Antagonist, With Cytarabine Versus Cytarabine Plus Placebo in Patients With Relapsed or Refractory Acute Myeloid Leukemia (AML)

Type of trial (Data source: WHO)

Interventional

Design of the trial (Data source: WHO)

Allocation: Randomized. Intervention model: Parallel Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: Double (Participant, Investigator).

Phase (Data source: WHO)

Phase 3

Primary end point (Data source: WHO)

Overall Survival in TP53 WT Population

Secundary end point (Data source: WHO)

Change from Baseline in Heart Rate, as Measured by Electrocardiogram;Change from Baseline in Electrocardiogram Parameters: PQ, PR, RR, QRS, QT and QTcF Intervals;Total Duration of Study Treatment;Number of Treatment Cycles Started;Cumulative Dose of Idasanutlin and Cytarabine;Apparent Clearance (CL/F) of Idasanutlin;Apparent Volume of Distribution (Vd/F) of Idasanutlin;Maximum Concentration Observed (Cmax) of Idasanutlin;Steady-State Concentration (Ctrough) of Idasanutlin;Area Under the Concentration-Time Curve (AUC) During One Dosing Interval (AUCtau) of Idasanutlin;AUC from Time Zero to 24 Hours Post Dose (AUC0-24) of Idasanutlin;Half-Life (t 1/2) of Idasanutlin;Total Clearance (CL) of Cytarabine;Volume of Distribution (Vd) of Cytarabine;Change from Baseline in European Organisation for the Research and Treatment of Cancer Quality of Life Questionnaire Core 30 (EORTC QLQ-C30) Score;Change from Baseline in EuroQol 5 Dimension 5-Level (EQ-5D-5L) Questionnaire Score;Respiratory Rate Over Time;Pulse Rate Over Time;Diastolic Blood Pressure Over Time;Systolic Blood Pressure Over Time;Body Temperature Over Time;Number of Participants with Clinical Laboratory Abnormalities in Hematology Tests at the Greatest Severity, According to NCI-CTCAE v4.03;Number of Participants with Clinical Laboratory Abnormalities in Biochemistry Tests at the Greatest Severity, According to NCI-CTCAE v4.03;Number of Participants with Adverse Events Leading to Death up to Day 60;Number of Participants with Adverse Events Leading to Death up to Day 30;Number of Participants with Adverse Events Leading to Discontinuation;Number of Participants who Experienced at Least One Adverse Event by Severity, According to National Cancer Institute Common Terminology Criteria for Adverse Events, version 4.03 (NCI-CTCAE v4.03);Overall Survival in Clinically Actionable Mutation-Defined Subpopulation (FLT3, IDH1 and IDH2) in TP53 WT Population;Percentage of Participants with Complete Response (CR) in Clinically Actionable Mutation-Defined Subpopulation (FLT3, IDH1 and IDH2) in TP53 WT Population;Percentage of Participants Undergoing HSCT Following Complete Response (CR), in TP53 WT Population;Duration of Remission Following CR (DOR) in TP53 WT Population;Percentage of Participants with Overall Remission (CR, CRp, and CRi) at the End of Induction According to HMRA in TP53 WT Population;Event-Free Survival (EFS) According to HMRA in TP53 WT Population;Percentage of Participants in Complete Response (CR) at the End of Induction According to Hematologic Malignancy Response Assessment (HMRA) in TP53 WT Population

Contact information (Data source: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Trial results (Data source: WHO)

Results summary

no information available yet

Link to the results in the primary register

no information available yet

Information on the availability of individual participant data

no information available yet

Trial sites

Trial sites in Switzerland (Data source: BASEC)

Basel, Zurich

Countries (Data source: WHO)

Australia, Austria, Belgium, Canada, Finland, France, Germany, Israel, Italy, Korea, Netherlands, New Zealand, Norway, Panama, Republic of, Russian Federation, Spain, Switzerland, United Kingdom, United States

Contact for further information on the trial

Details of contact in Switzerland (Data source: BASEC)

Clinical Trials
+41 61 715 43 91
switzerland.clinical-research@roche.com

Contact for general information (Data source: WHO)

Clinical Trials
Hoffmann-La Roche

Contact for scientific information (Data source: WHO)

Clinical Trials
Hoffmann-La Roche

Principal Sponsor/Investigator

Principal sponsor (Data source: WHO)

Hoffmann-La Roche

Authorisation by the ethics committee (Data source: BASEC)

Name of the authorising ethics committee (for multicentre studies only the lead committee)

Kantonale Ethikkommission Zürich

Date of authorisation by the ethics committee

19.08.2016

Further trial identification numbers

Trial identification number of the ethics committee (BASEC-ID) (Data source: BASEC)

2016-00835

Secondary ID (Data source: WHO)

2014-003065-15
WO29519