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SNCTP000002046 | NCT02869347 | BASEC2016-01112

Randomisierte, doppelblinde, placebokontrollierte Phase 2 Studie zur Beurteilung der Sicherheit und Wirksamkeit einer prophylaktischen Gabe von Conestat alpha in Bezug auf das Auftreten einer Nierenschädigung nach geplanter Herzkatheteruntersuchung

Data source: BASEC (Imported from 18.04.2024), WHO (Imported from 18.04.2024)
Changed: Dec 23, 2023, 5:03 PM
Disease category: Other

Brief description of trial (Data source: BASEC)

Das Ziel dieser Studie ist es, zu untersuchen, ob eine prophylaktische Behandlung mit einem künstlich hergestelltem Körpereiweiss (Conestat alpha) sicher (Verträglichkeit) und wirksam ist in Bezug auf das Auftreten von Kontrastmittel-induzierten Nierenschäden nach Herzkatheteruntersuchung. Kontrastmittel-Untersuchungen sind die dritthäufigste Ursache für eine Nierenfunktionsverschlechterung im Spital, v.a. bei Patienten mit Risikofaktoren wie vorbestehende Nierenerkrankung, Diabetes mellitus, Herzschwäche und Gabe von grösseren Kontrastmittelmengen wie sie z.B. im Rahmen einer Herzkatheteruntersuchung notwendig sind. Kontrastmittel führen zu einem lokalen Sauerstoffmangel in der Niere, was in Kombination mit direkten toxischen Effekten zu einer zumindest vorübergehenden Nierenfunktionsverschlechterung führen kann. Die Gabe von Conestat alfa, einem künstlich hergestelltem körpereigenen Bluteiweiss, reduziert im Tierversuch den als Folge eines lokalen Sauerstoffmangels auftretenden Nierenschaden. Conestat alpha ist ein künstlich hergestellter menschlicher C1 Esterase Inhibitor, der in Europa und in den USA bereits für eine seltene Erbkrankheit (C1 Esterase Inhibitor Mangel) zugelassen ist. In der vorliegenden Studie wird Conestat alpha oder ein Scheinpräparat (Kochsalzlösung) einmal vor und einmal 4 Stunden nach Herzkatheteruntersuchung verabreicht werden (zufällige Patientenzuteilung) und die Sicherheit (Nebenwirkungen) und die Wirksamkeit (Nierenschädigung nach Herzkatheteruntersuchung) beurteilt werden. Die Studienteilnehmer werden anschliessend während 12 Wochen nachbeobachtet.

Health conditions investigated(Data source: BASEC)

Kontrastmittel-induziertes Nierenversagen nach Herzkatheteruntersuchung

Health conditions (Data source: WHO)

Acute Kidney Injury

Rare disease (Data source: BASEC)

No

Intervention investigated (e.g. drug, therapy or campaign) (Data source: BASEC)

Studienpräparat: Conestat alpha ist ein künstlich hergestelltes Körpereiweiss (humaner C1 Esterase Inhibitor), das in Europa und der USA für eine seltene Erbkrankheit (C1 Esterase Inhibitor Mangel) zugelassen ist. In Tierversuchen reduziert Conestat alpha Nierenschäden, die als Folge eines lokalen Sauerstoffmangels auftreten. Ein lokaler Sauerstoffmangel in der Niere scheint auch für Nierenschäden verantwortlich zu sein, die nach Gabe von Kontrastmittel auftreten. Conestat alpha wird als zweimalige intravenöse Injektion (vor und 4 Stunden nach Herzkatheteruntersuchung) in der vorliegenden Studie verabreicht. Urin und Blut werden in den darauffolgenden 48 Stunden auf Hinweise für eine Nierenschädigung untersucht.
Vergleichspräparat: Scheinpräparat (sterile Kochsalzlösung).

Interventions (Data source: WHO)

Drug: Conestat alfa;Drug: Sodium chloride 0.9%

Criteria for participation in trial (Data source: BASEC)

- Alter mind. 18 Jahre
- eingeschränkte Nierenfunktion
- mindestens ein weiterer Risikofaktor: Diabetes mellitus, Alter mind. 75 Jahre, Blutarmut, Herzschwäche, Lungenödem in der Vorgeschichte.

Exclusion criteria (Data source: BASEC)

- Hasen- oder Kaninchenallergie
- Schwangerschaft und Stillzeit
- Kontrastmitteluntersuchung innerhalb der letzten 7 Tage

Inclusion/Exclusion Criteria (Data source: WHO)


Inclusion Criteria:

- Estimated glomerular filtration rate (eGFR) of <50 ml/min/1.73m2

- At least one of the following risk factors: diabetes mellitus, age at least 75 years,
anemia (baseline hematocrit value less or equal 39% for men and less or equal 36% for
women), congestive heart failure class III or IV by New York Heart Association
classification, history of pulmonary edema.

Exclusion Criteria:

- Contraindications to the class of drugs under study (C1 esterase inhibitors), e.g.
known hypersensitivity or allergy to class of drugs or the investigational product

- History of allergy to rabbits

- Current treatment with N-acetylcysteine, sodium bicarbonate, fenoldopam, mannitol (not
applicable to mannitol serving as excipient in other medical drugs), dopamine or
theophylline

- Women who are pregnant or breast feeding

- Multiple myeloma

- Acute decompensated heart failure (requiring hospital admission and treatment with
supplemental oxygen, diuretics and/or vasodilator therapy) within two weeks prior to
the date of coronary angiography

- Acute myocardial infarction (ST elevation or non-ST elevation myocardial infarction)
within two weeks prior to the date of coronary angiography

- Dialysis

- Exposure to iodinated contrast media within seven days prior to the date of coronary
angiography.

- Participation in another study with investigational drug within the 30 days preceding
and during the present study

- Previous enrolment into the current study

- Enrolment of the investigators and their family members

Further information on the trial in WHO primary registry

https://clinicaltrials.gov/show/NCT02869347

Further information on the trial from WHO database (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=NCT02869347
Further information on trial

Date trial registered

Aug 12, 2016

Incorporation of the first participant

Jan 1, 2017

Recruitment status

Completed

Academic title (Data source: WHO)

Recombinant Human C1 Esterase Inhibitor (Conestat Alfa) in the Prevention of Contrast-induced Nephropathy in High-risk Subjects (PROTECT): a Randomized, Placebo-controlled, Double-blind Single-center Trial

Type of trial (Data source: WHO)

Interventional

Design of the trial (Data source: WHO)

Allocation: Randomized. Intervention model: Parallel Assignment. Primary purpose: Prevention. Masking: Quadruple (Participant, Care Provider, Investigator, Outcomes Assessor).

Phase (Data source: WHO)

Phase 2

Primary end point (Data source: WHO)

Peak change from baseline of urinary Neutrophil gelatinase-associated lipocalin

Secundary end point (Data source: WHO)

Peak change from baseline of urinary TIMP2 * IGFBP7;increase in troponin T;Cystatin C increase of at least 10%;Development of contrast-induced nephropathy

Contact information (Data source: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Trial results (Data source: WHO)

Results summary

no information available yet

Link to the results in the primary register

no information available yet

Information on the availability of individual participant data

Undecided

Trial sites

Trial sites in Switzerland (Data source: BASEC)

Basel

Countries (Data source: WHO)

Switzerland

Contact for further information on the trial

Details of contact in Switzerland (Data source: BASEC)

Dr. med. Michael Osthoff
+41 61 556 5126
michael.osthoff@usb.ch

Contact for general information (Data source: WHO)

Michael Osthoff, M.D.
University Hospital Basel, Department of Infectious Diseases

Contact for scientific information (Data source: WHO)

Michael Osthoff, M.D.
University Hospital Basel, Department of Infectious Diseases

Authorisation by the ethics committee (Data source: BASEC)

Name of the authorising ethics committee (for multicentre studies only the lead committee)

Ethikkommission Nordwest- und Zentralschweiz EKNZ

Date of authorisation by the ethics committee

25.08.2016

Further trial identification numbers

Trial identification number of the ethics committee (BASEC-ID) (Data source: BASEC)

2016-01112

Secondary ID (Data source: WHO)

BASEC 2016-01112
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