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SNCTP000001942 | NCT02756845 | BASEC2015-00151

Multizentrische, offene Dosisreduktionsstudie der Phase 1 zur Beurteilung der Sicherheit und Wirksamkeit von Talimogen Laherparepvec bei pädiatrischen Patienten (0-21 Jahre) mit fortgeschrittenen nicht zentralnervösen Tumoren, die der direkten Injektionsbehandlung zugänglich sind

Data source: BASEC (Imported from 27.01.2022), WHO (Imported from 18.01.2022)
Changed: 18.01.2022
Disease category: Other Cancer

Brief description of trial (Data source: BASEC)

Es handelt sich um eine multizentrische, offene Phase-1-Studie zu Talimogen Laherparepvec an pädiatrischen Patienten (0-21 Jahre) mit fortgeschrittenen Nicht-ZNS-Tumoren, die einer direkten Injektion im klinischen Rahmen zugänglich sind.
Talimogen Laherparepvec wird ca. 18 bis 27 pädiatrischen Patienten (0-21 Jahre) verabreicht.
Die Patienten werden, stratifiziert nach Alter und Herpes-simplex-Virustyp-1-Serostatus, in Kohorten eingeschlossen (3 bis 6 Patienten/Kohorte). Die DLTs werden auf Basis von 3 bis 6 bezüglich DLT auswertbaren Patienten ausgewertet.
Zunächst sollen 3 bis 6 HSV 1-seropositive Patienten im Alter zwischen 12 und < 21 Jahren eingeschlossen und mit 100 % der empfohlenen Dosis für Erwachsene behandelt werden (Kohorte A1). Als Anfangsdosis werden bis zu 4,0 ml mit 106 plaquebildenden Einheiten (PFU)/ml verabreicht, gefolgt von einer Dosis von bis zu 4,0 ml mit 108 PFU/ml 21 Tage (+ 3 Tage) später. Die nachfolgenden Dosen von bis zu 4,0 ml mit 108 PFU/ml werden anschliessend etwa alle 14 Tage (± 3 Tage) verabreicht. Die DLT-Beurteilungsphase umfasst 35 Tage ab der Erstverabreichung von Talimogen Laherparepvec. Wenn bei Kohorte A1 nach den DLT-Regeln keine Sicherheitsbedenken festgestellt werden, werden gemäss Studiendesign und Behandlungsschema weitere Kohorten eröffnet.
Sollte bei einer bestimmten Altersgruppe eine Dosisreduktion erforderlich sein, können weitere Teilnehmer rekrutiert und mit Talimogen Laherparepvec in niedrigerer Dosierung behandelt werden. Die Bezeichnung der Dosisreduktionskohorten erfolgt nach derselben Konvention auf Basis des Alters und des HSV 1-Serostatus bei Baseline (D1, D2, E1, E2, F1, F2).

Health conditions investigated (Data source: BASEC)

Fortgeschrittene nicht zentralnervösen (Nicht-ZNS-)Tumoren, die einer direkten Injektion zugänglich sind.

Health conditions (Data source: WHO)

Advanced Non CNS Tumors

Rare disease (Data source: BASEC)

Yes

Intervention investigated (e.g. drug, therapy or campaign) (Data source: BASEC)

Talimogen Laherparepvec wird mittels intralesionaler Injektion ausschließlich in injizierbare kutane, subkutane und nicht-viszerale Tumore sowie Tumore in Lymphknoten mit und ohne Ultraschallführung verabreicht.

Die an Tag 1 verabreichte erste Dosis Talimogen Laherparepvec beträgt maximal 4,0 ml der Konzentration 106 PFU/ml. Die zweite Injektion, maximal 4,0 ml der Konzentration 108 PFU/ml (oder bis zu 4,0 ml der Konzentration 106 PFU/ml in einer Dosisreduktionskohorte), wird 21 Tage (+ 3 Tage) nach der Erstinjektion verabreicht. Die nachfolgenden Dosen von jeweils bis zu 4,0 ml der Konzentration 108 PFU/ml (oder bis zu 4,0 ml der Konzentration 106 PFU/ml in einer Dosisreduktionskohorte) werden in Abständen von 14 Tagen (± 3 Tage) verabreicht. Das Intervall zwischen den Behandlungszyklen kann bei Toxizität auch verlängert werden.

Interventions (Data source: WHO)

Drug: Talimogene Laherparepvec

Criteria for participation in trial (Data source: BASEC)

• 0 bis < 21 Jahre alt (zum Zeitpunkt der Einwilligung)
• Lokaler HSV 1-Serostatus mit messbarer bzw. nicht nachweisbarer Erkrankung
• Histologisch oder zytologisch bestätigter solider Nicht ZNS-Tumor, der nach
einer Standardbehandlung erneut aufgetreten ist (oder für
den keine Standardbehandlung verfügbar ist)
• Die Teilnehmer müssen für eine intraläsionale Behandlung in Frage kommen.
• Karnofsky-Leistungsindex von ≥ 70 % (Teilnehmer zwischen 12 und < 21 Jahren) bzw. ein Lansky-Index von ≤ 70 % (Kinder zwischen 2 und < 12 Jahren)
• Lebenserwartung von > 4 Monaten (ab Einschlussdatum)
• Ausreichende Organfunktion
• Gebärfähige Teilnehmerinnen: negativer Schwangerschaftstest

Exclusion criteria (Data source: BASEC)

• Vorliegen von Leukämie, Non-Hodgkin-Lymphom, Hodgkin-Lymphom oder eines anderen hämatologischen Malignoms
• Knochenmarkbestrahlung in den letzten 6 Wochen vor Studieneinschluss bzw. in den letzten 3 Monaten vor Studieneinschluss, wenn bereits eine frühere kraniospinale Bestrahlung oder eine Bestrahlung von mindestens 60 % des Beckens durchgeführt wurde, oder in den letzten 2 Wochen vor Studieneinschluss, sofern eine lokale palliative Strahlentherapie durchgeführt wurde
• ZNS-Tumor oder klinisch aktive Hirnmetastasen
• Primär okuläres oder mukosales Melanom
• Anamnestische oder aktuelle Hinweise auf kongenitale melanozytäre Riesennävi, dysplastisches Nävus-Syndrom oder Xeroderma pigmentosum
• Sonstige anamnestisch bekannte Malignome in den zurückliegenden 5 Jahren
• Erster (oder Ursprünglicher) Immundefekt-Status wie zum Beispiel schwere kombinierte Immundefekt-Erkrankung

Inclusion/Exclusion Criteria (Data source: WHO)


Inclusion Criteria

- Subject's legally acceptable representative has provided informed consent/assent when
the subject is legally too young to provide informed consent/assent and the subject
has provided written assent based on local regulations and/or guidelines prior to any
study-specific activities/procedures being initiated.

- Should be willing to submit local HSV-1 serostatus within 28 days prior to enrollment.

- Subject must be a candidate for intralesional injection, defined as one or more of the
following:

- at least 1 injectable lesion = 10 mm in longest diameter

- multiple injectable lesions that in aggregate have a longest diameter of = 10 mm

- Life expectancy > 4 months from the date of enrollment.

- Male or female subjects 2 to = 21 years of age at the time of informed consent/assent.

- Histologically or cytologically confirmed non-CNS solid tumor that recurred after
standard/frontline therapy, or for which there is no standard/frontline therapy
available.

- Presence of measurable or non-measurable lesions as defined by irRC-RECIST

- Performance status as per protocol

- Female subject of childbearing potential should have a negative urine or serum
pregnancy test within 72 hours prior to dosing.

- Adequate organ function as defined in protocol

•Exclusion Criteria

- Diagnosis of leukemia, non-Hodgkin's lymphoma, Hodgkin's disease, or other hematologic
malignancy.

- Radiotherapy to the bone marrow within 6 weeks prior to enrollment OR within 3 months
prior to enrollment if prior radiotherapy to the craniospinal axis or to at least 60%
of the pelvis was received; within 2 weeks prior to enrollment if local palliative
radiotherapy was received.

- Primary ocular or mucosal melanoma.

- History of other malignancy within the past 5 years with the following exception:

• malignancy treated with curative intent and with no known active disease present and
has not received chemotherapy for > 5 years before enrolment and felt to be at low
risk for recurrence by the treating physician.

- History or evidence of active autoimmune disease that requires systemic treatment (ie,
with use of disease modifying agents, corticosteroids or immunosuppressive drugs).
Replacement therapy (eg, thyroxine, insulin, or physiologic corticosteroid replacement
therapy for adrenal or pituitary insufficiency, etc.) is not considered a form of
systemic treatment.

- Active herpetic skin lesions or prior complications of herpetic infection (eg,
herpetic keratitis or encephalitis).

- Prior treatment with talimogene laherparepvec or any other oncolytic virus.

- Prior treatment with a tumor vaccine.

- Requires intermittent or chronic treatment with an antiherpetic drug (eg, acyclovir),
other than intermittent topical use.

- Expected to require other cancer therapy while on study with the exception of local
palliative radiation treatment.

- Has acute or chronic active hepatitis B virus or hepatitis C virus infection or
received treatment with nucleotide analogs such as those used in the treatment of
hepatitis B virus (eg, lamivudine, adefovir, tenofovir, telbivudine, and entecavir),
ribavirin, or interferon alpha within 12 weeks of initiation of study treatment.

- Known or suspected human immunodeficiency virus (HIV) infection.

- Received live vaccine within 28 days prior to enrollment.

- No antiplatelet or anticoagulation medications allowed within 7 days prior
totalimogene laherparepvec injection except low-dose heparin needed to maintain venous
catheter patency.

- Female subject is pregnant or breast-feeding, or planning to become pregnant during
study treatment and through 3 months after the last dose of talimogene laherparepvec.

- Female subject of childbearing potential who is unwilling to use acceptable method(s)
of effective contraception during study treatment and through 3 months after the last
dose of talimogene laherparepvec. Note: Acceptable methods of effective contraception
are defined in the informed consent/assent form. Where required by local laws and
regulations, additional country-specific contraception requirements may be outlined in
a country-specific protocol supplement at the end of the Appendix Section of protocol.

- Subject has known sensitivity to any of the products or components to be administered
during dosing.

- Subject likely to not be available to complete all protocol-required study visits or
procedures, and/or to comply with all required study procedures to the best of the
subject and investigator's knowledge.

- History or evidence of any psychiatric disorder, substance abuse or any other
clinically significant disorder, condition or disease (with the exception of those
outlined above) that, in the opinion of the investigator or Amgen physician, if
consulted, would pose a risk to subject safety or interfere with the study evaluation,
procedures or completion.

- Subject who is unwilling to minimize exposure with his/her blood or other body fluids
to individuals who are at higher risks for HSV-1 induced complications
(immunosuppressed individuals, HIV-positive individuals, pregnant women, or children
under the age of 1 year) during talimogene laherparepvec treatment and through 28 days
after the last dose of talimogene laherparepvec.

- Evidence of clinically significant immunosuppression such as the following:

- primary immunodeficiency state such as severe combined immunodeficiency disease

- concurrent opportunistic infection

- receiving systemic immunosuppressive therapy (> 2 weeks prior to enrollment),
including oral steroid doses (with the exception of maintenance physiologic
replacement). Subjects who require intermittent use of steroids for inhalation or
local steroid injection will not be excluded from the study

- less than 6 months from autologous bone marrow transplant or stem cell infusion

- history of allogeneic bone marrow transplant

- History or evidence of xeroderma pigmentosum.

- Sexually active subjects and their partners unwilling to use a male or female latex
condom to avoid potential viral transmission during sexual contact while on treatment
and within 30 days after treatment with talimogene laherparepvec. For those with latex
allergies, polyurethane condoms may be used.

- Prior chemotherapy, treatment dose radiothera

Further information on the trial in WHO primary registry

https://clinicaltrials.gov/show/NCT02756845

Further information on the trial from WHO database (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=NCT02756845

Further information on trial

Date trial registered

15.12.2015

Incorporation of the first participant

16.08.2017

Recruitment status

Recruiting

Academic title (Data source: WHO)

A Phase 1, Multi-center, Open-label, Dose De-escalation Study to Evaluate the Safety and Efficacy of Talimogene Laherparepvec in Pediatric Subjects With Advanced Non Central Nervous System Tumors That Are Amenable to Direct Injection

Type of trial (Data source: WHO)

Interventional

Design of the trial (Data source: WHO)

Allocation: N/A. Intervention model: Single Group Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: None (Open Label).

Phase (Data source: WHO)

Phase 1

Primary end point (Data source: WHO)

Subject incidence of DLT

Secundary end point (Data source: WHO)

Subject incidence of adverse events.;Subject incidence of laboratory abnormalities;Overall Response Rate (ORR);Duration of Response (DOR);Time to Response (TTR);Time to Progression (TTP);Progression-free Survival (PFS);Overall Survival (OS)

Contact information (Data source: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Trial results (Data source: WHO)

Results summary

no information available yet

Link to the results in the primary register

no information available yet

Information on the availability of individual participant data

no information available yet

Trial sites

Trial sites in Switzerland (Data source: BASEC)

Basel, Zurich

Countries (Data source: WHO)

Belgium, Canada, France, Italy, Spain, Switzerland, United States

Contact for further information on the trial

Details of contact in Switzerland (Data source: BASEC)

Christian Merkle
+41 41 369 0185
cmerkle@amgen.com

Contact for general information (Data source: WHO)

MD;Amgen Call Center
Amgen
866-572-6436
medinfo@amgen.com

Contact for scientific information (Data source: WHO)

MD;Amgen Call Center
Amgen
866-572-6436
medinfo@amgen.com

Principal Sponsor/Investigator

Principal sponsor (Data source: WHO)

Amgen

Authorisation by the ethics committee (Data source: BASEC)

Name of the authorising ethics committee (for multicentre studies only the lead committee)

Kantonale Ethikkommission Zürich

Date of authorisation by the ethics committee

01.02.2016

Further trial identification numbers

Trial identification number of the ethics committee (BASEC-ID) (Data source: BASEC)

2015-00151

Secondary ID (Data source: WHO)

2015-003645-25
20110261