Brève description de l’étude (Source de données: BASEC)
Diese Studie ist eine multizentrische, nicht randomisierte, exploratorische Studie, in der verschiedene MBT (Methacetin Atemtest)-Messungen mit HVPG (Venenverschlussdruck-Gradienten - hepatic venous pressure gradient) verglichen werden. Diese Studie dient dem Training eines Algorithmus anhand der MBT-Messungen und der Auswahl eines Wertes zur Bestimmung der Anwesenheit oder Abwesenheit einer klinisch signifikanten Portalen Hypertonie (CSPH). Der MBT wird innerhalb von 7 Tagen vor oder nach dem standardisierten HVPG-Verfahren durch Einnahme einer einzigen 75-mg-Dosis 13C-Methacetin durchgeführt.
Primärer Wirksamkeitsendpunkt ist die Diagnose einer CSPH (definiert mittels HVPG ≥10 mmHg), die mit einem MBT-Ergebnis korreliert. Die Beziehung wird sowohl bei Patienten mit und ohne CSPH untersucht, um ein klinisch signifikantes MBT-Modell/-Algorithmus und seinen Cutoff-Wert zu gewinnen, der in einer getrennten Studie validiert werden soll.
Sicherheitsendpunkt: Berichten unerwünschter Ereignisse.
Maladies étudiées(Source de données: BASEC)
Diagnose der schweren portalen Hypertonie in der Leber (erhöhter Druck in der Pfortader)
Health conditions
(Source de données: WHO)
Patients With Compensated Liver Cirrhosis
Maladie rare
(Source de données: BASEC)
Non
Intervention étudiée (p. ex., médicament, thérapie, campagne)
(Source de données: BASEC)
Der MBT wird innerhalb von 7 Tagen vor oder nach dem standardisierten HVPG-Verfahren durch Anwendung einer einzigen 75-mg-Dosis 13C-Methacetin durchgeführt.
Interventions
(Source de données: WHO)
Device: Methacetin Breath Test
Critères de participation à l’étude
(Source de données: BASEC)
1. Erwachsene Männer oder Frauen (>18 Jahre alt)
2. Patient kann eine Einwilligungserklärung unterschreiben
3. Bekannte chronische Lebererkrankung mit Zirrhose
4. Indikation zur Durchführung eines HVPG-Tests
Critères d’exclusion
(Source de données: BASEC)
1. Dekompensierte Zirrhose
2. Niereninsuffizienz (Kreatinin > 2,5 mg/dl)
3. Bekannte akute Nierentubuluserkrankung
4. Bekannte Hypotonie (systolischer Blutdruck < 100 mmHg)
Inclusion/Exclusion Criteria
(Source de données: WHO)
Inclusion Criteria:
- Adult men or women (>18 years of age)
- Known chronic liver disease with cirrhosis
- Europe: Indicated to undergo HVPG testing
- US: Consented for HVPG
- For patients treated with beta blockers: They have to be on a stable dose for at least
6 weeks prior to any study related tasks
- For patients who stopped their treatment with beta blockers: Their last dose should be
at least 6 weeks prior to any study related tasks
Exclusion Criteria:
- Decompensated cirrhosis as clinically defined by the presence of ascites, hepatic
encephalopathy, variceal bleeding or hepatorenal syndrome
- Renal failure (creatinine > 2.5 mg/dl)
- Known acute renal tubular disease Known hypotension (Systolic Pressure <100mmHg)
- Hypocoagulablity defined as PT >6 and INR >2.3.
- Congestive heart failure (assessed clinically as NIHA >2)
- Known pulmonary hypertension (right ventricular systolic pressure > 45 mm Hg)
- Uncontrolled diabetes mellitus (HBA1C >9.5gr%)
- Concurrent prednisone or immunosuppressive treatment, if therapy and/or response to
treatment are not stable for at least 3 months.
- Documented or suspected hepatocellular carcinoma
- Gastric bypass surgery or extensive small bowel resection
- Total parenteral nutrition
- Any organ transplant recipient
- Pregnant or breast feeding
- Allergy to acetaminophen and/or other related medications
- Documented drug-related concurrent hepatotoxicity or drug-related silent steatosis or
drug-related fibrosis (e.g. amiodarone, methotrexate and tamoxifen)
- Uncontrolled malabsorption or diarrhea
- Documented non-cirrhotic PHT, partial / complete portal venous occlusion, hepatic
venous occlusion, previous PHT surgery, or placement of a transjugular intrahepatic
portosystemic shunt (TIPS)
- Primary or secondary biliary cirrhosis, primary or secondary sclerosing cholangitis,
hepatic sarcoidosis, or other cholestatic disorders
- Subjects unable to perform the MBT within 7 days of HVPG procedure.
- Subject should not have taken any of the following for at least 48 hours prior to the
breath test: Acyclovir , allopurinol, amiodarone, carbamazepine, cimetidine,
ciprofloxacin, daidzein, (herbal) disulfiram, echinacea, enoxacin, famotidine,
fluvoxamine, methoxsalen, mexiletine, montelukast, norfloxacin, phenylpropanolamine,
phenytoin, propafenone, rifampin, terbinafine, ticlopidine, thiabendazole, verapamil,
zileuton or oral contraceptives or any medication that might interfere with Methacetin
metabolism or might affect CYP 1A2
- Subject should not have taken amiodarone or statins within the last 30 days prior to
the breath test or HVPG procedure
-
Plus d’informations sur l’étude
Date d’enregistrement de l’étude
18 mai 2014
Intégration du premier participant
1 nov. 2014
Statut de recrutement
Completed
Titre scientifique
(Source de données: WHO)
Clinical Study of the BreathID® LF System to Train the Algorithm for the ¹³C-Methacetin Breath Test (MBT) in Assessment of Portal Hypertension in Patients With Compensated Liver Cirrhosis
Type d’étude
(Source de données: WHO)
Interventional
Conception de l’étude
(Source de données: WHO)
Allocation: N/A. Intervention model: Single Group Assignment. Primary purpose: Diagnostic. Masking: None (Open Label).
Phase
(Source de données: WHO)
N/A
Points finaux primaires
(Source de données: WHO)
CSPH (Clinically Significant Portal Hypertension)
Points finaux secondaires
(Source de données: WHO)
Hepatic Venous Pressure Gradient (HVPG)>=12; Severe Portal Hypertension (SPH)
Contact pour informations
(Source de données: WHO)
Please refer to primary and secondary sponsors
Résultats de l’étude
(Source de données: WHO)
Résumé des résultats
pas encore d’informations disponibles
Informations sur la disponibilité des données individuelles des participants
pas encore d’informations disponibles
Lieux de réalisation des études
Lieux de réalisation des études en Suisse
(Source de données: BASEC)
Berne
Pays où sont réalisées les études
(Source de données: WHO)
France, Spain, Switzerland, United States
Contact pour plus d’informations sur l’étude
Données sur la personne de contact en Suisse
(Source de données: BASEC)
Prof. Annalisa Berzigotti
+41 31 632 80 26
annalisa.berzigotti@insel.ch
Contact pour des informations générales
(Source de données: WHO)
Juan Carlos Garcia Pagan, MD
University Hospital Barcelona
Contact pour des informations scientifiques
(Source de données: WHO)
Juan Carlos Garcia Pagan, MD
University Hospital Barcelona
Autorisation de la commission d’éthique (Source de données: BASEC)
Nom de la commission d’éthique chargée de l’autorisation (dans le cas d’études multicentriques, uniquement la commission directrice)
Kantonale
Ethikkommission Bern
Date d’autorisation de la commission d’éthique
08.06.2017
Plus de numéros d’identification d’étude
Numéro d’identification de l’étude de la commission d’éthique (BASEC-ID)
(Source de données: BASEC)
2017-00524
Secondary ID (Source de données: WHO)
2014-002037-59
CSPH-EX-4014
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