Brève description de l’étude (Source de données: BASEC)
Für Knieoperationen, wie die Implantation einer Knie-Totalprothese, wird standardmässig eine Blutsperre am Oberschenkel verwendet. Damit wird die Blutzufuhr zum fusswärts gerichteten Gewebe während der Operation unterbrochen. Zur Zeit sind zwei Varianten der Blutsperre allgemein akzeptiert und werden je nach Zentrum und Vorliebe des operierenden Chirurgen angewandt: Erstens eine lange Blutsperre während 90-120 Minuten, die während der ganzen Operation ein optimales chirurgisches Feld garantiert und Blutverluste und damit die Gabe von Fremdblut verhindert. Zweitens eine kurzzeitige Anwendung der Blutsperre während weniger als 30 Minuten. In diesem zweiten Fall wird die Blutsperre nur während der Zementierung der Knieprothese angelegt. Aufgrund der Anwendung einer Blutsperre, insbesondere bei längerer Dauer, kann im betroffenen Gewebe eine Schwellung entstehen, die für die Patienten Schmerzen und eine möglicherweise verlängerte Heilungsphase zur Folge hat. Für die Implantation einer Knie-Totalprothese wurde das aber bisher nie untersucht. Im Hinblick auf den Einsatz spezifischer Medikamente zur Verhinderung dieser Schwellung, wollen wir in dieser Studie erfassen, wie sich die Dauer der Blutsperre auf diese Entzündungsreaktion auswirkt. Idealerweise könnte damit in Zukunft eine längere Blutsperre angewandt werden, mit entsprechenden Vorteilen in Bezug auf das klinische Resultat und den Blutverlust und ohne den Nachteil einer Schwellung.
Maladies étudiées(Source de données: BASEC)
Reperfusionsschaden, der durch den Einsatz einer Oberschenkel-Blutsperre (Tourniquet) während einer Knieoperation entsteht.
Health conditions
(Source de données: WHO)
Ischemia reperfusion injury after total knee arthroplasty
Circulatory System
Ischemia reperfusion injury after total knee arthroplasty
Maladie rare
(Source de données: BASEC)
Non
Intervention étudiée (p. ex., médicament, thérapie, campagne)
(Source de données: BASEC)
Anwendung einer Oberschenkel-Blutsperre während der Implantation einer Knie-Totalprothese
Interventions
(Source de données: WHO)
Total knee arthroplasty is an elective surgical procedure that takes place when medication and/or walking support instruments can no longer relieve severe knee pain. Using a tourniquet is important to produce a bloodless surgical field but in the same time it causes ischemia to the leg. Both modalities (ischemia less than 30 minutes or ischemia up to 120 minutes) are a standard surgical procedure.
The procedure can be done either with a short (less than 30 minutes) or long (90-120 minutes) period of ischemia using a tourniquet - both are standard clinical procedures. This study will compare these two procedures.
The patients will be followed up for 48 hours after the surgery as followed (0, 4, 24 and 48 hours postoperative). Following up criteria are:
1. Calf circumference 15 cm below knee joint to assess ‘edema’, important clinical outcome to assess ischemia reperfusion injury
2. Amount of morphine intake to assess postoperative pain level
3. Blood samples to measure different complement, coagulation and inflammatory markers
Critères de participation à l’étude
(Source de données: BASEC)
Elektive Knie-Totalprothese
Critères d’exclusion
(Source de données: BASEC)
Alter unter 18 oder über 90 Jahre, Trauma, Infektionen
Inclusion/Exclusion Criteria
(Source de données: WHO)
Inclusion criteria: 1. Adults aged 18-90
2. Scheduled for elective total knee arthroplasty
Exclusion criteria: 1. Conditions which are known to influence edema formation
2. Trauma
3. Infections
-
Plus d’informations sur l’étude
Date d’enregistrement de l’étude
4 nov. 2016
Intégration du premier participant
1 janv. 2017
Statut de recrutement
Completed
Titre scientifique
(Source de données: WHO)
Prevention of ischemia/reperfusion injury by C1 INH. Assessment of reperfusion injury in total knee arthroplasty: pilot study
Type d’étude
(Source de données: WHO)
Observational
Conception de l’étude
(Source de données: WHO)
Single centre observational case-control study (Diagnostic)
Points finaux primaires
(Source de données: WHO)
Shorter tourniquet time – less expected edema of the calf muscle: Measurement of calf circumference 15 cm below knee joint before operation, immediately post OP, 4h, 24h and 48h post operative.
Points finaux secondaires
(Source de données: WHO)
1. Plasma levels of CK-MM for muscle damage using an ELISA Kit
2. Plasma levels of pro-inflammatory cytokines and markers of the activation of the plasma cascade systems as well as the endothelium using different commercial available kits for each marker
3. Postoperative pain levels as assessed by postoperative use of analgesic (morphine). Assessment of the amount of morphine needed
All outcomes assessed at 0, 4, 24 and 48 hours after surgery
Contact pour informations
(Source de données: WHO)
CSL Behring AG
Résultats de l’étude
(Source de données: WHO)
Résumé des résultats
pas encore d’informations disponibles
Lien vers les résultats dans le registre primaire
pas encore d’informations disponibles
Informations sur la disponibilité des données individuelles des participants
pas encore d’informations disponibles
Lieux de réalisation des études
Lieux de réalisation des études en Suisse
(Source de données: BASEC)
Berne
Pays où sont réalisées les études
(Source de données: WHO)
Switzerland
Contact pour plus d’informations sur l’étude
Données sur la personne de contact en Suisse
(Source de données: BASEC)
Robert Rieben
+41 31 632 96 69
robert.rieben@dbmr.unibe.ch
Contact pour des informations scientifiques
(Source de données: WHO)
Robert
Rieben
Department of Clinical researchUniversity of Bern
+41 31 632 96 69
robert.rieben@dkf.unibe.ch
Autorisation de la commission d’éthique (Source de données: BASEC)
Nom de la commission d’éthique chargée de l’autorisation (dans le cas d’études multicentriques, uniquement la commission directrice)
Kantonale
Ethikkommission Bern
Date d’autorisation de la commission d’éthique
02.08.2017
Plus de numéros d’identification d’étude
Numéro d’identification de l’étude de la commission d’éthique (BASEC-ID)
(Source de données: BASEC)
2017-00217
Secondary ID (Source de données: WHO)
201609_DCR_UNIBE_Rieben
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