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SNCTP000003769 | NCT03498521 | BASEC2018-01409

Studie zur Untersuchung der Wirksamkeit und Sicherheit zwischen verschiedenen zielgerichteten Therapien oder Krebsimmuntherapie im Vergleich zu einer Chemotherapie Behandlung in Patienten, die zuvor 3 Zyklen Chemotherapie erhalten haben. Die Auswahl der zielgerichteten molekularen und immunologischen Therapien erfolgt dabei unter Berücksichtigung des Erbgutprofiles des Tumors.

Base de données : BASEC (Importation du 24.04.2024), WHO (Importation du 18.04.2024)
Modifié: 23 déc. 2023 à 17:06
Catégorie de maladie: Autres cancer

Brève description de l’étude (Source de données: BASEC)

Um in die Studie eingeschlossen zu werden, muss bei Ihnen ein Krebs unbekannten Primärtumors (Cancer of Unknown Primary oder «CUP») diagnostiziert worden sein. Zum Start der Studie wird Ihr Studienarzt Ihnen Blut abnehmen, um sicher zu stellen, dass die möglichen Behandlungen für Sie geeignet sind. Ausserdem wird eine Tumorprobe von Ihnen an ein zentrales Labor geschickt, in dem Mutationen (Veränderungen im Erbgut) Ihres Tumors analysiert werden. Dafür kann es nötig sein, dass Ihnen eine neue Tumorprobe entnommen werden muss. In der ersten Phase der Studie erhalten alle Patienten 3 Zyklen einer Platin-basierten Chemotherapie, an deren Ende die Wirksamkeit der Therapie ermittelt wird. Dies ist die derzeit bekannte, bestmögliche Therapie. Erweist sich die Therapie als wirksam durch Aufhalten des Voranschreitens der Erkrankung entscheidet sich per Zufallsprinzip, ob Sie weitere 3 Zyklen Chemotherapie erhalten oder eine zielgerichtete Therapie oder eine Krebsimmuntherapie. Bei der zielgerichteten als auch der Krebsimmuntherapie wird, nachdem sie per Zufallsprinzip zu diesen Therapien zugeteilt wurden, im Rahmen eines Expertengremiums die genetischen Eigenschaften des Tumors besprochen und anhand dessen die Eignung für entweder die zielgerichtete Therapie oder die Krebsimmuntherapie entschieden. Sollte sich die Chemotherapie sich als nicht wirksam erweisen, erhalten Sie auf alle Fälle eine zielgerichtete molekulare oder immunologische Therapie. Sollten Sie eine zielgerichtete Therapie oder eine Krebsimmuntherapie erhalten, so wird Ihr Arzt anhand der bisher ermittelten Veränderungen im Erbgut des Tumors, der Laborwerte und Ihres klinischen Zustandes zusammen mit externen Spezialisten die nach bestmöglichem wissenschaftlichem Stand geeignete Therapie aus 10 verfügbaren Substanzen bzw. Substanzkombinationen wählen. Sie erhalten dann die ausgewählte Therapie bis die Krankheit wieder voranschreitet, sollte sie dies tun.

Maladies étudiées(Source de données: BASEC)

Krebserkrankungen mit unbekannten Primärtumor (kurz CUP vom englischen „cancer of unknown primary“)

Health conditions (Source de données: WHO)

Cancer of Unknown Primary Site

Maladie rare (Source de données: BASEC)

Non

Intervention étudiée (p. ex., médicament, thérapie, campagne) (Source de données: BASEC)

Wirksamkeit und Sicherheit von zehn verschiedenen zielgerichteten Therapien oder Krebsimmuntherapien, ausgewählt anhand molekularer Merkmale des Tumors.

Interventions (Source de données: WHO)

Drug: Gemcitabine;Drug: Entrectinib;Drug: Ivosidenib;Drug: Pemigatinib;Drug: Alectinib;Drug: Vismodegib;Drug: Ipatasertib;Drug: Olaparib;Drug: Erlotinib;Drug: Bevacizumab;Drug: Vemurafenib;Drug: Cobimetinib;Drug: Trastuzumab Subcutaneous (SC);Drug: Pertuzumab;Drug: Atezolizumab;Drug: Carboplatin;Drug: Paclitaxel;Drug: Cisplatin

Critères de participation à l’étude (Source de données: BASEC)

- Patient muss älter als 18 Jahre sein
- CUP muss histologisch diagnostiziert sein (Adenokarzinom unbekannter Primärherkunft, schlecht differenziertes Adenokarzinom unbekannter Primärherkunft oder schlecht differenziertes Karzinom unbekannter Herkunft)
- Eine Tumorprobe die nicht älter als 3 Monate ist, muss zur Verfügung stehen und bestimmten Qualitätsmerkmalen entsprechen
- Keine vorangegangene, systemische CUP Therapie
- Patient muss in der Lage sein, eine Platin-basierte Chemotherapie zu erhalten
- Blut- und Laborwerte müssen bestimmten Kriterien entsprechen
- Je nach zielgerichteter Therapie oder Krebsimmuntherapie müssen Frauen wie auch Männer effektiv doppelt verhüten
- Je nach zielgerichteter Therapie oder Krebsimmuntherapie müssen weitere Blut- und Laborwerte eingehalten werden

Critères d’exclusion (Source de données: BASEC)

- Plattenepithel CUP
- Patienten mit unspezischem CUP nach ESMO Leitlinien (Fizazi et al. 2015) deren CUP eine gute Prognose aufweist (Poorly differentiated carcinoma with midline distribution, Women with papillary adenocarcinoma of the peritoneal cavity, Women with adenocarcinoma involving only the axillary lymph nodes, Squamous cell carcinoma of the cervical lymph nodes, Poorly differentiated neuroendocrine tumors, Men with blastic bone metastases and elevated PSA, Patients with a single, small, potentially resectable tumor, Colon cancer-type CUP)
- Bekannte Hirn- oder Rückenmarks-Metastase
- Unkontrollierte oder symptomatische, erhöhte Calciumwerte
- Vergangene, bekannte oder aktive Lebererkrankungen
- Andere, bösartige Krebserkrankungen in den letzten 5 Jahren ausser solche mit vernachlässigbarem Risiko eines Wiederauftretens (5-jährige Überlebensrate von >90%)
- Schwangere oder stillende Frauen
- je nach zielgerichteter Therapie oder Krebsimmuntherapie müssen weitere, therapiespezifische Kriterien erfüllt sein

Inclusion/Exclusion Criteria (Source de données: WHO)

Gender: All
Maximum age: N/A
Minimum age: 18 Years

Inclusion Criteria:

- Histologically-confirmed unresectable cancer of unknown primary site (CUP) diagnosed
according to criteria defined in the 2015 European Society for Medical Oncology (ESMO)
Clinical Practice Guidelines for CUP

- No prior lines of systemic therapy for the treatment of CUP

- Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) performance status of 0 or 1

- Candidate for platinum-based chemotherapy (according to the reference information for
the intended chemotherapy)

- At least one measurable lesion according to Response Evaluation Criteria in Solid
Tumors, version 1.1 (RECIST v1.1)

- Formalin-Fixed Paraffin-Embedded (FFPE) tumor tissue sample expected to be sufficient for generation of a comprehensive genomic profile at a
central reference pathology laboratory

Exclusion Criteria:

- Squamous cell CUP

- Participants who can be assigned to a specific subset of CUP for which a specific
treatment is recommended by the 2015 ESMO Clinical Practice Guidelines for CUP or with
a clinical and IHC profile indicative of a specific primary tumor (favorable prognosis
CUP subsets): Poorly differentiated carcinoma with midline distribution; women with
papillary adenocarcinoma of the peritoneal cavity; women with adenocarcinoma involving
only the axillary lymph nodes; squamous cell carcinoma of the cervical lymph nodes;
poorly differentiated neuroendocrine tumors; men with blastic bone metastases and
elevated prostate-specific antigen (PSA); participants with a single, small,
potentially resectable tumor; colon cancer-type CUP, including participants with a CK7
negative, CK20 positive, CDX-2 positive immunohistochemistry profile; CK7-positive,
CK20-negative and TTF-1 positive tumors in a context suggestive of lung adenocarcinoma
or thyroid cancer; IHC profile definitely indicative of breast cancer OR an IHC
profile indicative of breast cancer and either a history of breast cancer or lymph
nodes in the drainage areas of the breast; high-grade serious carcinoma histology and
elevated CA125 tumor marker and/or a mass in the gynecological tract or any tumor mass
or lymph node in the abdominal cavity; IHC profile suggestive of renal cell carcinoma
and renal lesions, with a Bosniak classification higher than IIF; IHC profile
compatible with cholangiocarcinoma or pancreatobiliary (or upper gastrointestinal
carcinoma) AND 1 or 2 liver lesions without extrahepatic disease or with only
pulmonary metastases and/or lymph nodes in the drainage areas of the liver

- Known presence of brain or spinal cord metastasis (including metastases that have been
irradiated only)

- Histology and immunohistology profiles (per 2015 ESMO guidelines) that are not
adenocarcinoma or poorly differentiated carcinoma/adenocarcinoma

- History or known presence of leptomeningeal disease

- Known human immunodeficiency virus (HIV) infection

- Significant cardiovascular disease

- Prior allogeneic stem cell or solid organ transplantation

- Pregnancy or breastfeeding, or intention of becoming pregnant during study treatment
or for up to 7 months after the final dose of treatment

Plus de données sur l’étude tirée du registre primaire de l’OMS

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03498521

Plus de données sur l’étude tirée de la base de données de l’OMS (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=NCT03498521
Plus d’informations sur l’étude

Statut de recrutement

Active, not recruiting

Titre scientifique (Source de données: WHO)

A Phase II, Randomized, Active-Controlled, Multi-Center Study Comparing the Efficacy and Safety of Targeted Therapy or Cancer Immunotherapy Guided by Genomic Profiling Versus Platinum-Based Chemotherapy in Patients With Cancer of Unknown Primary Site Who Have Received Three Cycles of Platinum Doublet Chemotherapy

Type d’étude (Source de données: WHO)

Interventional

Conception de l’étude (Source de données: WHO)

Allocation: Randomized. Intervention model: Parallel Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: None (Open Label).

Phase (Source de données: WHO)

Phase 2

Points finaux primaires (Source de données: WHO)

Progression Free Survival (PFS1)

Points finaux secondaires (Source de données: WHO)

Overall Survival (OS);Objective Response Rate (ORR1);Duration of Response (DOR1);Disease Control Rate (DCR1);Percentage of Participants with Adverse Events (AEs)

Contact pour informations (Source de données: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Résultats de l’étude (Source de données: WHO)

Résumé des résultats

pas encore d’informations disponibles

Lien vers les résultats dans le registre primaire

pas encore d’informations disponibles

Informations sur la disponibilité des données individuelles des participants

pas encore d’informations disponibles

Lieux de réalisation des études

Lieux de réalisation des études en Suisse (Source de données: BASEC)

Bâle, Zurich

Pays où sont réalisées les études (Source de données: WHO)

Australia, Austria, Brazil, Bulgaria, Chile, Colombia, Croatia, Cyprus, Czechia, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Ireland, Israel, Italy, Japan, Kazakhstan, Korea, Latvia, Mexico, Netherlands, Norway, Peru, Poland, Portugal, Republic of, Romania, Spain, Switzerland, Thailand, Turkey, United Kingdom

Contact pour plus d’informations sur l’étude

Données sur la personne de contact en Suisse (Source de données: BASEC)

F. Hoffmann-La Roche Ltd.
+41617154391
switzerland.clinical-research@roche.com

Contact pour des informations générales (Source de données: WHO)

Clinical Trials
Hoffmann-La Roche

Contact pour des informations scientifiques (Source de données: WHO)

Clinical Trials
Hoffmann-La Roche

Autorisation de la commission d’éthique (Source de données: BASEC)

Nom de la commission d’éthique chargée de l’autorisation (dans le cas d’études multicentriques, uniquement la commission directrice)

Ethikkommission Nordwest- und Zentralschweiz EKNZ

Date d’autorisation de la commission d’éthique

22.10.2018

Plus de numéros d’identification d’étude

Numéro d’identification de l’étude de la commission d’éthique (BASEC-ID) (Source de données: BASEC)

2018-01409

Secondary ID (Source de données: WHO)

2017-003040-20
MX39795
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