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SNCTP000002294 | NCT03053063 | BASEC2017-00548

Sicherheit und Wirksamkeit von Selonsertib bei Erwachsenen mit kompensierter Zirrhose infolge einer nicht-alkoholischen Steatohepatitis (NASH) (STELLAR 4)

Data source: BASEC (Imported from 26.04.2024), WHO (Imported from 25.04.2024)
Changed: Dec 23, 2023, 5:04 PM
Disease category: Other

Brief description of trial (Data source: BASEC)

Internationale Studie mit Selonsertib (SEL) - noch von keiner Zulassungsbehörde zugelassen - zur Behandlung der kompensierter Zirrhose infolge einer nicht-alkoholischen Steatohepatitis (NASH). 800 Teilnehmende (12 in der Schweiz) sind vorgesehen. Die Studie wird weltweit an etwa 430 Zentren durchgeführt. Randomisierte, doppelblinde, placebokontrollierte Studie. Placebo ist eine Tablette, die keinen Wirkstoff enthält, aber wie Selonsertib aussieht. Doppelblind bedeutet, dass weder der Patient noch der Prüfarzt wissen werden, welches Prüfmedikament der Patient nimmt. Das Ziel dieser Studie ist es herauszufinden, ob Selonsertib sicher und gut verträglich ist und ob es Fibrose und damit verbundene Komplikationen bei Patienten mit Zirrhose infolge einer NASH verringern kann. Die Teilnahme an dieser Studie wird etwa 240 Wochen dauern, Voruntersuchungstermin, Nachkontroll-Visite nach Behandlungsende (vier Wochen nach der letzten Dosis) und Telefongespräch als Nachkontrolle (zwölf Wochen nach dem Besuchstermin in Woche 240) nicht eingeschlossen. In dieser Zeit ist es erforderlich, das Spital mindestens 32 Mal aufzusuchen (Verfahren und Untersuchungen: EKG, Labor, Leberbiopsie, Magnetresonaz). Wenn es zu einer erheblichen Verschlechterung der Leberfunktion kommt oder eine Leberbiopsie eine Zirrhose feststellt vor Woche 240 des Randomisierungs- abschnitts, können Patienten in einen offenen (OL) Abschnitt der Studie wechseln (Rollover). In diesem Abschnitt werden Patienten mit 18 mg SEL für 240 Wochen behandelt. Häufigsten Nebenwirkungen (>10%): Kopfschmerzen, Durchfall, Übelkeit, Sinusitis (Nasennebenhöhlenentzündung), Nasopharyngitis und Infektion der oberen Atemwege (gewöhnliche Erkältung), Husten, Schwindel und Fatigue (Müdigkeit). Unter SEL wurden auffällige Leberwerte beobachtet.

Health conditions investigated(Data source: BASEC)

Erwachsene mit kompensierter Zirrhose infolge einer nicht-alkoholischen Steatohepatitis (NASH), die auch Fettleber bezeichnet wird

Health conditions (Data source: WHO)

Nonalcoholic Steatohepatitis

Rare disease (Data source: BASEC)

No

Intervention investigated (e.g. drug, therapy or campaign) (Data source: BASEC)

Patienten werden nach dem Zufallsprinzip 2:2:1 einer der folgenden drei Behandlungsgruppen zugeteilt (randomisiert):
• Gruppe A: 240 Wochen Selonsertib 6 mg-Tablette + Placebo 18 mg-Tablette
einmal täglich
• Gruppe B: 240 Wochen Selonsertib 18 mg-Tablette + Placebo 6 mg-Tablette
einmal täglich
• Gruppe C: 240 Wochen Placebo 6 mg-Tablette + Placebo 18 mg-Tablette einmal
täglich

Interventions (Data source: WHO)

Drug: SEL;Drug: Placebo to match SEL 6 mg;Drug: Placebo to match SEL 18 mg

Criteria for participation in trial (Data source: BASEC)

- Leberbiopsie im Einklang mit NASH nach der NASH CRN Klassifizierung nach
Ansicht des zentralen Lesers
- Hat beim Laborbesuch folgende Laborparameter:
* Alanin-Aminotransferase (ALT) ≤ 8 x obere Grenze der normalen (ULN)
* Kreatinin-Clearance (CLcr) ≥ 30 Milliliter / Minute (mL / min), berechnet
nach der Cockcroft-Gault-Gleichung
* Hämoglobin A1c (HbA1c) ≤ 9,5% der Serum Fructosamin ≤ 381 μmol
* INR ≤ 1.4, ausser bei therapeutischer Blutverdünnung
* Thrombozyten ≥ 100,000/μL

Exclusion criteria (Data source: BASEC)

- Vorgeschichte einer dekompensierten Lebererkrankung einschliesslich Aszites,
Leber-Enzephalopathie (HE) oder Varizenblutung
- Child-Pugh (CP) Score> 6 am Screening (ausser wenn durch therapeutische
Blutverdünnung gegeben)
- Modell für Endstadium Lebererkrankung (MELD) Score> 12 beim Screening
(ausser wenn durch therapeutische Blutverdünnung gegeben)
- Andere Ursachen der Lebererkrankung, einschliesslich, aber nicht beschränkt
auf alkoholische Lebererkrankungen, Hepatitis B, Hepatitis C,
Autoimmunerkrankungen, drogeninduzierte Hepatotoxizität, Wilson-Krankheit,
Eisenüberladung und Alpha-1-Antitryspin-Mangel, basierend auf der Anamnese
und der zentralisierten Überprüfung der Leberhistologie.
- Geschichte einer Lebertransplantation
- Aktuelles oder Geschichte eines hepatozellulären Karzinoms (HCC)

Anmerkung: Andere Protokolldefinierte Einschluss- / Ausschlusskriterien können gelten.

Inclusion/Exclusion Criteria (Data source: WHO)


Key Inclusion Criteria:

- Liver biopsy consistent with NASH and cirrhosis (F4 fibrosis) according to the NASH
Clinical Research Network (CRN) classification, in the opinion of the central reader

- Has the following laboratory parameters at the screening visit, as determined by the
central laboratory:

- Alanine aminotransferase (ALT) = 8 x upper limit of normal (ULN)

- Creatinine Clearance (CLcr) = 30 milliliter/minute (mL/min), as calculated by the
Cockcroft-Gault equation

- HbA1c = 9.5% (or serum fructosamine = 381 micromole (µmol) if HbA1c is unable to
be resulted)

- International normalised ratio (INR) = 1.4, unless due to therapeutic
anti-coagulation

- Platelet count = 100,000/µL

Key Exclusion Criteria:

- Prior history of decompensated liver disease including clinical ascites, hepatic
encephalopathy (HE), or variceal bleeding

- Child-Pugh (CP) score > 7, as determined at screening, unless due to therapeutic
anti-coagulation

- Model for End-stage Liver Disease (MELD) score > 12, as determined at screening,
unless due to therapeutic anti-coagulation

- Other causes of liver disease including, but not limited to, alcoholic liver disease,
hepatitis B, hepatitis C, autoimmune disorders, drug-induced hepatotoxicity, Wilson
disease, iron overload, and alpha-1-antitrypsin deficiency, based on medical history
and/or centralized review of liver histology.

- History of liver transplantation

- Current or history of hepatocellular carcinoma (HCC)

Note: Other protocol defined Inclusion/Exclusion criteria may apply.

Further information on the trial in WHO primary registry

https://clinicaltrials.gov/show/NCT03053063

Further information on the trial from WHO database (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=NCT03053063
Further information on trial

Date trial registered

Feb 10, 2017

Incorporation of the first participant

Jan 30, 2017

Recruitment status

Terminated

Academic title (Data source: WHO)

A Phase 3, Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Study Evaluating the Safety and Efficacy of Selonsertib in Subjects With Compensated Cirrhosis Due to Nonalcoholic Steatohepatitis (NASH)

Type of trial (Data source: WHO)

Interventional

Design of the trial (Data source: WHO)

Allocation: Randomized. Intervention model: Parallel Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: Double (Participant, Care Provider).

Phase (Data source: WHO)

Phase 3

Primary end point (Data source: WHO)

Percentage of Participants Who Achieve a = 1-Stage Improvement in Fibrosis According to the Nonalcoholic Steatohepatitis (NASH) Clinical Research Network (CRN) Classification Without Worsening of NASH;Event-Free Survival (EFS) at Week 240 as Assessed by Time to First Clinical Event

Secundary end point (Data source: WHO)

Percentage of Participants Who Had a = 1-Stage Improvement in Fibrosis Without Worsening of NASH at Week 240;Percentage of Participants Who Had a = 1-Stage Improvement in Fibrosis at Week 48;Percentage of Participants Who Had a = 1-Stage Improvement in Fibrosis at Week 240;Percentage of Participants Who Had NASH Resolution at Week 48;Percentage of Participants Who Had NASH Resolution at Week 240

Contact information (Data source: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Trial results (Data source: WHO)

Results summary

no information available yet

Link to the results in the primary register

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/results/NCT03053063

Information on the availability of individual participant data

Yes
Qualified external researchers may request IPD for this study after study completion. For more information, please visit our website at https://www.gilead.com/science-and-medicine/research/clinical-trials-transparency-and-data-sharing-policy

Trial sites

Trial sites in Switzerland (Data source: BASEC)

Bellinzona, Bern

Countries (Data source: WHO)

Australia, Austria, Belgium, Canada, France, Germany, Hong Kong, India, Israel, Italy, Japan, Korea, Mexico, Netherlands, New Zealand, Poland, Puerto Rico, Republic of, Singapore, Spain, Switzerland, Taiwan, United Kingdom, United States

Contact for further information on the trial

Details of contact in Switzerland (Data source: BASEC)

Prof. Dr. med. Jean- François Dufour
+41 31 632 80 26
jean-francois.dufour@dkf.unibe.ch

Contact for general information (Data source: WHO)

Gilead Study Director
Gilead Sciences

Contact for scientific information (Data source: WHO)

Gilead Study Director
Gilead Sciences

Authorisation by the ethics committee (Data source: BASEC)

Name of the authorising ethics committee (for multicentre studies only the lead committee)

Kantonale Ethikkommission Bern

Date of authorisation by the ethics committee

26.06.2017

Further trial identification numbers

Trial identification number of the ethics committee (BASEC-ID) (Data source: BASEC)

2017-00548

Secondary ID (Data source: WHO)

2016-004148-13
GS-US-384-1944
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