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EUCTR2018-000452-18 | SNCTP000003196

Studie mit Eltrombobag bei Patienten mit Immunothrombozytopenie (ITP) die resistent oder rezidiviert sind nach einer Behandlung mit Kortikosteroiden.

Data source: BASEC (Imported from 19.11.2019), WHO (Imported from 17.11.2019)
Changed: 19.07.2019
Disease category: Blutkrankheiten (nicht Krebs)

Brief description of trial (Source of data: BASEC)

Diese Studie untersucht, ob das Medikament Eltrombopag bei ITP Patienten, die nach einer Erstbehandlung mit Kortikosteroiden nicht angesprochen haben oder einen Rückfall erlitten haben, in der Lage ist eine anhaltende therapiefreie Remission herbeizuführen.
Es gibt in der veröffentlichten Literatur Hinweise dafür, dass ein gewisser Anteil an Patienten durch einen frühen Einsatz von Thrombopoietin-Rezeptoragonisten (TPO-RA, die Medikamentenklasse von Eltrombopag) in der Lage ist, eine anhaltende Remission zu erreichen und die Behandlung einzustellen. Allerdings wurden keine prospektiven klinischen Studien bisher durchgeführt, die gepowert gewesen wären, um diese Fragestellung mit statistisch hinterlegter Aussagekraft zu beantworten. Diese Wissenslücke soll nun mit dieser Studie geschlossen werden.

Eingeschlossene Probanden werden mit 50 mg Eltrombopag einmal täglich für 2 Wochen behandelt, mit dem Ziel eine Thrombozytenzahl ≥ 100×109/L zu erreichen. Bei Patienten, die diesen Zielwert nicht erreichen, wird die Dosis auf 75 mg einmal täglich erhöht. Probanden, die auch nach einer Dosiserhöhung den Zielwert nicht erreichen, werden bis zum Monat 12 weiterhin mit Eltrombopag behandelt. Probanden, die hingegen eine komplette Remission erreichen (Thrombozyten ≥ 100×109/L) und für 2 Monate behalten (keine Thrombozytenmessung < 70×109/L) können die Dosis reduzieren und die Behandlung abbrechen. Die Dauer der Dosisreduktionsphase wird individualisiert sein und von der Anfangsdosis und dem Ansprechen des Probanden abhängen: Die Dosis wird um 25 mg jede 2 Wochen nach Erfüllen der Kriterien reduziert. Wenn die Thrombozytenzahlen stabil sind, sollte die nächste Reduktion innerhalb von 2 Wochen durchgeführt werden. Die letzte Dosierung ist 25 mg an abwechselnden Tagen für 2 Wochen, danach wird die Behandlung vollständig eingestellt.
Patienten, die nach einem Behandlungsabbruch der Thrombozytenzahl Ziel bis Monat 12 behalten ohne weitere ITP Medikamenten, haben Endpunkt erreicht.

Health conditions investigated (Source of data: BASEC)

In dieser Studie werden Patienten untersucht, die an einer Immunothrombozytopenie (ITP) leiden, eine Autoimmunkrankheit, bei der die Blutplättchen (Thrombozyten) angegriffen werden und somit in verringerter Anzahl vorhanden sind. Speziell werden in dieser Studie ITP Patienten eingeschlossen, bei denen es nach einer Behandlung mit Kortikosteroiden zu einem Therapieversagen (Resistenz oder Rezidiv) gekommen ist.

Health conditions (Source of data: WHO)

immune thrombocytopenia
MedDRA version: 20.1Level: LLTClassification code 10050245Term: Autoimmune thrombocytopeniaSystem Organ Class: 100000004851
MedDRA version: 20.0Level: LLTClassification code 10036735Term: Primary thrombocytopeniaSystem Organ Class: 100000004851;Therapeutic area: Diseases [C] - Blood and lymphatic diseases [C15]

Rare disease (Source of data: BASEC)

No

Intervention investigated (e.g. drug, therapy or campaign) (Source of data: BASEC)

Alle Patienten müssen zu Beginn der Studie einmal täglich eine Eltrombopag Tablette schlucken. Jede Tablette enthält 50 mg Eltrombopag. Die Eltrombopag Tabletten werden mit einem Glas Wasser eingenommen, mindestens 2 Stunde vor oder 4 Stunden nach der Einnahme von kalziumhaltiger Nahrung oder kalziumhaltige Produkte (z.B. Antazide, Milchprodukte, Nahrungsergänzungsmitteln).
Die Dosis wird während der Dauer der Studie angepasst, maximal werden einmal täglich 2 Tabletten Eltrombopag geschluckt (1 Tablette mit 50 mg Eltrombopag und 1 Tablette mit 25 mg Eltrombopag, Gesamtdosis 75 mg) und minimal wird keine Tablette geschluckt (Therapieabbruch, wenn die Kriterien einer kompletten Remission erfüllt sind).

Interventions (Source of data: WHO)


Trade Name: REVOLADE
Product Name: Eltrombopag
Product Code: ETB115
Pharmaceutical Form: Film-coated tablet
INN or Proposed INN: ELTROMBOPAG
CAS Number: 496775-62-3
Current Sponsor code: ETB115
Other descriptive name: ELTROMBOPAG OLAMINE
Concentration unit: mg milligram(s)
Concentration type: equal
Concentration number: 12.5-

Trade Name: REVOLADE
Product Name: Eltrombopag
Product Code: ETB115
Pharmaceutical Form: Film-coated tablet
INN or Proposed INN: ELTROMBOPAG
CAS Number: 496775-62-3
Current Sponsor code: ETB115
Other descriptive name: ELTROMBOPAG OLAMINE
Concentration unit: mg milligram(s)
Concentration type: equal
Concentration number: 25-

Trade Name: REVOLADE
Product Name: Eltrombopag
Product Code: ETB115
Pharmaceutical Form: Film-coated tablet
INN or Proposed INN: ELTROMBOPAG
CAS Number: 496775-62-3
Current Sponsor code: ETB115
Other descriptive name: ELTROMBOPAG OLAMINE
Concentration unit: mg milligram(s)
Concentration type: equal
Concentration number: 50-

Trade Name: REVOLADE
Product Name: Eltrombopag
Product Code: ETB115
Pharmaceutical Form: Film-coated tablet
INN or Proposed INN: ELTROMBOPAG
CAS Number: 496775-62-3
Current Sponsor code: ETB115
Other descriptive name: ELTROMBOPAG OLAMINE
Concentration unit: mg milligram(s)
Concentration type: equal
Concentration number: 75-

Criteria for participation in trial (Source of data: BASEC)

Männliche oder weibliche Patienten über 18 Jahre
Patienten mit einer bestätigen Diagnose einer primären ITP, die nicht angesprochen haben oder einen Rückfall erlitten haben nach einer Erstlinienbehandlung mit Kortikosteroiden ± IVIG (als Notfalltherapie)
Thrombozyten < 30×109/L und behandlungsbedürftig im Ermessen des behandelnden Arztes

Exclusion criteria (Source of data: BASEC)

ITP Patienten, die eine vorherige Behandlung mit jeglichen ITP Medikamenten erhalten haben, ausser Kortikosteroiden und IVIG

Patienten, die nach mehr als einem Jahr nach dem Ende des ersten Kortikosteroidzyklus einen Rückfall erlitten haben

Patienten mit der Diagnose einer sekundären ITP

Inclusion/Exclusion Criteria (Source of data: WHO)

Inclusion criteria:
1. Signed informed consent must be obtained prior to participation in the study
2. Subjects = 18 years old
3. Subjects with a confirmed diagnosis of primary ITP, who are not responsive or in relapse after a first line of steroid therapy ± intravenous immunoglobulin (IVIG) (used as a rescue therapy)
4. Platelet count < 30×109/L and assessed as needing treatment (per physician’s discretion

Are the trial subjects under 18? no
Number of subjects for this age range:
F.1.2 Adults (18-64 years) yes
F.1.2.1 Number of subjects for this age range 66
F.1.3 Elderly (>=65 years) yes
F.1.3.1 Number of subjects for this age range 35

Exclusion criteria:
1. ITP subjects previously treated with any ITP second-line therapies, thrombopoietin receptor (TPO-R) agonists for ITP, except steroids / IVIG
2. Subjects who relapsed more than one year after the end of first-line full course of steroid therapy
3. Subjects with a diagnosis of secondary thrombocytopenia
4. Subjects who have life threatening bleeding complications per investigator discretion
5. Subjects who had a deep vein thrombosis or arterial thrombosis in the 6 months preceding enrollment
6. Serum creatinine = 1.5 mg/dL
7. Total bilirubin > 1.5 × upper limit of normal (ULN)
8. Aspartate transaminase (AST) > 3.0 × ULN
9. Alanine transaminase (ALT) > 3.0 × ULN
10. Subjects who are human immune deficiency virus (HIV), hepatitis C virus (HCV), hepatitis B surface antigen (HBsAg) positive
11. Subjects with hepatic impairment (Child-Pugh score > 5)
12. Subjects who have active malignancy
13. Subjects with any serious and/or unstable pre-existing medical, psychiatric disorder or other conditions that could interfere with subject’s safety, obtaining informed consent or compliance with the study procedures per investigator discretion
14. History or current diagnosis of cardiac disease indicating significant risk of safety for subjects participating in the study
15. Subjects with known active or uncontrolled infections not responding to appropriate therapy
16. Subjects with evidence of current alcohol/drug abuse
17. Women of child-bearing potential and sexually active males unwilling to use adequate contraception during the study
18. Female subjects who are nursing or pregnant (positive serum or urine B-human chorionic gonadotrophin (B-hCG) pregnancy test) at screening or pre-dose on Day 1

Other protocol-defined inclusion/exclusion criteria may apply

Further information on the trial in WHO primary registry

https://www.clinicaltrialsregister.eu/ctr-search/search?query=eudract_number:2018-000452-18

Further information on the trial from WHO database (ICTRP)

http://apps.who.int/trialsearch/Trial2.aspx?TrialID=EUCTR2018-000452-18-AT

Further information on trial

Date trial registered

17.07.2018

Incorporation of the first participant

26.09.2018

Recruitment status

Authorised-recruitment may be ongoing or finished

Academic title (Source of data: WHO)

A phase II, open-label, prospective, single-arm, study to assess ability of eltrombopag to induce sustained remission in subjects with ITP who are refractory or relapsed after first-line steroids (TAPER)

Type of trial (Source of data: WHO)

Interventional clinical trial of medicinal product

Design of the trial (Source of data: WHO)

Controlled: noRandomised: noOpen: yesSingle blind: noDouble blind: noParallel group: noCross over: noOther: noIf controlled, specify comparator, Other Medicinial Product: noPlacebo: noOther: no

Phase (Source of data: WHO)

Human pharmacology (Phase I): noTherapeutic exploratory (Phase II): yesTherapeutic confirmatory - (Phase III): noTherapeutic use (Phase IV): no

Primary end point (Source of data: WHO)

Main Objective: To assess ability of eltrombopag to induce sustained remission by month 12 in ITP subjects who relapsed or failed to respond to first-line steroid treatment;Secondary Objective: 1. To assess the duration of sustained remission after treatment discontinuation
2. To assess the ability of eltrombopag to induce early response by month 1
3. To assess the ability of eltrombopag to induce a recovery response, in case of loss of response during or after tapering of eltrombopag
4. To quantify the platelet count from baseline to 3, 6, 9, 12 months
5. To assess the ability of eltrombopag to maintain platelet count = 30×109/L within 12 months
6. To evaluate patient-Health Related outcome measures for health-related quality
of life (fatigue level of the subjects through FACIT) & FACT-Th6 and SF-36v2 questionnaires
7. To explore the overall impact of side effects on treatment via the GP5 at baseline and EOS
8. To explore treatment satisfaction with TSQM-9
9. To evaluate the safety and tolerability of eltrombopag;Primary end point(s): Percentage of participants with sustained remission (R) by 12 months

;Timepoint(s) of evaluation of this end point: 12 months

Secundary end point (Source of data: WHO)

Timepoint(s) of evaluation of this end point: 1. 12 months
2. by 1 month
3. 12 months
4. Baseline 3, 6, 9, 12 months
5. From first time of reaching the level to 3, 6, 9, 12 months
6.Baseline to 3, 6, 9, 12 months
7. Baseline to 3, 6, 9, 12 months
8. Baseline to 3, 6, 9, 12 months
9. Baseline, 12 months or end of study
10. Baseline, 12 months or end of study ;Secondary end point(s): 1. Median duration of sustained remission
2. Percentage of participants with platelet count = 50×109/L
3. Percentage of participants with at least one platelet count = 30×109/L after eltrombopag is re-introduced without bleeding and no rescue medication
4. Absolute and relative change in platelet count from baseline to various time points
5. Percentage of participants who maintain a platelet count = 30×109/L without bleeding and no rescue medication
6. Change from baseline in Functional Assessment of Chronic Illness Therapy-Fatigue (FACIT-Fatigue) questionaire
7. Change from baseline in Functinal Assessment of Cancer Therapy- Thrombocytopenia (FACT-Th6) questionnaire
8. Change from baseline in Short Form 36 Health Survey (SF-36v2) questionnaire
9. Overall change from baseline of the overall impact of side effects on treatment via Functional Assessment of Cancer Therapy-G (GP5)
10. Overall change of treatment satisfaction using Treatment Satisfaction Questionnaire (TSQM-9)

Contact information (Source of data: WHO)

Novartis Pharma AG

Trial sites

Trial sites in Switzerland (Source of data: BASEC)

Bern, Münsterlingen

Countries (Source of data: WHO)

Austria, Brazil, Chile, France, Germany, Greece, Italy, Japan, Mexico, Norway, Oman, Russian Federation, Saudi Arabia, Spain, Switzerland, Turkey, United Kingdom, United States

Contact for further information on the trial

Details of contact in Switzerland (Source of data: BASEC)

Davide Cavanna
+41 79 771 34 15
davide.cavanna@novartis.com

Contact for general information (Source of data: WHO)

Drug Regulatory Affairs
Stella-Klein-Löw-Weg 17
Novartis Pharma GmbH
+43 1 86657 0
austria.dra@novartis.com

Contact for scientific information (Source of data: WHO)

Drug Regulatory Affairs
Stella-Klein-Löw-Weg 17
Novartis Pharma GmbH
+43 1 86657 0
austria.dra@novartis.com

Principal Sponsor/Investigator

Principal sponsor (Source of data: WHO)

Novartis Pharma AG

Further trial identification numbers

BASEC ID (Source of data: BASEC)

2018-01800

Secondary ID (Source of data: WHO)

ETB115J2411