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SNCTP000004275 | NCT04740307 | BASEC2020-02906

Multizentrische klinische Studie der Phase 2 zur Beurteilung der Sicherheit und Wirksamkeit von MK 1308A (MK 1308/MK 3475-Koformulierung) in Kombination mit Lenvatinib (E7080/MK 7902) als Erstlinientherapie bei Teilnehmern mit fortgeschrittenem hepatozellulärem Karzinom.

Data source: BASEC (Imported from 05.03.2021), WHO (Imported from 07.03.2021)
Changed: 23.02.2021
Disease category: Other Cancer

Brief description of trial (Data source: BASEC)

Diese Studie untersucht die Kombination von zwei experimentellen Medikamenten (MK-1308A und Lenvatinib) bei Patienten mit einem fortgeschrittenem Leberzellkarzinom. Ziel der Studie ist es, die Sicherheit, Wirksamkeit sowie die Verträglichkeit dieser Kombination zu untersuchen.

MK-1308A ist eine Kombination aus MK-1308 und Pembrolizumab. Pembrolizumab ist ein Antikörper, der eine Hemmung des Immunsystems durch den Tumor unterbinden und so dessen körpereigene Bekämpfung steigern kann.
MK-1308 ist ein CTLA-4 Antikörper, welcher die Aktivität von speziellen Zellen des Immunsystems (T-Zellen) erhöhen und somit ähnlich wie Pembrolizumab die körpereigene Bekämpfung des Tumors durch das Immunsystem steigern kann.
Lenvatinib ist ein Hemmer eines Moleküls, das in Tumorzellen das Zellwachstum und die Bildung neuer Blutgefässe fördert. Durch die Hemmung neuer Blutgefässentstehung kann die Nährstoffversorgung des Tumors verringert und somit das Wachstum des Tumors verlangsamt werden.

Die Studie beinhaltet 2 Phasen: eine anfängliche «Safety Lead-in Phase» (Sicherheitsphase), in der die erfolgsversprechendste Dosis von Lenvatinib untersucht wird, gefolgt von der «Efficacy Extension Phase» (Wirksamkeitsphase), in der untersucht wird, ob die Medikamentenkombination in der zuvor bestätigten Dosis wirkt.

Health conditions investigated (Data source: BASEC)

In dieser Studie werden Patienten mit einem fortgeschrittenen hepatozellulärem Karzinom (Leberzellkarzinom), eine Art von Leberkrebs, untersucht.

Das Leberzellkarzinom stellt eine der gefährlichsten Krebsarten weltweit dar. Zudem steigen in vielen Teilen der Welt die Anzahl Fälle von Leberzellkarzinom sowie auch die Todesfälle durch Leberzellkarzinom stetig. Patienten mit fortgeschrittenem Leberzellkarzinom haben eine schlechte Lebensqualität, wenige wirksame Therapieoptionen sowie eine niedrige Überlebensrate. Eine Lebertransplantation, eine chirurgische Resektion (operative Entfernung bestimmter Gewebeteile eines Organs oder Tumors) oder eine Tumorablation sind mögliche Behandlungen im Frühstadium, allerdings weisen etwa 70% der Patienten eine fortgeschrittene, inoperable Erkrankung auf. Zudem ist das Leberzellkarzinom gegen die meisten herkömmlichen Chemotherapien resistent.

Klinische Forschungsdaten zeigen, dass Pembrolizumab (MK-3475) kombiniert mit Lenvatinib (MK-7902) die Behandlung von Leberzellkarzinom verbessern kann. Zudem wurde die Wirksamkeit der CTLA-4-Hemmung (bei MK-1308 handelt es sich um einen CTLA-4 Hemmer) durch einen CTLA-4 Antikörper bei fortgeschrittenem Leberzellkarzinom in mehreren klinischen Studien nachgewiesen.

Health conditions (Data source: WHO)

Advanced Hepatocellular Carcinoma

Rare disease (Data source: BASEC)

No

Intervention investigated (e.g. drug, therapy or campaign) (Data source: BASEC)

An dieser Studie werden voraussichtlich 110 Patienten teilnehmen.
Nach genauer Eignungsprüfung, Erhebung der Krankengeschichte und ausführlicher Aufklärung wird der Teilnehmer in die Studie eingeschlossen. Alle Teilnehmer erhalten MK-1308A und Lenvatinib. Bei dieser Studie handelt es sich um eine sogenannte offene Studie, das bedeutet, sowohl der Arzt als auch die Teilnehmer selbst wissen, welcher Behandlung sie zugeteilt worden sind.

Die Teilnehmer erhalten alle sechs Wochen intravenös MK-1308A und schlucken täglich eine Kapsel Lenvatinib.
Die Teilnehmer erhalten die Studienmedikation über einen Zeitraum von ca. zwei Jahren. Die Dauer kann kürzer sein (zum Beispiel bei Fortschreiten der Krankheit oder bei schlechter Verträglichkeit der Medikation) oder bei einer Behandlung mit Lenvatinib im Falle eines Therapienutzens auch länger. Während der ersten 6 Wochen der Behandlungsphase suchen die Teilnehmer das Studienzentrum etwa fünfmal, danach etwa alle 3 Wochen auf.

Im Rahmen der Studientermine können unterschiedliche Massnahmen und Untersuchungen erfolgen, so zum Beispiel: Besprechung des Befindens und der aktuellen Medikation, körperliche Untersuchung, Verabreichung der Studienmedikation, bildgebende Verfahren (CT- oder MRT-Untersuchungen), Untersuchung der Herzfunktion (Elektrokardiogramm (EKG), Echokardiogramm (ECHO) oder MUGA Scan), Untersuchung des oberen Verdauungstrakts (Endoskopie), Proben von Blut, Urin, oder Gewebe (optional) sowie Untersuchung der Vitalfunktionen (Puls, Blutdruck, etc.).

Nach Behandlungsabbruch aus anderen Gründen als dem Fortschreiten der Krebserkrankung treten die Teilnehmer in die Follow-up-Phase (Nachbeobachtung) über, wo sie etwa 30 Tage und etwa 90 Tage nach Absetzen der Studienmedikation, anschliessend etwa alle 9 Wochen nachbeobachtet werden.
Sollte die Erkrankung fortschreiten, wird der Studienteilnehmer ungefähr alle 12 Wochen vom Studienteam telefonisch kontaktiert und nach dem Gesundheitsstatus befragt.

Interventions (Data source: WHO)

Biological: Pembrolizumab/Quavonlimab
Drug: Lenvatinib

Criteria for participation in trial (Data source: BASEC)

o Erwachsene Patienten mit einem fortgeschrittenem Leberzellkarzinom
o Patienten mit einer BCLC (Barcelona Clinic Liver Cancer, ein Beurteilungssystem um die Prognose eines Patienten mit Leberzellkarzinom zu ermitteln) Stufe C oder BCLC Stufe B Erkrankung, welche nicht für eine lokale Therapie geeignet ist, bzw. nicht darauf anspricht
o Patienten mit einem kontrollierten Blutdruck (Blutdruck ≤150/90 mmHg beim Screeening), entweder mit oder ohne Einnahme von blutdrucksenkenden Medikamenten und kein Wechsel der blutdrucksenkenden Medikamente innerhalb von 1 Woche vor dem 1. Tag des 1. Behandlungszyklus

Exclusion criteria (Data source: BASEC)

o Speiseröhre- oder Magenvarizenblutungen (Blutungen aus den Krampfadern) innerhalb der letzten sechs Monate. Alle Patienten werden auf solche Krampfadern gescreent. Allfällige Krampfadern sollten vor Beginn der Studienmedikation behandelt werden (Krampfadern die innerhalb von 28 Tagen vor der ersten Dosis der Studienmedikation eine Behandlung erfordern sind ausgeschlossen).
o Vorausgegangene systemische Chemotherapie, einschliesslich einer Anti-VEGF Therapie (Hemmung des Wachstums von Blutgefässen), oder systemisches Krebsmedikament zur Behandlung des Leberzellkarzinoms. Patienten, die eine lokale Leber-Chemotherapie erhalten haben, sind teilnahmeberechtigt.
o Blutungen oder thrombotische Störungen sowie die Verwendung von Faktor X-Inhibitoren oder Antikoagulanzien, welche eine therapeutische INR-Überwachung erfordern, z.B. Warfarin oder ähnliche Mittel. Die Behandlung mit niedermolekularem Heparin ist zulässig.

Inclusion/Exclusion Criteria (Data source: WHO)


Inclusion Criteria:

- Has an HCC diagnosis confirmed by radiology, histology, or cytology (fibrolamellar and
mixed hepatocellular/cholangiocarcinoma subtypes are not eligible)

- Has Barcelona Clinic Liver Cancer (BCLC) Stage C disease, or BCLC Stage B disease not
amenable to locoregional therapy or refractory to locoregional therapy, and not
amenable to a curative treatment approach

- Has a Child-Pugh class A liver score within 7 days prior to first dose of study
intervention

- Has a predicted life expectancy of >3 months

- Has at least 1 measurable HCC lesion based on RECIST 1.1, confirmed by BICR

- Has an Eastern Cooperative Oncology Group Performance Score (ECOG PS) of 0 to 1 within
7 days prior to first dose of study intervention

- Participants with controlled hepatitis B will be eligible as long as they meet the
following criteria: antiviral therapy for Hepatitis B virus (HBV) must be given for at
least 4 weeks and HBV viral load must be less than 500 IU/mL prior to first dose of
study drug

- Has adequately controlled blood pressure with or without antihypertensive medications

- Has adequate organ function

Exclusion Criteria:

- Has had esophageal or gastric variceal bleeding within the last 6 months.

- Has bleeding or thrombotic disorders or use of factor X inhibitors or anticoagulants
requiring therapeutic international normalized ratio (INR) monitoring, e.g., warfarin
or similar agents

- Has clinically apparent ascites on physical examination

- Has inferior vena cava or cardiac involvement of HCC based on imaging

- Has had clinically diagnosed hepatic encephalopathy in the last 6 months unresponsive
to therapy

- Has medical contraindications that preclude all forms of contrast-enhanced imaging
(computed tomography [CT] or magnetic resonance imaging [MRI])

- Has gastrointestinal malabsorption, gastrointestinal anastomosis, or any other
condition that might affect the absorption of lenvatinib

- Has a preexisting Grade =3 gastrointestinal or non-gastrointestinal fistula

- Has clinically significant hemoptysis from any source or tumor bleeding within 2 weeks
prior to the first dose of study drug

- Has clinically significant cardiovascular impairment within 12 months of the first
dose of study intervention, including New York Heart Association (NYHA) Class III or
IV congestive heart failure, unstable angina, myocardial infarction, cerebral vascular
accident, or cardiac arrhythmia associated with hemodynamic instability

- Has had major surgery to the liver within 4 weeks prior to the first dose of study
intervention

- Has had a minor surgery (i.e., simple excision) within 7 days prior to the first dose
of study intervention (Cycle 1 Day 1)

- Has serious nonhealing wound, ulcer, or bone fracture

- Has received any systemic chemotherapy, including anti- vascular endothelial growth
factor (VEGF) therapy, or any systemic investigational anticancer agents for treatment
of HCC

- Has received prior therapy with an anti-PD-1, anti-PD-L1, or anti-PD-L2 agent or with
an agent directed to another stimulatory or coinhibitory T-cell receptor

- Has received locoregional therapy to liver within 4 weeks prior to the first dose of
study intervention

- Has received prior radiotherapy to a non-liver region within 2 weeks of start of study
intervention

- Has received a live or live-attenuated vaccine within 30 days before the first dose of
study drug

- Is currently participating in or has participated in a study of an investigational
agent or has used an investigational device within 4 weeks prior to the first dose of
study intervention

- Has a diagnosis of immunodeficiency or is receiving chronic systemic steroid therapy
or any other form of immunosuppressive therapy within 7 days prior the first dose of
study intervention

- Has a known additional malignancy that is progressing or has required active treatment
within the past 3 years

- Has a known history of, or any evidence of, central nervous system (CNS) metastases
and/or carcinomatous meningitis as assessed by local site investigator

- Has severe hypersensitivity (=Grade 3) to study intervention and/or any of their
excipients

- Has an active autoimmune disease that has required systemic treatment in past 2 years

- Has a history of (noninfectious) pneumonitis that required steroids or has current
pneumonitis

- Has an active infection requiring systemic therapy, with the exception of HBV or
Hepatitis C virus (HCV)

- Has a known history of human immunodeficiency virus (HIV) infection

- Has dual active HBV infection (HBsAg (+) and /or detectable HBV DNA) and HCV infection
(anti-HCV Ab (+) and detectable HCV RNA) at study entry

- Has a history or current evidence of any condition, therapy, or laboratory abnormality
that might confound the results of the study, interfere with the participant's
participation for the full duration of the study, or is not in the best interest of
the participant to participate, in the opinion of the treating investigator

- Has a known psychiatric or substance abuse disorder that would interfere with the
participants ability to cooperate with the requirements of the study

- Has had an allogenic tissue/solid organ transplant

Minimum age: 18 Years
Maximum age: N/A
Sex: All

Further information on the trial in WHO primary registry

http://www.who.int/trialsearch/Trial2.aspx?TrialID=NCT04740307

Further information on the trial from WHO database (ICTRP)

http://apps.who.int/trialsearch/Trial2.aspx?TrialID=NCT04740307

Further information on trial

Date trial registered

02.02.2021

Incorporation of the first participant

09.03.2021

Recruitment status

Not recruiting

Global completion date of trial

30.11.-0001

Academic title (Data source: WHO)

A Phase 2, Multicenter, Clinical Study to Evaluate the Safety and Efficacy of MK-1308A (Coformulated MK-1308/MK-3475) in Combination With Lenvatinib (E7080/MK-7902) in First-line Therapy of Participants With Advanced Hepatocellular Carcinoma

Type of trial (Data source: WHO)

Interventional

Design of the trial (Data source: WHO)

Allocation: N/A. Intervention model: Single Group Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: None (Open Label).

Phase (Data source: WHO)

Phase 2

Primary end point (Data source: WHO)

Number of participants discontinuing study treatment due to an AE
Number of participants with =1 adverse event (AE)
Number of participants with =1 hepatic AE
Number of participants with =1 immune-related AE (irAE)
Number of participants with =1 serious adverse event (SAE)
Number of participants with a Dose-Limiting Toxicity (DLT) in the Safety Lead-in Phase
Overall Response Rate (ORR) per Response Evaluation Criteria in Solid Tumors version 1.1 (RECIST 1.1) as assessed by blinded independent central review (BICR)

Secundary end point (Data source: WHO)

DCR per mRECIST as assessed by BICR
Disease Control Rate (DCR) per RECIST 1.1 as assessed by BICR
DOR per mRECIST as assessed by BICR
Duration of Response (DOR) per RECIST 1.1 as assessed by BICR
ORR per modified RECIST (mRECIST) as assessed by BICR
Overall Survival (OS)
PFS per mRECIST as assessed by BICR
Progression Free Survival (PFS) per RECIST 1.1 as assessed by BICR
Time-To-Progression (TTP) per RECIST 1.1 as assessed by BICR
TTP per mRECIST as assessed by BICR

Contact information (Data source: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Trial results (Data source: WHO)

Results summary

no information available yet

Link to the results in the primary register

no information available yet

Information on the availability of individual participant data

no information available yet

Trial sites

Trial sites in Switzerland (Data source: BASEC)

Bern, Geneva, Zurich

Contact for further information on the trial

Details of contact in Switzerland (Data source: BASEC)

Klaudia Georgi
+41 58 618 33 88
klaudia.georgi@msd.com

Contact for general information (Data source: WHO)

Medical Director
Merck Sharp & Dohme Corp.

Principal Sponsor/Investigator

Principal sponsor (Data source: WHO)

Merck Sharp & Dohme Corp.

Authorisation by the ethics committee (Data source: BASEC)

Name of the authorising ethics committee (for multicentre studies only the lead committee)

Kantonale Ethikkommission Zürich

Date of authorisation by the ethics committee

23.02.2021

Further trial identification numbers

Trial identification number of the ethics committee (BASEC-ID) (Data source: BASEC)

2020-02906

Secondary ID (Data source: WHO)

1308A-004
2020-004490-52
MK-1308A-004