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SNCTP000002413 | NCT02414139 | BASEC2016-00452

Studie über INC280 bei erwachsenen Patienten mit fortgeschrittenem, nicht-kleinzelligem Lungenkarzinom (NSCLC), die zuvor eine Therapie gegen ihre fortgeschrittene/metastasierte Krankheit erhalten haben

Data source: BASEC (Imported from 26.04.2024), WHO (Imported from 25.04.2024)
Changed: Dec 23, 2023, 4:31 PM
Disease category: Lung Cancer

Brief description of trial (Data source: BASEC)

Das in dieser Studie getestete Medikament INC280 wird als „zielgerichtetes“ Arzneimittel bezeichnet. Dies bedeutet, es richtet sich gegen bestimmte Prozesse, die in den Krebszellen möglicherweise nicht richtig funktionieren (genannt Dysregulierung) und NSCLC verursachen können. Die Dysregulierung von cMET in den Krebszellen von NSCLC-Patienten führt vermutlich zu einer Verschlechterung deren Krebserkrankung. Zu einer Dysregulierung kann es aufgrund von Mutationen (Genveränderungen) des cMET-Gens und/oder aufgrund dessen Aktivierung kommen, wenn mehr cMET-Genkopien als normal im Tumor vorhanden sind. Es konnte gezeigt werden, dass INC280 die Aktivierung von cMET selektiv hemmt und deshalb dabei helfen könnte, die Krankheit unter Kontrolle zu halten. Der Zweck dieser Studie liegt darin, zu erfahren, ob das Medikament INC280 dabei hilft, NSCLC unter Kontrolle zu bringen und ob es sicher ist, wenn es Patienten verabreicht wird, die zuvor bereits eine oder zwei Therapien gegen ihren fortgeschrittenen Krebs erhalten haben. Bevor sie für diese Studie in Frage kommen, müssen die Patienten negativ auf Genveränderungen (sogenannte Mutationen) in zwei für die NSCLC-Diagnose wichtigen Genen getestet worden sein - EGFR und ALK. In einer weiteren Voruntersuchungsphase von maximal 28 Tagen werden die Patienten auf Ihre Einschliessbarkeit geprüft. Basierend auf dem cMET-Mutationsstatus oder der cMET-Genkopienzahl werden die Patienten in eine von 4 Gruppen eingeteilt. Die Studienbehandlung ist für alle 4 Studiengruppen dieselbe. Während der Behandlungsphase nehmen Patienten INC280 zweimal täglich ein und es werden verschiedene Untersuchungen gemacht um den Verlauf der Gesundheit und des Tumors zu beobachten. Teilnehmer werden INC280 einnehmen, solange sie davon profitieren, bis untragbare Nebenwirkungen eintreten oder bis sie entscheiden, die INC280 nicht länger zu erhalten. Der Arzt kann auch entscheiden, die INC280 abzusetzen, wenn es für die Gesundheit des Patienten am besten ist.

Health conditions investigated(Data source: BASEC)

Es werden Patienten in die Studie eingeschlossen, die eine bestätigte Diagnose von nicht-kleinzelligem Lungenkarzinom (NSCLC) haben. Die Patienten müssen zuvor eine oder zwei Therapien gegen fortgeschrittenes oder metastasierendes NSCLC erhalten haben. Weiter dürfen in zwei bestimmten Genen keine Veränderungen vorliegen, da ansonsten andere Medikamente besser wirken würden. Hierbei handelt es sich um die Gene mit dem Namen ALK und EGFR.

Health conditions (Data source: WHO)

Carcinoma, Non-Small-Cell Lung

Rare disease (Data source: BASEC)

No

Intervention investigated (e.g. drug, therapy or campaign) (Data source: BASEC)

Beginnend mit Tag 1 nehmen Studienteilnehmer eine 400 mg-Dosis INC280 (entweder vier Tabletten zu 100 mg oder, wenn verfügbar, zwei Tabletten zu 200 mg) zweimal täglich, morgens und abends immer etwa zur selben Zeit zusammen mit Wasser ein.

Interventions (Data source: WHO)

Drug: INC280 (capmatinib)

Criteria for participation in trial (Data source: BASEC)

Alter ≥ 18 Jahre

Histologisch oder zytologisch bestätigte Diagnose von NSCLC, ohne Mutation in den Genen ALK und EGFR und gemäss Untersuchung in einem von Novartis beauftragten Labor zuzuordnen in eine der 4 folgenden Gruppen:
- Kohorte 1: Patienten mit cMET Genkopienzahl ≥ 6 oder
- Kohorte 2: Patienten mit cMET Genkopienzahl ≥ 4 und < 6 oder
- Kohorte 3: Patienten mit cMET Genkopienzahl < 4 oder
- Kohorte 4: Patienten mit cMET Mutationen
Patienten müssen zuvor eine oder zwei Linien Behandlungen gegen fortgeschrittenes oder metastasierendes NSCLC erhalten haben

Exclusion criteria (Data source: BASEC)

Vorbehandlung mit bestimmten Medikamenten (mit dem Studienarzt abzuklären)

Klinisch bedeutsame, unkontrollierte Herzerkrankung

Schwangere oder stillende Frauen, sowie gebärfähige Frauen, die keine hochwirksame Verhütung anwenden. Männliche Teilnehmer müssen ein Kondom verwenden

Inclusion/Exclusion Criteria (Data source: WHO)

Gender: All
Maximum age: N/A
Minimum age: 18 Years

Inclusion Criteria:

- Stage IIIB or IV NSCLC (any histology) at the time of study entry

- Histologically or cytologically confirmed diagnosis of NSCLC that is:

1. EGFR wt as per patient standard of care by a validated test

2. AND ALK-negative rearrangement as part of the patient standard of care by a
validated test

3. AND (by central assessment) either:

- Cohort 1: Pre-treated patients with cMET GCN = 6 or

- Cohort 2: Pre-treated patients with cMET GCN =4 and < 6, or

- Cohort 3: Pre-treated patients with cMET GCN < 4, or

- Cohort 4: Pre-treated patients with cMET mutations regardless of cMET GCN,
or

- Cohort 5: Treatment-na?ve patients with cMET dysregulation, or

- Cohort 6: Pre-treated patients with either cMET GCN = 10 without cMET
mutations or cMET mutations regardless of cMET GCN, or

- Cohort 7: Treatment-na?ve patients with cMET mutations regardless of cMET
GCN

- To be eligible for Cohorts 1-4, patients must have failed one or two prior lines of
systemic therapy for advanced/metastatic disease

- To be eligible for Cohort 6, patients must have failed one prior line of systemic
therapy for advanced/metastatic disease

- To be eligible for Cohort 5 and Cohort 7, patients must not have received any systemic
therapy for advanced/metastatic disease

- At least one measurable lesion as defined by RECIST 1.1

- Patients must have recovered from all toxicities related to prior anticancer therapies
to grade = 1 (CTCAE v 4.03). Patients with any grade of alopecia are allowed to enter
the study.

- Patients must have adequate organ function

- ECOG performance status (PS) of 0 or 1 Details and other protocol-defined inclusion
criteria may apply

Exclusion Criteria:

- Prior treatment with crizotinib, or any other cMET or HGF inhibitor

- Patients with characterized EGFR mutations that predict sensitivity to EGFR therapy,
including, but not limited to exon 19 deletions and exon 21 mutations

- Patients with characterized ALK-positive rearrangement

- Clinically significant, uncontrolled heart diseases.

- Patients receiving treatment with medications that cannot be discontinued at least 1
week prior to first INC280 treatment and for the duration of the study:

- Strong inducers of CYP3A4

- Impairment of GI function or GI disease that may significantly alter the absorption of
INC280

- Patients receiving treatment with any enzyme-inducing anticonvulsant

- Applicable to Cohorts 1-4 and Cohort 6 only: Previous anti-cancer and investigational
agents within 4 weeks or = 5 x half-life of the agent (whichever is longer) before
first dose

- Pregnant or nursing women

- Women of child-bearing potential, unless they are using highly effective methods of
contraception

- Sexually active males unless they use a condom during intercourse

- Presence or history of interstitial lung disease or interstitial pneumonitis,
including clinically significant radiation pneumonitis

Other protocol-defined exclusion criteria may apply

Further information on the trial in WHO primary registry

https://clinicaltrials.gov/show/NCT02414139

Further information on the trial from WHO database (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=NCT02414139
Further information on trial

Recruitment status

Active, not recruiting

Academic title (Data source: WHO)

A Phase II, Multicenter Study of Oral cMET Inhibitor INC280 in Adult Patients With EGFR Wild-type (wt), Advanced Non-small Cell Lung Cancer (NSCLC)(Geometry Mono-1)

Type of trial (Data source: WHO)

Interventional

Design of the trial (Data source: WHO)

Allocation: Non-Randomized. Intervention model: Parallel Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: None (Open Label).

Phase (Data source: WHO)

Phase 2

Primary end point (Data source: WHO)

Overall Response Rate (ORR)

Secundary end point (Data source: WHO)

Duration of Response (DOR) - Key Secondary;Overall Response Rate (ORR);Duration of Response (DOR);Time to Response (TTR);Disease Control Rate (DCR);Progression-free Survival (PFS);Overall Survival (OS);Number of patients with incidence of adverse events and serious adverse events, change in vital signs, laboratory results (hematology, blood chemistry, and urinalysis) and ECG.;Cmax, Cmin and plasma concentration-time profiles of INC280

Contact information (Data source: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Trial results (Data source: WHO)

Results summary

no information available yet

Link to the results in the primary register

no information available yet

Information on the availability of individual participant data

no information available yet

Trial sites

Trial sites in Switzerland (Data source: BASEC)

Basel

Countries (Data source: WHO)

Argentina, Austria, Belgium, Brazil, Canada, France, Germany, Israel, Italy, Japan, Korea, Lebanon, Mexico, Netherlands, Norway, Poland, Republic of, Russian Federation, Singapore, Spain, Sweden, Switzerland, Taiwan, Turkey, United Kingdom, United States

Contact for further information on the trial

Details of contact in Switzerland (Data source: BASEC)

Patrick Grabher
+41 79 330 70 18
patrick.grabher@novartis.com

Contact for general information (Data source: WHO)

Novartis Pharmaceuticals
Novartis Pharmaceuticals

Contact for scientific information (Data source: WHO)

Novartis Pharmaceuticals
Novartis Pharmaceuticals

Authorisation by the ethics committee (Data source: BASEC)

Name of the authorising ethics committee (for multicentre studies only the lead committee)

Ethikkommission Nordwest- und Zentralschweiz EKNZ

Date of authorisation by the ethics committee

06.06.2016

Further trial identification numbers

Trial identification number of the ethics committee (BASEC-ID) (Data source: BASEC)

2016-00452

Secondary ID (Data source: WHO)

2014-003850-15
CINC280A2201
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