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SNCTP000003146 | EUCTR2017-002988-18 | BASEC2018-01875

Bewertung der Wirksamkeit und Sicherheit von Sarilumab bei Patienten mit Riesenzellarteriitis (RZA).

Data source: BASEC (Imported from 30.04.2024), WHO (Imported from 25.04.2024)
Changed: Dec 23, 2023, 4:18 PM
Disease category: Arterial and venous diseases including deep venous thrombosis and lung embolism

Brief description of trial (Data source: BASEC)

Studie zur Untersuchung, wie gut Riesenzellarteriitis (RZA) auf das Prüfpräparat Sarilumab anspricht, indem dieses das Immunsystem beeinflusst, und wie sicher die Anwendung ist. Teilnahme von weltweit ungefähr 100 Studienzentren mit etwa 360 Patienten mit RZA. Studiendauer bis zu 82 Wochen in 3 Phasen: • Voruntersuchungsphase (bis zu 6 Wochen Dauer mit 1 Studientermin): Untersuchung der Voraussetzungen für eine Aufnahme in die Studie. • Behandlungsphase (52 Wochen Dauer mit 11 Studienterminen): Zufällige Zuteilung der Patienten im Verhältnis 2:1:1:2 zu einem von 4 Behandlungsarmen: Sarilumab 200 mg oder 150 mg alle 2 Wochen jeweils in Kombination mit 6-monatiger täglicher Einnahme von Kortison (Prednison) oder Placebo (Scheinmedikament) in Kombination mit 6- oder 12-monatiger täglicher Einnahme von Kortison. • Nachbeobachtungsphase (24 Wochen Dauer mit 2 Studienterminen: Sicherheitsnachbeobachtung und Dokumentation des Erkrankungszustands nach Beendigung der Studienbehandlung.

Health conditions investigated(Data source: BASEC)

Riesenzellarteriitis (neu aufgetreten oder refraktär)

Health conditions (Data source: WHO)

Giant Cell Arteritis
MedDRA version: 23.1Level: PTClassification code 10018250Term: Giant cell arteritisSystem Organ Class: 10047065 - Vascular disorders;Therapeutic area: Diseases [C] - Immune System Diseases [C20]

Rare disease (Data source: BASEC)

No

Intervention investigated (e.g. drug, therapy or campaign) (Data source: BASEC)

Medikamente:
Sarilumab 200 mg oder 150 mg alle 2 Wochen als Injektion unter die Oberhaut jeweils in Kombination mit 6-monatiger täglicher Einnahme von Kortison (Prednison, als Tablette in Dosierungen von 60 mg/Tag oder weniger) oder einem Scheinmedikament in Kombination mit 6- oder 12-monatiger täglicher Einnahme von Kortison in Tablettenform.
Untersuchungen und Massnahmen:
• Schwangerschaftstest (bei Frauen, die schwanger werden können).
• EKG.
• Röntgenaufnahme des Brustkorbs, sofern keine Röntgenaufnahme bzw. keine Computertomographie (spezielle Röntgenaufnahme) vorliegen, die innerhalb von 12 Wochen vor Termin 1 angefertigt wurden und keine Tuberkulose-Infektion zeigen.
• Knochendichte-Messung, wenn sie nicht innerhalb von 12 Wochen vor der Behandlungsphase durchgeführt wurde.
• Bearbeitung von Fragebögen, in denen es um den allgemeinen Gesundheitszustand, den Erschöpfungsgrad und das allgemeine Befinden geht.
• Beurteilung der Erkrankung durch den Prüfarzt.
• Untersuchung auf Anzeichen und Symptome einer Tuberkulose.
• Untersuchung auf Nebenwirkungen, einschließlich solcher von Kortison (Prednison).
• Körperliche Untersuchung und Bestimmung von Vitalzeichen (Blutdruck, Puls, Körpertemperatur), Körpergröße und Körpergewicht.
• Blutuntersuchungen:
- Hämatologie (Blutzellzahlen).
- Chemie (Elektrolyte, Nieren- und Leberfunktion).
- Fettwerte (Cholesterin, Triglyzeride), Glukose (Blutzucker), Insulin, HbA1c (Blutwert, der Auskunft über die Qualität der Blutzuckerkontrolle gibt).
- Sarilumab-Spiegel und Spiegel von Antikörpern gegen Sarilumab.
- Biomarker (typische Blutwerte) für die Beurteilung der Erkrankung und das Ansprechen auf die Studienbehandlung.
- Untersuchung auf Antikörper, die sich bei Anwendung von biologischen Prüfpräparaten wie Sarilumab entwickeln können.
- Zellen des Immunsystems.
- Hepatitis B und Hepatitis C (Leberentzündung), HIV (Erreger von AIDS, Erworbenem Abwehrschwäche-Syndrom).
• Urinuntersuchung.

Interventions (Data source: WHO)


Trade Name: Kevzara ®
Product Name: NA
Product Code: [NA]
Pharmaceutical Form: Solution for injection
INN or Proposed INN: SARILUMAB
Current Sponsor code: SAR153191
Concentration unit: mg milligram(s)
Concentration type: equal
Concentration number: 200-
Pharmaceutical form of the placebo: Solution for injection
Route of administration of the placebo: Subcutaneous use

Trade Name: Kevzara ®
Product Name: na
Product Code: [na]
Pharmaceutical Form: Solution for injection
INN or Proposed INN: SARILUMAB
Current Sponsor code: SAR153191
Concentration unit: mg milligram(s)
Concentration type: equal
Concentration number: 150-
Pharmaceutical form of the placebo: Solution for injection
Route of administration of the placebo: Subcutaneous use

Trade Name: Cortancyl ® 5 mg
Product Name: NA
Product Code: [NA]
Pharmaceutical Form: Capsule, hard
INN or Proposed INN: PREDNISONE
Current Sponsor code: NA
Concentration unit: mg milligram(s)
Concentration type: equal
Concentration number: 5-
Pharmaceutical form of the placebo: Capsule, hard
Route of administration of the placebo: Oral use

Trade Name: Cortancyl ® 1 mg
Product Name: na
Product Code: [na]
Pharmaceutical Form: Capsule, hard
INN or Proposed INN: PREDNISONE
Current Sponsor code: NA
Concentration unit: mg milligram(s)
Concentration type: equal
Concentration number: 1-
Pharmaceutical form of the placebo: Capsule, hard
Route of administration of the placebo: Oral use

Trade Name: Cortancyl ® 20 mg
Product Name: NA
Product Code: [NA]
Pharmaceutical Form: Tablet
INN or Proposed INN: PREDNISONE
Current Sponsor code: NA
Concentration unit: mg milligram(s)
Concentration type: equal
Concentration number: 20-

Trade Name: Cortancyl ® 5 mg
Product Name: NA
Product Code: [NA]
Pharmaceutical Form: Tablet
INN or Proposed INN: PREDNISONE
Curr

Criteria for participation in trial (Data source: BASEC)

E 01. Diagnose einer Riesenzellarteriitis (RZA) gemäß den folgenden Kriterien:
- Alter ≥50 Jahre
- BSG ≥50 mm/Stunde (oder CRP >25 mg/l) in der Anamnese
- Vorliegen von mindestens einem der folgenden Symptome: eindeutige kranielle Symptome einer RZA (Neuauftreten von lokalisiertem Kopfschmerz, empfindliche Kopfhaut oder Arteria temporalis, ischämiebedingter Sehverlust oder nicht anders erklärbarer Schmerz im Mund- oder Kieferbereich beim Kauen) oder Symptome einer Polymyalgie (definiert als Schmerz im Schulter- und/oder Hüftgürtel in Verbindung mit entzündlicher Steifigkeit)
- Vorliegen von mindestens einem der folgenden Befunde: Biopsie der Arteria temporalis mit Nachweis von RZA-Merkmalen; Nachweis einer Vaskulitis großer Gefäße per Angiografie oder Schnittbildgebung (Angiografie, computertomografische Angiografi, Magnetresonanzangiografie oder Positronenemissionstomografie/Computertomografie [PET/CT], Sonografie)

E 02. Neu aufgetretene aktive Erkrankung oder refraktäre aktive Erkrankung gemäß den folgenden Kriterien:
- Neu aufgetretene aktive Erkrankung ist definiert als: Diagnose innerhalb von 6 Wochen vor Baseline
- Refraktäre aktive Erkrankung ist definiert als: Diagnose vor >6 Wochen vor Baseline und Vorbehandlung mit ≥40 mg/Tag Prednison (oder einem gleichwertigen Arzneimittel) über einen Zeitraum von mindestens zwei aufeinanderfolgenden Wochen. Dies umfasst Patienten, die in der Vergangenheit bereits eine Remission erzielt haben, bei denen die Krankheit jedoch wieder aufgeflammt ist, sowie Patienten, die seit Diagnose der RZA keine vollständige Remission erzielen konnten.

E 03. Mindestens eines der folgenden RZA-Symptome innerhalb von 6 Wochen vor Baseline:
- eindeutige kranielle Symptome einer RZA (Neuauftreten von lokalisiertem Kopfschmerz, empfindliche Kopfhaut oder Arteria temporalis, ischämiebedingter Sehverlust oder nicht anders erklärbarer Schmerz im Mund- oder Kieferbereich beim Kauen)
- eindeutige Symptome einer Polymyalgia rheumatica (PMR) (definiert als Schmerz im Schulter- und/oder Hüftgürtel in Verbindung mit entzündlicher Steifigkeit)
- sonstige Merkmale, die nach Einschätzung des Prüfarztes mit einem Aufflammen einer RZA oder PMR vereinbar sind (d. h. neu aufgetretene oder verstärkte Claudicatio der Extremität, infektionsbedingtes Fieber)

Exclusion criteria (Data source: BASEC)

• Therapieversagen
• Bestehen einer schweren, unkontrollierten Begleiterkankung
• Anwendung eines der folgenden Arzneimittel zur Behandlung der Riesenzellarteriitis:
- Januskinase-Hemmer (z. B. Tofacitinib) innerhalb von 4 Wochen vor erster Medikationsgabe
-Tumornekrosefaktor-Hemmer innerhalb von 2 bis 8 Wochen oder weniger als 5 Halbwertszeiten vor der Behandlungsphase (je nachdem, was länger ist)
- Abatacept innerhalb von 8 Wochen vor der Behandlungsphase
- Anakinra innerhalb von 1 Woche vor der Behandlungsphase
- Anwendung von Alkylanzien, darunter Cyclophosphamid innerhalb von 6 Monaten vor der Behandlungsphase

Inclusion/Exclusion Criteria (Data source: WHO)

Inclusion criteria:
-Diagnosis of giant cell arteritis (GCA) according to European League Against Rheumatism/American College of Rheumatology (EULAR/ACR) classification criteria.
-New onset active disease or refractory active disease.
-At least one of the symptoms of GCA within 6 weeks of baseline.
-Either erythrocyte sedimentation rate (ESR) >/=30 mm/hour or C-reactive protein (CRP) >/=10 mg/L within 6 weeks of baseline.
-Receiving or able to receive prednisone 20-60 mg/day for the treatment of active GCA.
Are the trial subjects under 18? no
Number of subjects for this age range:
F.1.2 Adults (18-64 years) yes
F.1.2.1 Number of subjects for this age range 127
F.1.3 Elderly (>=65 years) yes
F.1.3.1 Number of subjects for this age range 381

Exclusion criteria:
-Organ transplantation recipient (except corneas, unless it is within 3 months prior to baseline visit).
-Major ischemic event, unrelated to GCA, within 12 weeks of screening.
-Any prior use of the following therapies, for the treatment of GCA:
°Janus kinase inhibitor (e.g., tofacitinib) within 4 weeks of baseline.
°Cell-depletion agents (e.g., anti CD20) without evidence of recovery of B cells to baseline level.
°Abatacept within 8 weeks of baseline.
°Anakinra within 1 week of baseline.
°Tumor necrosis factor inhibitors within 2-8 weeks (etanercept within 2 weeks; infliximab, certolizumab, golimumab, or adalimumab within 8 weeks), or less than at least 5 half-lives have elapsed prior to baseline, whichever is longer.
-Therapeutic failure, including inadequate response or intolerance, or contraindication, to biological IL-6/(R) antagonist (prior experience with IL-6/(R) antagonist that was terminated for reasons unrelated to therapeutic failure at least 3 months before baseline is not exclusionary).
-Use of any alkylating agents including cyclophosphamide within 6 months of baseline.
-Use of immunosuppressant, such as hydroxychloroquine, cyclosporine, azathioprine,mycophenolate mofetil or leflunomide within 4 weeks of baseline. (Use of methotrexate (MTX) not exceeding 25 mg per week and have been stable for at least 3 months prior to baseline is not exclusionary).
-Concurrent use of systemic corticosteroids (CS) for conditions other than GCA.
-Use of IV CS at a dose equivalent to 100 mg of methylprednisolone or higher within 8 weeks of baseline for GCA therapy.
-Pregnant or breastfeeding woman.
-Patients with active or untreated latent tuberculosis.
-Patients with history of invasive opportunistic infections.
-Patients with fever associated with infection or chronic, persistent or recurring infections requiring active treatment.
-Patients with uncontrolled diabetes mellitus.
-Patients with non-healed or healing skin ulcers.
-Patients who received any live, attenuated vaccine within 3 months of baseline.
-Patients who are positive for hepatitis B, hepatitis C and/or HIV.
-Patients with a history of active or recurrent herpes zoster.
-Patients with a history of or prior articular or prosthetic joint infection.
-Prior or current history of malignancy.
-Patients who have had surgery within 4 weeks of screening or planned surgery during study.
-Patients with a history of inflammatory bowel disease or severe diverticulitis or previous gastrointestinal perforation.

Further information on the trial from WHO database (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=EUCTR2017-002988-18
Further information on trial

Date trial registered

Feb 12, 2021

Incorporation of the first participant

Nov 8, 2018

Recruitment status

Not Recruiting

Academic title (Data source: WHO)

A randomized, double-blind, placebo-controlled study to evaluate theefficacy and safety of sarilumab in patients with giant cell arteritis - n.a.

Type of trial (Data source: WHO)

Interventional clinical trial of medicinal product

Design of the trial (Data source: WHO)

Controlled: yes
Randomised: yes
Open: no
Single blind: no
Double blind: yes
Parallel group: yes
Cross over: no
Other: no
If controlled, specify comparator, Other Medicinial Product: no
Placebo: yes
Other: no
Number of treatment arms in the trial: 4

Phase (Data source: WHO)

Human pharmacology (Phase I): noTherapeutic exploratory (Phase II): noTherapeutic confirmatory - (Phase III): yesTherapeutic use (Phase IV): no

Primary end point (Data source: WHO)

Main Objective: To evaluate the efficacy of sarilumab in patients with giant cell arteritis (GCA) as assessed by the proportion of patients with sustained remission for sarilumab compared to placebo, in combination with a corticosteroid (CS) tapering course.;Timepoint(s) of evaluation of this end point: Baseline to week 52;Primary end point(s): Proportion of patients achieving sustained remission;Secondary Objective: To demonstrate the efficacy of sarilumab in patients with GCA compared to placebo, in combination with CS taper with regards to:
-Clinical responses (such as responses based on disease remission rates, time to first disease flare) over time.
-Cumulative CS (including prednisone) exposure.To assess the safety (including immunogenicity) and tolerability of sarilumab in patients with GCA.
To measure sarilumab serum concentrations in patients with GCA.
To assess the effect of sarilumab on sparing glucocorticoid toxicity as measured by glucocorticoid toxicity index (GTI).

Secundary end point (Data source: WHO)

Timepoint(s) of evaluation of this end point: 1. At Week 52
2. Up to Week 52
3. Up to Week 52
4. Up to Week 52
5. Up to Week 76
6. Up to Week 58;Secondary end point(s): 1. Components of sustained remission (composite measure): Summary of the components of the sustained remission composite measure at Week 52
2. Cumulative corticosteroid dose: Total cumulative corticosteroid (including prednisone) dose over 52 weeks
3. Time to first GCA flare: Duration of first GCA flare from clinical remission up to Week 52
4. Change in glucocorticoid toxicity index: Changes from baseline in the glucocorticoid toxicity index and its components up to Week 52
5. Number of adverse events
6. Pharmacokinetic: Serum concentrations of sariluma

Contact information (Data source: WHO)

Sanofi-Aventis Recherche & Développement

Trial results (Data source: WHO)

Results summary

A randomized, double-blind, placebo-controlled study to evaluate theefficacy and safety of sarilumab in patients with giant cell arteritis

Link to the results in the primary register

no information available yet

Information on the availability of individual participant data

no information available yet

Trial sites

Trial sites in Switzerland (Data source: BASEC)

St. Gallen

Countries (Data source: WHO)

Argentina, Australia, Austria, Belgium, Canada, Chile, Croatia, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Hungary, Israel, Italy, Netherlands, Portugal, Russian Federation, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, United Kingdom, United States

Contact for further information on the trial

Details of contact in Switzerland (Data source: BASEC)

sanofi-aventis Schweiz
0041-(0)584402100
contact.ch@sanofi.com

Contact for general information (Data source: WHO)

CONTACT POINT
VIALE BODIO, 37/B
SANOFI S.P.A.
0239394168
informazioni.medicoscientifiche@sanofi.com

Contact for scientific information (Data source: WHO)

CONTACT POINT
VIALE BODIO, 37/B
SANOFI S.P.A.
0239394168
informazioni.medicoscientifiche@sanofi.com

Authorisation by the ethics committee (Data source: BASEC)

Name of the authorising ethics committee (for multicentre studies only the lead committee)

Ethikkommission Ostschweiz (EKOS)

Date of authorisation by the ethics committee

10.01.2019

Further trial identification numbers

Trial identification number of the ethics committee (BASEC-ID) (Data source: BASEC)

2018-01875

Secondary ID (Data source: WHO)

EFC15068
2017-002988-18-DE
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