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SNCTP000004349 | EUCTR2020-001733-12 | BASEC2021-00197

Eine Studie zur Beurteilung der Wirksamkeit und Sicherheit von Emicizumab bei Neugeborenen und Säuglingen bis zum Alter von 12 Monaten mit Hämophilie A ohne FVIII-Hemmkörper.

Datenbasis: BASEC (Import vom 03.05.2024), WHO (Import vom 03.05.2024)
Geändert: 03.05.2024, 01:00
Krankheitskategorie: Blutkrankheiten (nicht Krebs)

Zusammenfassende Beschreibung der Studie (Datenquelle: BASEC)

Ziel der Studie ist die Prüfung der Wirksamkeit (gut oder schlecht) und Sicherheit des Präparates Hemlibra bei Neugeborenen und Säuglingen mit Hämophilie A ohne FVIII-Hemmkörper. Es werden ca. 50 Patienten im Alter von 0 (ab Geburt) bis ≤ 12 Monaten rekrutiert, die an schwerer Hämophilie A ohne FVIII-Hemmkörper leiden und zum Zeitpunkt der Einwilligung nach Aufklärung ein Gewicht von ≥ 3 kg aufweisen. In diese Studie werden zuvor unbehandelte Patienten aufgenommen sowie Patienten, die keine Hämophilie-bezogene Behandlung von mehr als 5 Tagen Dauer erhalten haben. Zunächst erhalten alle Patienten 1 x wöchentlich über vier Wochen eine Initialdosis von 3 mg/kg Emicizumab, die unter die Haut injiziert wird; dem folgt eine Erhaltungsdosis von 3 mg/kg, die alle zwei Wochen über einen Zeitraum von 52 Wochen verabreicht wird. Bei der klinischen Kontrolle in Woche 53 können die Eltern/Betreuer nach Beratung durch den behandelnden Arzt für die nächsten 7 Jahre eine der folgenden Dosierungen zur Emicizumab-Erhaltungstherapie für ihr Kind wählen. • 3 mg/kg einmal wöchentlich oder • 1,5 mg/kg alle zwei Wochen oder • 6 mg/kg alle vier Wochen bis es entweder zu nicht akzeptablen Nebenwirkungen oder – unabhängig vom Grund – zum Abbruch der Studie kommt oder andere im Prüfplan festgehaltene Kriterien erfüllt werden. Das Dosierungsschema kann vom Arzt und den Eltern/Betreuern des Kindes gewählt werden.

Untersuchte Krankheiten(Datenquelle: BASEC)

Schwere Hämophilie A

Health conditions (Datenquelle: WHO)

Hemophilia A
MedDRA version: 20.0Level: LLTClassification code 10053753Term: Hemophilia A without inhibitorsSystem Organ Class: 100000004850;Therapeutic area: Diseases [C] - Blood and lymphatic diseases [C15]

Seltene Krankheit (Datenquelle: BASEC)

Nein

Untersuchte Intervention (z.B. Medikament, Therapie, Kampagne) (Datenquelle: BASEC)

Hämophilie A wird meist durch eine ererbte FVIII-Genmutation auf dem X-Chromosom (Blutgerinnungsfaktor VIII) verursacht. Sie tritt nahezu ausschliesslich bei männlichen Nachkommen auf, die Träger einer defekten Kopie des betreffenden Gens auf dem X-Chromosom sind. Da ein betroffener Mann ein normales Y-Chromosom an seine Söhne weitergibt, aber ein anomales X-Chromosom an seine Töchter, werden seine Söhne nicht erkranken, während seine Töchter Hämophilie-Trägerinnen sind. Für die Kinder einer solchen Hämophilie-Trägerin liegt das Risiko, ein mutiertes FVIII-Gen zu erben, bei 50 %; Hämophilie A könnte also auf die Hälfte der geborenen Jungen übertragen werden, und die Hälfte der Töchter werden Trägerinnen sein. Patienten mit Hämophilie A leiden an einem Mangel an oder völligem Fehlen von FVIII; FVIII ist ein wesentlicher Bestandteil des menschlichen Blutes, der bei Blutungen für eine funktionierende Gerinnung des Blutes sorgt.
Hemlibra wurde in der Schweiz zur Verhinderung von Blutungen bei Patienten mit Hämophilie A mit und ohne FVIII-Hemmkörper zugelassen.
Hemlibra ist ein rekombinanter, humanisierter monoklonaler Antikörper, der an die aktivierten Faktoren FIX und FX anbindet; das Arzneimittel übernimmt damit die Kofaktor-Funktion des Gerinnungsfaktors FVIII, der bei Hämophilie-A-Patienten gar nicht oder nicht ausreichend vorhanden ist.

Interventions (Datenquelle: WHO)


Trade Name: Hemlibra
Product Name: Hemlibra / Emicizumab
Product Code: RO5534262/ACE910
Pharmaceutical Form: Solution for injection
INN or Proposed INN: EMICIZUMAB
CAS Number: 1610943-06-0
Current Sponsor code: RO553-4262
Other descriptive name: HEMLIBRA
Concentration unit: mg/ml milligram(s)/millilitre
Concentration type: equal
Concentration number: 30-

Trade Name: Hemlibra
Product Name: Hemlibra / Emicizumab
Product Code: RO5534262/ACE910
Pharmaceutical Form: Solution for injection
INN or Proposed INN: EMICIZUMAB
CAS Number: 1610943-06-0
Current Sponsor code: RO553-4262
Other descriptive name: HEMLIBRA
Concentration unit: mg/ml milligram(s)/millilitre
Concentration type: equal
Concentration number: 150-

Kriterien zur Teilnahme an der Studie (Datenquelle: BASEC)

• Alter 0 (ab Geburt) bis ≤ 12 Monate mit einem Gewicht von ≥ 3 kg zum Zeitpunkt der Einwilligung nach Aufklärung
• Diagnose einer schweren angeborenen Hämophilie A (eigener FVIII-Wert des Erkrankten< 1 %)
• Für Patienten, die noch nicht oder nur minimal behandelt wurden, bis zu 5-tägige Behandlung mit Hämophilie-bezogenen Therapien
wie aus Plasma gewonnenem FVIII, rekombinantem FVIII, frischem gefrorenem Plasma, Kryopräzipitat (durch Kälte ausgefällter FVIII) oder Vollblut-Produkte

Ausschlusskriterien (Datenquelle: BASEC)

• Einsatz systemischer Immunmodulatoren (z. B. Interferon) bei Aufnahme oder Anwendung während der Studie geplant
• Bestehende schwere aktive Blutung wie Blutung im Schädelinneren
• Im Studienzeitraum anstehende Operation (ausgenommen kleine Eingriffe wie Beschneidung, Legen eines zentralvenösen Zugangs)

Inclusion/Exclusion Criteria (Datenquelle: WHO)

Gender:
Female: yes
Male: yes

Inclusion criteria:
Inclusion criteria:
?Age from birth to <= 12 months at time of informed consent
?Body weight >= 3 kg at time of informed consent
?Mandatory receipt of vitamin K prophylaxis according to local standard practice
?Diagnosis of severe congenital hemophilia A (intrinsic FVIII level < 1%)
?A negative test for FVIII inhibitor (i.e., < 0.6 Bethesda units [BU]/mL) locally assessed during the 2-week screening period for all patients
?For PUPs or MTPs, up to 5 days of exposure with hemophilia-related treatments, such as plasma-derived FVIII, recombinant FVIII, fresh frozen plasma, cryoprecipitate, or whole blood products
?Documentation of the details of the hemophilia-related treatments received since birth
?Documentation of the details of the bleeding episodes since birth
?For patients from birth to < 3 months of age at the time of study entry: no evidence of active ICH, as confirmed by a negative cranial ultrasound at screening irrespective of delivery mode
?Adequate hematologic, hepatic, and renal function

Are the trial subjects under 18? yes
Number of subjects for this age range: 50
F.1.2 Adults (18-64 years) no
F.1.2.1 Number of subjects for this age range 0
F.1.3 Elderly (>=65 years) no
F.1.3.1 Number of subjects for this age range 0

Exclusion criteria:
Exclusion criteria
?Inherited or acquired bleeding disorder other than severe hemophilia A
?Use of systemic immunomodulators (e.g., interferon) at enrollment or planned use
?during the study
?Receipt of any of the following:
? An investigational drug to treat or reduce the risk of hemophilic bleeds within 5 drug-elimination half-lives of last drug administration
? A non-hemophilia-related investigational drug within the last 30 days or 5 drug-elimination half-lives, whichever is shorter
? An investigational drug concurrently
? Prior use of emicizumab prophylaxis including investigational or commercial emicizumab
?Current active severe bleed, such as ICH
?Planned surgery during the study
?History of clinically significant hypersensitivity associated with monoclonal antibody therapies or components of the emicizumab injection
? Patients who are at high risk for TMA (e.g., have a previous medical or family history of TMA, such as thrombotic thrombocytopenic
purpura, atypical hemolytic uremic syndrome) in the investigator's judgment
?Previous or current treatment for thromboembolic disease or signs of thromboembolic disease
?Any hereditary or acquired maternal condition that may predispose the patient to thrombotic events
?Other diseases (e.g., certain autoimmune diseases) that may increase risk of bleeding or thrombosis
?Known infection with HIV, hepatitis B virus, or hepatitis C virus
?Serious infection requiring antibiotics or antiviral treatments within 14 days prior to screening
?Concurrent disease, treatment, abnormality in clinical laboratory tests, vital signs measurements, or physical examination findings that could interfere with the conduct of the study or that would, in the opinion of the investigator or Sponsor, preclude the patient?s safe participation in and completion of the study or interpretation of the study results
?Unwillingness of the parent or caregiver to allow receipt of blood or blood products, or any standard-of-care treatment for a life-threatening condition
?Any other medical, social, or other condition that may prevent adequate compliance with the study protocol in the opinion of the investigator

Weitere Angaben zur Studie aus der Datenbank der WHO (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=EUCTR2020-001733-12
Weitere Informationen zur Studie

Datum der Studienregistrierung

15.12.2020

Einschluss der ersten teilnehmenden Person

02.12.2021

Rekrutierungsstatus

Not Recruiting

Wissenschaftlicher Titel (Datenquelle: WHO)

A PHASE IIIb, MULTICENTER, OPEN-LABEL, SINGLE-ARM STUDY TO EVALUATE THE EFFICACY, SAFETY, PHARMACOKINETICS, AND PHARMACODYNAMICS OF SUBCUTANEOUS EMICIZUMAB IN PATIENTS FROM BIRTH TO 12 MONTHS OF AGE WITH HEMOPHILIA A WITHOUT INHIBITORS

Studientyp (Datenquelle: WHO)

Interventional clinical trial of medicinal product

Design der Studie (Datenquelle: WHO)

Controlled: no Randomised: no Open: yes Single blind: no Double blind: no Parallel group: no Cross over: no Other: no If controlled, specify comparator, Other Medicinial Product: no Placebo: no Other: no Number of treatment arms in the trial: 1

Phase (Datenquelle: WHO)

Human pharmacology (Phase I): noTherapeutic exploratory (Phase II): noTherapeutic confirmatory - (Phase III): yesTherapeutic use (Phase IV): no

Primäre Endpunkte (Datenquelle: WHO)

Main Objective: Main objectives:
?To evaluate the efficacy of emicizumab
?To evaluate the safety of emicizumab
?To characterize the emicizumab pharmacokinetic (PK) profile
?To investigate the effect of emicizumab on pharmacodynamics (PD) parameters
?To evaluate the immune response to treatment
;Secondary Objective: Not applicable;Primary end point(s): Primary endpoints:
1. Number of treated bleeds over time
2. Number of all bleeds over time
3. Number of treated spontaneous bleeds over time
4. Number of treated joint bleeds over time
5. Joint health, as assessed through use of the Hemophilia Joint Health Score (HJHS) and magnetic resonance imaging (MRI) score of specific joints at specified timepoints only during the 7-year LTFU period
6. Incidence and severity of adverse events, with severity determined according to WHO Toxicity Grading Scale
7. Incidence of thromboembolic events
8. Incidence of thrombotic microangiopathy (TMA)
9. Change from baseline in physical examination findings
10. Change from baseline in vital signs
11. Incidence of laboratory abnormalities
12. Incidence and severity of injection-site reactions
13. Incidence of adverse events leading to drug discontinuation
14. Incidence of severe hypersensitivity, anaphylaxis, and anaphylactoid events
15. Plasma trough concentrations (Ctrough) of emicizumab prior to study drug administration
16. aPTT levels prior to study drug administration
17. Thrombin generation (TG) prior to study drug administration
18. Reported FVIII activity prior to study drug administration
19. FIX antigen and FX antigen (emicizumab substrates) levels prior to study drug administration
;Timepoint(s) of evaluation of this end point: 1-8. Up to 8 years
9-10. Baseline (Day 1) to 8 years
11-14. Up to 8 years
15-19. Every 2 weeks during Weeks 1-9 and every 4 weeks during Weeks 13-53

Sekundäre Endpunkte (Datenquelle: WHO)

Secondary end point(s): Not applicable;Timepoint(s) of evaluation of this end point: Not applicable

Kontakt für Auskünfte (Datenquelle: WHO)

F. Hoffmann-La Roche Ltd

Ergebnisse der Studie (Datenquelle: WHO)

Zusammenfassung der Ergebnisse

A PHASE IIIb, MULTICENTER, OPEN-LABEL, SINGLE-ARM STUDY TO EVALUATE THE EFFICACY, SAFETY, PHARMACOKINETICS, AND PHARMACODYNAMICS OF SUBCUTANEOUS EMICIZUMAB IN PATIENTS FROM BIRTH TO 12 MONTHS OF AGE WITH HEMOPHILIA A WITHOUT INHIBITORS

Link zu den Ergebnissen im Primärregister

noch keine Angaben verfügbar

Angaben zur Verfügbarkeit von individuellen Teilnehmerdaten

noch keine Angaben verfügbar

Studiendurchführungsorte

Durchführungsorte in der Schweiz (Datenquelle: BASEC)

Zürich

Durchführungsländer (Datenquelle: WHO)

Australia, Austria, Belgium, Brazil, Canada, France, Germany, Israel, Italy, Netherlands, South Africa, Spain, Switzerland, Turkey, United Kingdom, United States

Kontakt für weitere Auskünfte zur Studie

Angaben zur Kontaktperson in der Schweiz (Datenquelle: BASEC)

Clinical Trials
+41 61 715 43 91
switzerland.clinical-research@roche.com

Kontakt für allgemeine Auskünfte (Datenquelle: WHO)

Trial Information Support Line-TISL
Grenzacherstrasse 124
F. Hoffmann-La Roche Ltd
global.rochegenentechtrials@roche.com

Kontakt für wissenschaftliche Auskünfte (Datenquelle: WHO)

Trial Information Support Line-TISL
Grenzacherstrasse 124
F. Hoffmann-La Roche Ltd
global.rochegenentechtrials@roche.com

Bewilligung durch Ethikkommission (Datenquelle: BASEC)

Name der bewilligenden Ethikkommission (bei multizentrischen Studien nur die Leitkommission)

Kantonale Ethikkommission Zürich

Datum der Bewilligung durch die Ethikkommission

12.10.2021

Weitere Studienidentifikationsnummern

Studienidentifikationsnummer der Ethikkommission (BASEC-ID) (Datenquelle: BASEC)

2021-00197

Secondary ID (Datenquelle: WHO)

MO41787
2020-001733-12-DE
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