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SNCTP000003972 | NCT04414631 | BASEC2020-01252

PROTECT-COVID-19: Randomisierte, unverblindete, kontrollierte Pilotstudie zur Beurteilung der Wirksamkeit und Sicherheit einer Gabe von Conestat alfa in Bezug auf die Progression einer Infektion mit SARS-CoV-2 bei hospitalisierten Patienten

Base de données : BASEC (Importation du 29.04.2024), WHO (Importation du 25.04.2024)
Modifié: 23 déc. 2023 à 17:06
Catégorie de maladie: Maladies de l'appareil respiratoire (hors cancer), Infections et infestations

Brève description de l’étude (Source de données: BASEC)

Nach ersten Fällen im Dezember 2019 in Wuhan, China, hat sich der Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) weltweit ausgebreitet und eine Pandemie noch nie bekannten Ausmasses verursacht. Das klinische Spektrum der Erkrankung COVID-19 reicht von asymptomatischen Überträgern bis hin zu Atemversagen und Notwendigkeit einer Beatmung auf der Intensivstation. Eine überschiessende Entzündung ist ein Kennzeichen dieser schweren Krankheitsstadien und scheint grössten Teils für die schwere Lungenerkrankung verantwortlich zu sein. Verschiedene Bestandteile des Immunsystems sind an der überschiessenden Entzündung beteiligt, u.a. das sog. Komplementsystem und das sog. Kinin/Kallikreinsystem. Im Tiermodell führt eine Hemmung des Komplementsystems zu einer geringeren Entzündung und Lungenerkrankung bei Coronaviren. Ähnliches gilt wahrscheinlich auch für die Hemmung des Kinin/Kallikreinsystems. Conestat alfa ist ein künstlich hergestelltes Körpereiweiss, das das Komplement- und Kinin/Kallikreinsystem blockiert. Es wurde bisher nicht bei Patienten mit COVID-19 untersucht. Es liegen aber Ergebnisse eines nahezu identischen Präparats bei Patienten mit schweren Infektionen vor, die auf eine mögliche positive Wirkung von Conestat alfa bei COVID-19 schliessen lassen. Angesichts der fehlenden Therapiemöglichkeiten und der Wirkung von Conestat alfa auf die Entzündung, ist eine interventionelle Studie bei COVID-19 Patienten sinnvoll, um das Wirksamkeitsprofil und die Sicherheit beurteilen zu können. In der vorliegenden Studie wird Conestat alfa zusätzlich zur Standardbehandlung über 72 Stunden bei Patienten mit einer schweren COVID-19 Infektion auf der Normalstation verabreicht. Die Kontrollgruppe erhält nur die Standardbehandlung. Die Studienteilnehmer werden anschliessend über 4 Wochen nachbeobachtet und zu Beginn auch die Entzündungszeichen im Blut gemessen.

Maladies étudiées(Source de données: BASEC)

Schwere Infektion mit SARS-CoV-2 (COVID-19)

Health conditions (Source de données: WHO)

Coronavirus Infections

Maladie rare (Source de données: BASEC)

Non

Intervention étudiée (p. ex., médicament, thérapie, campagne) (Source de données: BASEC)

Studienpräparat: Conestat alpha ist ein künstlich hergestelltes Körpereiweiss (humaner C1 Inhibitor), das in Europa und der USA für eine seltene Erbkrankheit (C1 Inhibitor Mangel) zugelassen ist. In einer experimentellen Studie konnte C1 Inhibitor die durch Coronaviren ausgelöste überschiessende Entzündung dämpfen. Zudem konnte C1 Inhibitor den durch die überschiessende Entzündung verursachten Kollateralschaden in Tierversuchen und Pilotstudien bei Patienten mit schwerer Infektion (Sepsis) vermindern.
Conestat alfa wird alle 8 Stunden als intravenöse Injektion über 72 Stunden verabreicht werden, und zwar zusätzlich zur Standardtherapie bei COVID-19
Vergleichsgruppe: Standardtherapie bei COVID-19
Der klinische Zustand inkl. Notwendigkeit einer Beatmung wird über 14 Tage beurteilt werden, zudem werden Entzündungsmarker im Blut bestimmt werden.

Interventions (Source de données: WHO)

Drug: Conestat alfa

Critères de participation à l’étude (Source de données: BASEC)

- Alter 18-85 Jahre
- bestätigte schwere Infektion mit SARS-CoV-2 (COVID-19) mit Lungenbeteiligung
- mindestens ein Risikofaktor für einen komplizierten Verlauf: arterielle Hypertonie, >=50 Jahre, Übergewicht, Herz-, Lungen- oder Nierenerkrankung, niedrige Sauerstoffsättigung in Ruhe, C-reaktives Protein >35mg/L

Critères d’exclusion (Source de données: BASEC)

- Kaninchenallergie
- Schwangerschaft und Stillzeit
- Aufenthalt auf der Intensivstation bzw. maschinelle Beatmung

Inclusion/Exclusion Criteria (Source de données: WHO)


Inclusion Criteria:

- Informed Consent as documented by signature

- admitted to the hospital because of confirmed (by a positive SARS-CoV-2 PCR result)
COVID-19 infection

- evidence of pulmonary involvement on CT scan or X-ray of the chest (e.g. ground glass
opacities)

- symptom onset within the previous 10 days OR shortness of breath within the previous 5
days. Symptoms include fever or one respiratory symptom (patients presenting later may
have already progressed to an inflammatory state that is potentially not amenable to
C1INH treatment). Respiratory symptoms include cough, sore throat, hemoptysis,
shortness of breath, runny nose, or chest pain.

- expected to remain an inpatient over the next three calender days from time of
enrolment

- at least one additional risk factor for progression to mechanical ventilation: 1)
arterial hypertension, 2) >50 years, 3) obesity (BMI>30.0 kg/m2), 4) cardiovascular
disease, 5) chronic pulmonary disease, 7) chronic renal disease, 6) C-reactive protein
of >35mg/L, 7) oxygen saturation at rest in ambient air of <94%. Cardiovascular
disease includes a history of coronary artery disease, cerebrovascular disease,
peripheral artery disease, rheumatic heart disease, congenital heart disease and of
recent (< 3 months) deep vein thrombosis or pulmonary embolism. Chronic pulmonary
disease includes a history of chronic obstructive pulmonary disease, asthma,
occupational lung disease, interstitial lung disease or of pulmonary hypertension.
Chronic renal disease is defined as a history of an estimated glomerular filtration
rate (according to the Chronic Kidney Disease Epidemiology Collaboration equation) <
60ml/min/1.73 m2 for at least three months.

Exclusion Criteria:

- Contraindications to the class of drugs under study (C1 esterase inhibitor), e.g.
known hypersensitivity or allergy to class of drugs or the investigational product

- Treatment with tocilizumab or another Il-6R or Il-6 inhibitor before enrolment

- History or suspicion of allergy to rabbits

- Women who are pregnant or breast feeding

- Active or planned treatment with any other complement inhibitor

- Liver cirrhosis (any Child-Pugh score)

- Incapacity or inability to provide informed consent

- Currently admitted to an ICU or expected admission within the next 24 hours

- Currently receiving invasive or non-invasive ventilation (with the exception of
high-flow oxygen therapy).

- In the opinion of the treating time, death is deemed to be imminent and inevitable
within the next 24 hours

- Participation in another study with investigational drug within the 30 days preceding
and during the present study with the following exemptions: 1) participation in
COVID-19 drug trials started at least 48 hours before admission (e.g. postexposure
prophylaxis with hydroxychloroquine) and 2) participation in COVID-19 drug trials
during ICU admission

- Previous enrolment into the current study

- Enrolment of the investigator, his/her family members, employees and other dependent
persons

- Any uncontrolled or significant concurrent illness that would put the patient at a
greater risk or limit compliance with the study requirements

Plus de données sur l’étude tirée du registre primaire de l’OMS

https://clinicaltrials.gov/show/NCT04414631

Plus de données sur l’étude tirée de la base de données de l’OMS (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=NCT04414631
Plus d’informations sur l’étude

Date d’enregistrement de l’étude

19 mai 2020

Intégration du premier participant

6 août 2020

Statut de recrutement

Terminated

Titre scientifique (Source de données: WHO)

Recombinant Human C1 Esterase Inhibitor (Conestat Alfa) in the Prevention of Severe SARS-CoV-2 Infection in Hospitalized Patients With COVID-19: a Randomized, Parallel-group, Open-label, Multi-center Pilot Trial (PROTECT-COVID-19).

Type d’étude (Source de données: WHO)

Interventional

Conception de l’étude (Source de données: WHO)

Allocation: Randomized. Intervention model: Parallel Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: None (Open Label).

Phase (Source de données: WHO)

Phase 2

Points finaux primaires (Source de données: WHO)

Disease severity

Points finaux secondaires (Source de données: WHO)

Time to clinical improvement;Proportion of participants alive and not having required invasive or non-invasive ventilation;Proportion of subjects with an ALI (defined by PaO2/FiO2 ratio of <300mmHg)

Contact pour informations (Source de données: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Résultats de l’étude (Source de données: WHO)

Résumé des résultats

pas encore d’informations disponibles

Lien vers les résultats dans le registre primaire

pas encore d’informations disponibles

Informations sur la disponibilité des données individuelles des participants

pas encore d’informations disponibles

Lieux de réalisation des études

Lieux de réalisation des études en Suisse (Source de données: BASEC)

Bâle, St-Gall, Zurich

Pays où sont réalisées les études (Source de données: WHO)

Brazil, Mexico, Switzerland

Contact pour plus d’informations sur l’étude

Données sur la personne de contact en Suisse (Source de données: BASEC)

PD Dr. med. Michael Osthoff
+41 61 328 6828
michael.osthoff@usb.ch

Contact pour des informations générales (Source de données: WHO)

Michael Osthoff, PD Dr. med.
University Hospital Basel, Division of Internal Medicine

Contact pour des informations scientifiques (Source de données: WHO)

Michael Osthoff, PD Dr. med.
University Hospital Basel, Division of Internal Medicine

Autorisation de la commission d’éthique (Source de données: BASEC)

Nom de la commission d’éthique chargée de l’autorisation (dans le cas d’études multicentriques, uniquement la commission directrice)

Ethikkommission Nordwest- und Zentralschweiz EKNZ

Date d’autorisation de la commission d’éthique

07.07.2020

Plus de numéros d’identification d’étude

Numéro d’identification de l’étude de la commission d’éthique (BASEC-ID) (Source de données: BASEC)

2020-01252

Secondary ID (Source de données: WHO)

me20Osthoff3
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