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SNCTP000003545 | NCT03474107 | BASEC2018-00670

Eine Studie in der Informationen gesammelt werden, um festzustellen, ob das Studienmedikament Enfortumab Vedotin wirksam und sicher ist und ob es mit der Standardbehandlungen vergleichbar ist, bei Patienten die aufgrund einer Krebserkrankung der Harnwege, welche in benachbartes Gewebe oder andere Körperteile gestreut hat, in Behandlung sind.(EV-301-Studie)

Base de données : BASEC (Importation du 30.04.2024), WHO (Importation du 25.04.2024)
Modifié: 12 avr. 2024 à 01:00
Catégorie de maladie: Autres cancer, Cancer de la vessie, Cancer du rein

Brève description de l’étude (Source de données: BASEC)

Sie werden dem Zufallsprinzip nach (wie beim Werfen einer Münze) in einem 1:1-Verhältnis einem der beiden Behandlungsarme (Arm A oder Arm B) zugewiesen. Weder Sie noch Ihr Arzt können wählen, welcher Gruppe Sie zugewiesen werden. Die Wahrscheinlichkeit, dass Sie entweder Arm A oder Arm B zugewiesen werden, beträgt 50 %. ■ Die Teilnehmer des Arm A erhalten das Prüfpräparat Enfortumab Vedotin. ■ Die Teilnehmer des Arm B erhalten entweder Docetaxel oder Paclitaxel (Sie werden nur eines dieser Chemotherapie-Medikamente erhalten). Die EV-301-Studie ist eine offene Studie, was bedeutet, dass Sie und der Prüfarzt wissen, in welchem Arm Sie sich befinden, und welche Behandlung Sie erhalten. Vor Beginn Ihrer Studienbehandlung (für alle Besuchstermine und Zyklen) wird Ihr Prüfarzt mit Ihnen über Ihre Gesundheit, eventuelle Symptome die bei Ihnen auftreten, sowie über Medikamente die Sie einnehmen, sprechen. Bei jedem Besuchstermin zur EV-301-Studie werden Untersuchungen und Verfahren durchgeführt, die Teil der regulären Krebsversorgung sind. Diese könnten öfter durchgeführt werden, weil Sie an der EV-301-Studie teilnehmen.

Maladies étudiées(Source de données: BASEC)

Krebserkrankung der Harnwege (Urothelialkrebs einschliesslich Harnblasenkrebs, Nierenbeckenkrebs, Harnleiterkrebs oder Harnröhrenkrebs) welche sich auf die benachbarten Gewebe oder andere Stellen Ihres Körpers ausgebreitet hat. Bei Urothelialkrebs handelt es sich um eine Krebsart, die in Zellen beginnt, die die Urethra oder auch Harnröhre (die Verbindungsröhre mit Ihrer Harnblase, durch die der Urin freigesetzt wird), die Harnblase, die Harnleiter (die Verbindungsleiter zwischen den Nieren und der Harnblase), dem Nierenbecken (dort, wo der Urin in den Nieren vor der Ausscheidung in den Harnleiter gesammelt wird) sowie einige andere Organe auskleiden. Die Patienten müssen zuvor mit einer Platin-haltigen Therapie (Cisplatin oder Carboplatin) sowie einem Krebsmittel, einem sog. Immun-Checkpoint-Inhibitor (CPI) behandelt worden sein.

Health conditions (Source de données: WHO)

Ureteral Cancer;Urothelial Cancer;Bladder Cancer

Maladie rare (Source de données: BASEC)

Non

Intervention étudiée (p. ex., médicament, thérapie, campagne) (Source de données: BASEC)

Die Behandlung in der Studie erfolgt in Zyklen, einer bei Krebsbehandlung sehr häufig angewendeten Methode. Jeder Zyklus für Arm A dauert 28 Tage, und für die Zyklen des Arm B beträgt die Dauer 21 Tage.
Das Prüfpräparat für die jeweiligen Arme wird durch den Prüfarzt oder in dessen Vertretung durch das Studienpersonal im Krankenhaus bzw. in der Klinik verabreicht.
Wenn Sie Arm A zugeordnet wurden, erhalten Sie EV an Tag 1, 8 und 15 (insgesamt an 3 Tagen) jedes 28-Tage-Zyklusses.
Wenn Sie Arm B zugeordnet wurden, erhalten Sie entweder Docetaxel oder Paclitaxel am Tag 1 (1 Tag insgesamt) jedes 21-Tage-Zyklusses.
Sie erscheinen zu jeder Gabe des Prüfpräparates im Krankenhaus oder in der Klinik.

Interventions (Source de données: WHO)

Drug: Enfortumab Vedotin;Drug: Docetaxel;Drug: Vinflunine;Drug: Paclitaxel

Critères de participation à l’étude (Source de données: BASEC)

-Urothelialkrebs im fortgeschrittenem Stadium,
-Fortschreiten der Krebserkrankung nach einer vorherigen Krebsbehandlung, welches durch bildgebende Verfahren bestätigt wurde
-Vorangehende Behandlung mit einer platinhaltigen Chemotherapie (Cisplatin oder Carboplatin) und einem bestimmten Krebsmedikament, einem sogenannten Immun-Checkpoint-Inhibitor (CPI)
Bevor Sie an der EV-301-Studie teilnehmen können, müssen noch andere Kriterien erfüllt werden. Das Studienteam wird diese mit Ihnen besprechen.

Critères d’exclusion (Source de données: BASEC)

-Vorliegen einer anhaltenden klinisch signifikanten Toxizität (schwere unerwünschte Nebenwirkungen, die bei Untersuchungen weiter nachweisbar sind) im Zusammenhang mit der vorherigen Behandlung
-aktive Metastasen im zentralen Nervensystem
-mehr als 1 vorhergehendes Chemotherapie-Behandlungschemata zur Behandlung von fortgeschrittenem Urothelialkrebs

Inclusion/Exclusion Criteria (Source de données: WHO)

Gender: All
Maximum age: N/A
Minimum age: 18 Years

Inclusion Criteria:

- Subject is legally an adult according to local regulation at the time of signing
informed consent.

- Subject has histologically or cytologically confirmed urothelial carcinoma (i.e.,
cancer of the bladder, renal pelvis, ureter, or urethra). Subjects with urothelial
carcinoma (transitional cell) with squamous differentiation or mixed cell types are
eligible.

- Subject must have experienced radiographic progression or relapse during or after a
checkpoint inhibitor (CPI) (anti-programmed cell death protein 1 (PD1) or
anti-programmed death-ligand 1 (PD-L1)) for locally advanced or metastatic disease.
Subjects who discontinued CPI treatment due to toxicity are eligible provided that the
subjects have evidence of disease progression following discontinuation. The CPI need
not be the most recent therapy. Subjects for whom the most recent therapy has been a
non-CPI based regimen are eligible if the subjects have progressed/relapsed during or
after the subjects most recent therapy. Locally advanced disease must not be amenable
to resection with curative intent per the treating physician.

- Subject must have received a platinum containing regimen (cisplatin or carboplatin) in
the metastatic/locally advanced, neoadjuvant or adjuvant setting. If platinum was
administered in the adjuvant/neoadjuvant setting subject must have progressed within
12 months of completion.

- Subject has radiologically documented metastatic or locally advanced disease at
baseline.

- An archival tumor tissue sample should be available for submission to central
laboratory prior to study treatment. If an archival tumor tissue sample is not
available, a fresh tissue sample should be provided. If a fresh tissue sample cannot
be provided due to safety concerns, enrollment into the study must be discussed with
the medical monitor.

- Subject has ECOG PS of 0 or 1

- The subject has the following baseline laboratory data:

- absolute neutrophil count (ANC) = 1500/mm3

- platelet count = 100 ? 10^9/L

- hemoglobin = 9 g/dL

- serum total bilirubin = 1.5 ? upper limit of normal (ULN) or = 3 ? ULN for
subjects with Gilbert's disease

- creatinine clearance (CrCl) = 30 mL/min as estimated per institutional standards
or as measured by 24 hour urine collection (glomerular filtration rate [GFR] can
also be used instead of CrCl)

- alanine aminotransferase (ALT) and aspartate aminotransferase (AST) = 2.5 ? ULN
or = 3 x ULN for subjects with liver metastases

- Female subject must either:

- Be of nonchildbearing potential: Postmenopausal (defined as at least 1 year
without any menses for which there is no other obvious pathological or
physiological cause) prior to screening, or documented surgically sterile (e.g.,
hysterectomy, bilateral salpingectomy, bilateral oophorectomy).

- Or, if of childbearing potential: Agree not to try to become pregnant during the
study and for at least 6 months after the final study drug administration, and
have a negative urine or serum pregnancy test within 7 days prior to Day 1
(Females with false positive results and documented verification of negative
pregnancy status are eligible for participation), and if heterosexually active,
agree to consistently use a condom plus 1 form of highly effective birth control
per locally accepted standards starting at screening and throughout the study
period and for at least 6 months after the final study drug administration.

- Female subject must agree not to breastfeed or donate ova starting at screening and
throughout the study period, and for at least 6 months after the final study drug
administration.

- A sexually active male subject with female partner(s) who is of childbearing potential
is eligible if:

- Agrees to use a male condom starting at screening and continue throughout the
study treatment and for at least 6 months after final study drug administration.
If the male subject has not had a vasectomy or is not sterile as defined below
the subjects female partner(s) is utilizing 1 form of highly effective birth
control per locally accepted standards starting at screening and continue
throughout study treatment and for at least 6 months after the male subject
receives final study drug administration.

- Male subject must not donate sperm starting at screening and throughout the study
period, and for at least 6 months after the final study drug administration.

- Male subject with a pregnant or breastfeeding partner(s) must agree to abstinence or
use a condom for the duration of the pregnancy or time partner is breastfeeding
throughout the study period and for at least 6 months after the final study drug
administration.

- Subject agrees not to participate in another interventional study while on treatment
in present study.

Inclusion Criteria for COE:

- Subject is eligible for the COE if they continue to meet all inclusion criteria from
the main protocol in addition to the following when the patient is evaluated for
eligibility to participate in the COE portion of the study:

- Institutional review board (IRB)/ independent ethics committee (IEC) approved written
COE informed consent and privacy language as per national regulations (e.g., health
insurance portability and accountability act [HIPAA] Authorization for US sites) must
be obtained from the subject prior to any study-related procedures (including
withdrawal of prohibited medication, if applicable).

- Subject was randomized to Arm B and is either currently on study treatment or has
discontinued study treatment due to intolerance, AE or progression of disease and has
not started a new systemic anticancer treatment.

Exclusion Criteria:

- Subject has preexisting sensory or motor neuropathy Grade = 2.

- Subject has active central nervous system (CNS) metastases. Subjects with treated CNS
metastases are permitted on study if all the following are true:

- CNS metastases have been clinically stable for at least 6 weeks prior to
screening

- If requiring steroid treatment for CNS metastases, the subject is on a stable
dose = 20 mg/day of prednisone or equivalent for at least 2 weeks

- Baseline scans show no evidence of new or enlarged brain metastasis

Plus de données sur l’étude tirée du registre primaire de l’OMS

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03474107

Plus de données sur l’étude tirée de la base de données de l’OMS (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=NCT03474107
Plus d’informations sur l’étude

Statut de recrutement

Active, not recruiting

Titre scientifique (Source de données: WHO)

An Open-Label, Randomized Phase 3 Study to Evaluate Enfortumab Vedotin vs Chemotherapy in Subjects With Previously Treated Locally Advanced or Metastatic Urothelial Cancer (EV-301)

Type d’étude (Source de données: WHO)

Interventional

Conception de l’étude (Source de données: WHO)

Allocation: Randomized. Intervention model: Parallel Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: None (Open Label).

Phase (Source de données: WHO)

Phase 3

Points finaux primaires (Source de données: WHO)

Overall Survival (OS)

Points finaux secondaires (Source de données: WHO)

Progression Free Survival on Study Therapy (PFS1) as Per Response Evaluation Criteria in Solid Tumors Version 1.1 (RECIST v1.1);Overall Response Rate (ORR) as Per RECIST V1.1;Disease Control Rate (DCR) as Per RECIST V1.1;Duration of Response (DOR) as Per RECIST V1.1;Change From Baseline to Week 12 in European Organisation for Research and Treatment of Cancer [EORTC] Quality of Life Questionnaire Global Health Status (QL2 Score);Change From Baseline to Week 12 in EuroQOL 5-dimension 5-level Questionnaire [EQ-5D-5L] Visual Analog Scale (VAS);Number of Participants With Treatment Emergent Adverse Events;Number of Participants With ECOG Performance Status

Contact pour informations (Source de données: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Résultats de l’étude (Source de données: WHO)

Résumé des résultats

pas encore d’informations disponibles

Lien vers les résultats dans le registre primaire

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/results/NCT03474107

Informations sur la disponibilité des données individuelles des participants

pas encore d’informations disponibles

Lieux de réalisation des études

Lieux de réalisation des études en Suisse (Source de données: BASEC)

Berne, Zurich

Pays où sont réalisées les études (Source de données: WHO)

Argentina, Australia, Austria, Belgium, Canada, Denmark, France, Germany, Italy, Japan, Korea, Netherlands, Portugal, Republic of, Russian Federation, Spain, Switzerland, Taiwan, United Kingdom, United States

Contact pour plus d’informations sur l’étude

Données sur la personne de contact en Suisse (Source de données: BASEC)

Prof. Dr. Jörg Beyer
+41316329403
joerg.beyer@insel.ch

Contact pour des informations générales (Source de données: WHO)

Medical Director
Astellas Pharma Global Development, Inc.

Contact pour des informations scientifiques (Source de données: WHO)

Medical Director
Astellas Pharma Global Development, Inc.

Autorisation de la commission d’éthique (Source de données: BASEC)

Nom de la commission d’éthique chargée de l’autorisation (dans le cas d’études multicentriques, uniquement la commission directrice)

Kantonale Ethikkommission Bern

Date d’autorisation de la commission d’éthique

20.06.2019

Plus de numéros d’identification d’étude

Numéro d’identification de l’étude de la commission d’éthique (BASEC-ID) (Source de données: BASEC)

2018-00670

Secondary ID (Source de données: WHO)

2017-003344-21
7465-CL-0301
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