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SNCTP000004212 | NCT03797326 | BASEC2020-02311

Multizentrische, offene Phase-II-Studie zu Lenvatinib (E7080/MK-7902) plus Pembrolizumab (MK-3475) bei vorbehandelten Personen mit ausgewählten soliden Tumoren (LEAP-005)

Base de données : BASEC (Importation du 06.05.2024), WHO (Importation du 03.05.2024)
Modifié: 8 mars 2024 à 11:55
Catégorie de maladie: Autres cancer, Cancer colorectal, Cancer du sein

Brève description de l’étude (Source de données: BASEC)

Bei der Kontrolle von Tumoren spielt das Immunsystem eine wichtige Rolle. Pembrolizumab (MK3475) ist ein Antikörper, der die Hemmung des Immunsystems durch den Tumor unterbindet respektive beendet und so die körpereigene Bekämpfung des Tumors steigert. Lenvatinib ist ein Hemmer eines Moleküls, das in Tumorzellen das Zellwachstum und die Entstehung neuer Blutgefässe fördert. Durch die Hemmung der Blutgefässentstehung wird die Nährstoffversorgung des Tumors verringert und somit das Wachstum des Tumors verlangsamt. In dieser Studie wird die Wirksamkeit und Sicherheit der Kombination von Pembrolizumab mit Lenvatinib auf verschiedene Tumorarten untersucht, welche zuvor schon mit der Standardtherapie/den Standardtherapien behandelt wurden und danach wieder aufegtreten sind (Rückfall). Die Studienteilnehmenden erhalten die Studienmedikation für ungefähr 2 Jahre. Nach Absetzen der Studienmedikation folgt eine Nachbeobachtungsphase.

Maladies étudiées(Source de données: BASEC)

Es werden Studienteilnehmer gesucht, die an verschiedenen Arten von soliden Tumoren leiden. Es handelt sich bei diesen Tumoren um eine der folgenden Krebsarten: dreifach-negativer Brustkrebs, Eierstockkrebs, Magenkrebs, Darmkrebs, Glioblastom und Gallengangskarzinom. Alle Teilnehmer haben sich vor der Studie einer oder mehreren erfolglosen Krebsbehandlungen unterzogen und ihr Krebs ist soweit fortgeschritten, dass sich Tumorableger (Metastasen) gebildet haben.

Health conditions (Source de données: WHO)

Advanced Solid Tumors;Triple Negative Breast Cancer;Ovarian Cancer;Gastric Cancer;Colorectal Cancer;Glioblastoma;Biliary Tract Cancers;Pancreatic Cancer

Maladie rare (Source de données: BASEC)

Non

Intervention étudiée (p. ex., médicament, thérapie, campagne) (Source de données: BASEC)

An der Studie werden weltweit ca. 420 Patienten teilnehmen, ca. 30 davon in der Schweiz.
Nach einer genauen Eignungsabklärung und Eintrittsuntersuchung werden Sie eine Behandlung mit Pembrolizumab plus Lenvatinib erhalten.
Ihr Studienarzt wird dies näher mit Ihnen besprechen.


Behandlungsphase:
Alle Studienteilnehmer erhalten Pembrolizumab (200 mg) als Infusion alle 3 Wochen. Zusätzlich schlucken die Studienteilnehmer täglich eine Tablette Lenvatinib (20 mg). Die Studienbehandlung dauert ca. 2 Jahre, falls sich die Erkrankung in der Zeit nicht verschlechtert; danach kann die Behandlung mit Lenvatinib alleine fortgeführt werden, falls der Patient weiterhin vom Medikament profitiert.
Falls sich die Erkrankung während der Behandlung verschlechtert, wird die Therapie abgebrochen und Ihr Arzt wird mit Ihnen das weitere Vorgehen besprechen.
Im Rahmen der Studientermine können unterschiedliche Massnahmen und Untersuchungen erfolgen:

Gespräche mit dem medizinischen Personal, Blutentnahmen, Blutdruckmessungen, Elektrokardiogramme (EKG), Gewichtsmessung, Urinproben, Scans mit Computertomographen (CT) oder Magnetresonanztomographie (MRT) mit oder ohne intravenös verabreichtem Kontrastmittel, usw.

Nach abgeschlossener Behandlung oder nach Studienabbruch erfolgt nach 30 Tagen eine Nachuntersuchung bevor der Studienteilnehmer in die Nachbeobachtungsphase übertritt.

Nachbeobachtungsphase:
Wurde die Medikation abgesetzt, weil die Behandlungsdauer von 2 Jahren erreicht wurde oder wurde die Medikation aus anderen Gründen als aufgrund des Fortschreitens der Krankheit abgebrochen, wird der Teilnehmer im Rahmen der Nachbeobachtung weiterhin alle 9 Wochen körperlich untersucht.

Wurde die Studienmedikation aufgrund von Fortschreiten der Krankheit oder aufgrund der Notwendigkeit einer neuen Therapie abgebrochen, wird der Studienteilnehmer im Rahmen der Nachbeobachtung alle 12 Wochen kontaktiert und zu seinem Gesndheitszustand befragt.

Interventions (Source de données: WHO)

Biological: Pembrolizumab;Drug: Lenvatinib

Critères de participation à l’étude (Source de données: BASEC)

• Patienten mit einer der folgenden metastasierten Krebsarten: dreifach-negativer Brustkrebs, Eierstockkrebs, Magenkrebs, Darmkrebs, Glioblastom, Gallengangskarzinom (histologisch oder zytologisch bestätigt)

• Der Krebs muss schon mit der Standardtherapie/den Standardtherapien behandelt worden sein und danach wieder aufgetreten sein oder sich verschlechtert haben

•Frisches oder archiviertes Tumorgewebe steht zur Verfügung und es gibt messbare Läsionen

Critères d’exclusion (Source de données: BASEC)

• Vorhandene Magen-Darm-Erkrankung, welche die Aufnahme von Lenvatinib behindern könnte.

• Flüssigkeitsansammlung im Herzbeutel, Brustraum oder Bauchraum, welche bis 2 Wochen vor Behandlung eine Drainage oder die Einnahme von entwässernden Medikamenten erfodert.

• Patienten mit massgeblicher Herz-Kreislauf Beeinträchtigung innerhalb der
letzten 12 Monaten vor Verabreichung der ersten Dosis der Studienmedikation.

Inclusion/Exclusion Criteria (Source de données: WHO)

Gender: All
Maximum age: N/A
Minimum age: 18 Years

Inclusion Criteria:

- Has a histologically or cytologically-documented, advanced (metastatic and/or
unresectable) solid tumor that is incurable and for which prior standard systemic
therapy has failed in one of the following cohorts: TNBC, Ovarian Cancer, Gastric
Cancer, Colorectal Cancer, GBM, BTC (intrahepatic, extrahepatic cholangiocarcinoma and
gall bladder cancer; excludes Ampulla of Vater), Pancreatic Cancer

- Must have progressed on or since the last treatment

- Has measurable disease per RECIST 1.1 (RANO for the GBM cohort) as assessed by the
local site investigator/radiology and confirmed by BICR

- Has provided a PD-L1 evaluable archival tumor tissue sample or newly obtained core or
excisional biopsy of a tumor lesion not previously irradiated

- Male participants agree to use approved contraception during the treatment period for
at least 7 days after the last dose of lenvatinib, or refrain from heterosexual
intercourse during this period

- Female participants are not pregnant or breastfeeding, and are not a woman of
childbearing potential (WOCBP), OR are a WOCBP that agrees to use contraception during
the treatment period (or 14 days prior to the initiation of study treatment for oral
contraception) and for at least 120 days post pembrolizumab, or 30 days post
lenvatinib, whichever occurs last

- Has an Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) performance status of 0 to 1 within 3
days of study treatment initiation

- Has adequate organ function

For Triple Negative Breast Cancer Participants:

- Has received one or 2 prior lines of therapy

- Has Lactate Dehydrogenase (LDH) <2.0 x Upper Limit of Normal (ULN)

- Has locally determined results for estrogen receptor, progesterone receptor, and human
epidermal growth factor receptor 2 tumor analyses

For Ovarian Cancer Participants:

- Has primary ovarian cancer and has received 3 prior lines of therapy.

For Gastric Cancer Participants:

- Has received 2 prior lines of therapy. Note: Gastric cancer will include participants
with both gastric and gastroesophageal junction (GEJ) adenocarcinoma. Participants with
squamous cell carcinoma histology are not eligible

For Colorectal Cancer Participants:

- Has received 2 prior lines of therapy

For GBM Participants:

- Has failed initial systemic therapy for newly diagnosed GBM

- Have the following time periods elapsed before the projected start of scheduled study
treatment: 1) at least 3 weeks from prior surgical resection, 2) at least 1 week from
stereotactic biopsy, 3) at least 6 months from completion of prior radiotherapy, 4) at
least 4 weeks (or 5 half-lives, whichever is shorter) from any investigational agent,
5) at least 4 weeks from cytotoxic therapy, 6) at least 6 weeks from antibodies, 7) at
least 4 weeks (or 5 half-lives, whichever is shorter) from other antitumor therapies
and 1 week for cancer vaccines

- Be neurologically stable (e.g. without a progression of neurologic symptoms or
requiring escalating doses of systemic steroid therapy within last 2 weeks) and
clinically stable

- Has histologically confirmed World Health Organization (WHO) Grade IV GBM

- Has locally determined result for O^6-methylguanine-DNA methyltransferase (MGMT)
analysis

For Biliary Tract Cancer Participants:

- Has received 1 prior line of therapy

- Child-Pugh Score, Class A: well-compensated disease. Child-Pugh Score of 5-6

For Pancreatic Cancer Participants:

- Has pathologically (histologically or cytologically) confirmed pancreatic ductal
adenocarcinoma that is metastatic at enrollment

- Has received one or 2 prior lines of therapy

- Has received prior therapy with at least 1 (platinum-containing regimen or
gemcitabine-containing regimen) but no more than 2 prior systemic therapies for
unresectable or metastatic pancreatic cancer

Exclusion Criteria:

- Has gastrointestinal malabsorption or any other condition that might affect the
absorption of lenvatinib

- Has present or progressive accumulation of pleural, ascitic, or pericardial fluid
requiring drainage or diuretic drugs within 2 weeks prior to enrollment (applies to
all cohorts except the ovarian cancer cohort)

- Has radiographic evidence of encasement or invasion of a major blood vessel or of
intratumoral cavitation. Participants with portal vein invasion (Vp4), inferior vena
cava, or cardiac involvement based on imaging in the BTC cohort are not eligible for
enrollment

- Has clinical significant hemoptysis or tumor bleeding within 2 weeks prior to the
first dose of study treatment

- Has significant cardiovascular impairment within 12 months of the first dose of study
treatment, such as history of congestive heart failure greater than New York Heart
Association (NYHA) Class II, unstable angina, myocardial infarction or cerebrovascular
accident (CVA), or cardiac arrhythmia associated with hemodynamic instability

- Has a history of arterial thromboembolism within 12 months of start of study treatment

- Has a known additional malignancy that is progressing or has required active treatment
within the past 3 years.

- Has a serious nonhealing wound, ulcer or bone fracture

- Has had major surgery within 3 weeks prior to first dose of study interventions

- Has biologic response modifiers therapy (e.g. granulocyte colony-stimulating factor)
within 4 weeks before study entry

- Has preexisting =Grade 3 gastrointestinal (GI) or non-gastrointestinal fistula

- Has received prior therapy with lenvatinib, an anti-PD-1, anti-PD-L1, or anti PD-L2
agent or with an agent directed to another stimulatory or co-inhibitory T-cell
receptor (e.g. cytotoxic T-lymphocyte-associated protein 4 [CTLA-4], Tumor necrosis
factor receptor superfamily, member 4 [OX 40], tumor necrosis factor receptor
superfamily member 9 [CD137])

- Has received prior systemic anti-cancer therapy including investigational agents
within 4 weeks prior to study treatment start

- If participant received major surgery, they must have recovered adequately from the
toxicity and/or complications from the intervention prior to starting study treatment

- Has received prior radiotherapy within 2 weeks of start of study treatment.
Participants must have recovered from all radiation-related toxicities, not require
corticosteroids, and not have had radiation pneumonitis. A 1-week washout is

Plus de données sur l’étude tirée du registre primaire de l’OMS

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03797326

Plus de données sur l’étude tirée de la base de données de l’OMS (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=NCT03797326
Plus d’informations sur l’étude

Statut de recrutement

Active, not recruiting

Titre scientifique (Source de données: WHO)

A Multicenter, Open-label Phase 2 Study of Lenvatinib (E7080/MK-7902) Plus Pembrolizumab (MK-3475) in Previously Treated Subjects With Selected Solid Tumors (LEAP-005)

Type d’étude (Source de données: WHO)

Interventional

Conception de l’étude (Source de données: WHO)

Allocation: Randomized. Intervention model: Parallel Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: None (Open Label).

Phase (Source de données: WHO)

Phase 2

Points finaux primaires (Source de données: WHO)

Objective Response Rate (ORR) per Response Evaluation Criteria In Solid Tumors version 1.1 (RECIST 1.1) or Response Assessment in Neuro-Oncology (RANO) Criteria for Glioblastoma (GBM) by Investigator Assessment in Initial Cohorts;ORR per RECIST 1.1 or RANO (GBM) by Blinded Independent Central Review (BICR) in Expanded Cohorts (Combined with Initial Cohorts);Percentage of Participants Receiving Pembrolizumab Plus Lenvatinib who Experience an Adverse Event (AE);Percentage of Participants Receiving Pembrolizumab Plus Lenvatinib who Discontinue Study Treatment Due to an AE;Percentage of Participants Receiving Lenvatinib Monotherapy who Experience an AE;Percentage of Participants Receiving Lenvatinib Monotherapy who Discontinue Study Treatment Due to an Adverse Event (AE)

Points finaux secondaires (Source de données: WHO)

Disease Control Rate (DCR) per RECIST 1.1 by Investigator Assessment in Initial Cohorts;Duration of Response (DOR) per RECIST 1.1 or RANO (GBM) by Investigator Assessment in Initial Cohorts;Progression Free Survival (PFS) per RECIST 1.1 or RANO (GBM) by Investigator Assessment in Initial Cohorts;Overall Survival (OS) in Initial Cohorts;DCR per RECIST 1.1 by BICR in Expanded Cohorts (Combined with Initial Cohorts);DOR per RECIST 1.1 or RANO (GBM) by BICR in Expanded Cohorts (Combined with Initial Cohorts);PFS per RECIST 1.1 or RANO (GBM) by BICR in Expanded Cohorts (Combined with Initial Cohorts);OS in Expanded Cohorts (Combined with Initial Cohorts);ORR per RECIST 1.1 by BICR in Lenvatinib Monotherapy Arm;DCR per RECIST 1.1 by BICR in Lenvatinib Monotherapy Arm;DOR per RECIST 1.1 by BICR in Lenvatinib Monotherapy Arm;PFS per RECIST 1.1 by BICR in Lenvatinib Monotherapy Arm;OS in Lenvatinib Monotherapy Arm;Plasma Concentration of Lenvatini

Contact pour informations (Source de données: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Résultats de l’étude (Source de données: WHO)

Résumé des résultats

pas encore d’informations disponibles

Lien vers les résultats dans le registre primaire

pas encore d’informations disponibles

Informations sur la disponibilité des données individuelles des participants

pas encore d’informations disponibles

Lieux de réalisation des études

Lieux de réalisation des études en Suisse (Source de données: BASEC)

Bellinzona, Berne, Chur, Genève, St-Gall, Zurich

Pays où sont réalisées les études (Source de données: WHO)

Argentina, Australia, Canada, Chile, Colombia, France, Germany, Israel, Italy, Korea, Republic of, Russian Federation, Spain, Switzerland, Taiwan, Thailand, United Kingdom, United States

Contact pour plus d’informations sur l’étude

Données sur la personne de contact en Suisse (Source de données: BASEC)

Klaudia Georgi
+41 586183388
klaudia.georgi@msd.com

Contact pour des informations générales (Source de données: WHO)

Medical Director
Merck Sharp & Dohme LLC

Contact pour des informations scientifiques (Source de données: WHO)

Medical Director
Merck Sharp & Dohme LLC

Autorisation de la commission d’éthique (Source de données: BASEC)

Nom de la commission d’éthique chargée de l’autorisation (dans le cas d’études multicentriques, uniquement la commission directrice)

Kantonale Ethikkommission Zürich

Date d’autorisation de la commission d’éthique

12.01.2021

Plus de numéros d’identification d’étude

Numéro d’identification de l’étude de la commission d’éthique (BASEC-ID) (Source de données: BASEC)

2020-02311

Secondary ID (Source de données: WHO)

MK-7902-005
E7080-G000-224
LEAP-005
2018-003747-37
7902-005
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