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SNCTP000003907 | NCT03719313 | BASEC2019-01466

Eine klinische Studie zur Beurteilung der Wirksamkeit und Sicherheit des Prüfmedikaments Lonafarnib bei gleichzeitiger Gabe mit Ritonavir bei Patienten mit chronischer Infektion mit dem Hepatitis-Delta-Virus, die eine Anti-HBV-Langzeittherapie mit Nukleos(t)iden erhalten (D-LIVR)

Base de données : BASEC (Importation du 30.04.2024), WHO (Importation du 03.05.2024)
Modifié: 23 déc. 2023 à 16:59
Catégorie de maladie: Infections et infestations

Brève description de l’étude (Source de données: BASEC)

In der D-LIVR-Studie werden das Wirksamkeits- und Sicherheitsprofil des Prüfmedikaments bei Menschen mit einer chronischen Infektion mit dem Hepatitis-Delta-Virus (HDV) beurteilt. Die Studie besteht aus einem Vorabuntersuchungsabschnitt (bis zu 6 Monate bzw. bis zu 45 Tage), einem Behandlungsabschnitt (etwa 48 Wochen) und einem Nachbeobachtungsabschnitt (etwa 24 Wochen). Die Studie umfasst 25 Besuchstermine über einem Zeitraum von 24 Monaten. Die Studienteilnehmer werden nach dem Zufallsprinzip 1 von 4 Gruppen zugeordnet, die das Prüfmedikament erhalten. Zwei Gruppen erhalten das Prüfmedikament als ein ausschließlich oral einzunehmendes Medikament und die beiden anderen Gruppen erhalten ein oral einzunehmendes Prüfmedikament sowie ein injizierbares Prüfpräparat. Weder der Studienteilnehmer noch das Studienteam wissen, welche Behandlung ein Studienteilnehmer erhält. Das primäre Ziel der Studie besteht darin, die Wirkung von Lonafarnib/Ritonavir im Vergleich zu einem Placebo (Scheinbehandlung) bei Studienteilnehmern zu beurteilen. Es werden voraussichtlich weltweit bis zu 400 Patienten mit chronischer HDV an dieser Studie teilnehmen.

Maladies étudiées(Source de données: BASEC)

Hepatitis-Delta-Virus (HDV)

Health conditions (Source de données: WHO)

Hepatitis Delta Virus

Maladie rare (Source de données: BASEC)

Non

Intervention étudiée (p. ex., médicament, thérapie, campagne) (Source de données: BASEC)

Lonafarnib: Prüfmedikament, zwei Kapseln zweimal täglich
Norvir® (Ritonavir): zugelassenes Medikament, eine Tablette zweimal täglich
Pegasys® (Peginterferon alfa-2a): in vielen Ländern zugelassen, Injektion einmal wöchentlich
Placebo Lonafarnib: zwei Kapseln zweimal täglich
Placebo Norvir® (Ritonavir): eine Tablette zweimal täglich

Interventions (Source de données: WHO)

Drug: Lonafarnib;Drug: Ritonavir;Drug: PEG IFN-alfa-2a;Drug: Placebo Lonafarnib;Drug: Placebo Ritonavir

Critères de participation à l’étude (Source de données: BASEC)

• männliche und weibliche Patienten im Alter von mindestens 18 Jahren
• chronische HDV
• nachweisliche Unterdrückung der DNA des Hepatitis-B-Virus (< 20 IE/ml) nach einer
mindestens 12-wöchigen Behandlung mit den Anti-HBV-Nukleos(t)iden Entecavir oder
Tenofovir vor der Einleitung der Prüfbehandlung

Critères d’exclusion (Source de données: BASEC)

• vorherige Einnahme von Lonafarnib innerhalb von 12 Monaten vor dem Vorabuntersuchungs- bzw. dem Voruntersuchungsabschnitt
oder während der Studie
• Infektion mit dem Hepatitis-A-, Hepatitis-C- oder Hepatitis-E-Virus
• Humanes Immunschwäche-Virus (HIV)

Inclusion/Exclusion Criteria (Source de données: WHO)

Gender: All
Maximum age: N/A
Minimum age: 18 Years

Inclusion Criteria:

1. Chronic HDV infection for at least 6 months in duration, documented by a positive HDV
antibody test and HDV RNA = 500 IU/mL.

Note: All genotypes of HDV permitted.

2. Demonstrable suppression of HBV DNA following at least 12 weeks of anti-HBV
nucleos(t)ide treatment with entecavir or tenofovir prior to initiating therapy.

3. Serum ALT > 1.3 x upper limit of the normal range (ULN) and < 10 x ULN.

4. Baseline liver biopsy demonstrating evidence of chronic hepatitis.

5. ECGs demonstrating no acute ischemia or clinically significant abnormality.

6. Normal dilated retinal examination.

Exclusion Criteria:

General Exclusions

1. Previous use of LNF within 12 months.

2. Current or previous history of decompensated liver disease.

3. Co-infected with human immunodeficiency virus or hepatitis C virus (HCV) by detectable
HIV RNA and HCV RNA, respectively.

4. Evidence of significant portal hypertension.

5. Current evidence or history of ascites requiring diuretics or paracentesis, or hepatic
encephalopathy.

6. History of hepatocellular carcinoma.

7. Patients with any of the following:

- Current eating disorder

- Evidence of alcohol substance use disorder.

- Drug abuse within the previous 6 months before screening.

8. Prior history or current evidence of any of the following:

- Immunologically mediated disease,

- Retinal disorder or clinically relevant ophthalmic disorder,

- Any malignancy within 5 years before screening,

- Cardiomyopathy or significant ischemic cardiac or cerebrovascular disease,

- Chronic pulmonary disease,

- Pancreatitis or colitis,

- Severe or uncontrolled psychiatric disorder.

9. Other significant medical condition that may require intervention during the study.

10. Any condition that may impact proper absorption.

11. Therapy with an immunomodulatory agent, IFN-a (eg, IFN alfa-2a or IFN-alfa-2b, or
pegylated IFN-alfa-2a or alfa 2b), cytotoxic agent, or chronic systemic
corticosteroids within 12 months of screening.

12. Use of heparin or warfarin.

13. Systemic antibiotics, antifungals, or antivirals for treatment of active infection
other than HBV.

14. Receipt of systemic immunosuppressive therapy.

15. History or evidence for any intolerance or hypersensitivity to LNF, RTV, PEG
IFN-alfa-2a, tenofovir or entecavir.

Plus de données sur l’étude tirée du registre primaire de l’OMS

https://clinicaltrials.gov/show/NCT03719313

Plus de données sur l’étude tirée de la base de données de l’OMS (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=NCT03719313
Plus d’informations sur l’étude

Date d’enregistrement de l’étude

18 oct. 2018

Statut de recrutement

Completed

Titre scientifique (Source de données: WHO)

A Phase 3, Matrix Design, Partially Double-Blind, Randomized Study of the Efficacy and Safety of 50 mg Lonafarnib/100 mg Ritonavir BID With and Without 180 mcg PEG IFN-alfa-2a for 48 Weeks Compared With PEG IFN-alfa-2a Monotherapy and Placebo Treatment in Patients Chronically Infected With Hepatitis Delta Virus Being Maintained on Anti-HBV Nucleos(t)Ide Therapy (D-LIVR)

Type d’étude (Source de données: WHO)

Interventional

Conception de l’étude (Source de données: WHO)

Allocation: Randomized. Intervention model: Parallel Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: Quadruple (Participant, Care Provider, Investigator, Outcomes Assessor).

Phase (Source de données: WHO)

Phase 3

Points finaux primaires (Source de données: WHO)

To compare the composite virologic and biochemical response rate at end-of-treatment (EOT) in patients who receive LNF 50 mg/RTV 100 mg BID vs patients who receive placebo.;To compare the composite virologic and biochemical response rate at EOT in patients who receive LNF 50 mg/RTV 100 mg BID with PEG IFN-alfa-2a 180 mcg QW vs patients who receive placebo.

Points finaux secondaires (Source de données: WHO)

To compare the histologic response rate at EOT in patients who receive LNF 50 mg/RTV 100 mg BID vs patients who receive placebo.;To compare the histologic response rate at EOT in patients who receive LNF 50 mg/RTV 100 mg BID with PEG IFN-alfa-2a 180 mcg QW vs patients who receive placebo.;To evaluate the health-related quality of life (HRQL) over a 48-week treatment period in patients who receive LNF 50 mg/RTV 100 mg BID vs placebo.;To evaluate the HRQL over a 48-week treatment period in patients who receive LNF 50 mg/RTV 100 mg BID/PEG IFN-alfa-2a 180 mcg QW vs placebo.;To evaluate the Incidence of Treatment-Emergent Adverse Events [Safety and Tolerability] over a 48-week treatment period in patients who receive LNF 50 mg/RTV 100 mg BID vs placebo.;To evaluate the Incidence of Treatment-Emergent Adverse Events [Safety and Tolerability] over a 48-week treatment period in patients who receive LNF 50 mg/RTV 100 mg BID/PEG IFN-alfa-2a 180 mcg QW vs placebo.

Contact pour informations (Source de données: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Résultats de l’étude (Source de données: WHO)

Résumé des résultats

pas encore d’informations disponibles

Lien vers les résultats dans le registre primaire

pas encore d’informations disponibles

Informations sur la disponibilité des données individuelles des participants

pas encore d’informations disponibles

Lieux de réalisation des études

Lieux de réalisation des études en Suisse (Source de données: BASEC)

Berne

Pays où sont réalisées les études (Source de données: WHO)

Belgium, Bulgaria, Canada, France, Germany, Greece, Israel, Italy, Moldova, Mongolia, New Zealand, Pakistan, Republic of, Romania, Russian Federation, Spain, Sweden, Switzerland, Taiwan, Turkey, Ukraine, United Kingdom, United States, Vietnam

Contact pour plus d’informations sur l’étude

Données sur la personne de contact en Suisse (Source de données: BASEC)

Marco Pecora
+4161270832
StartupSwitzerland@IQVIA.com

Contact pour des informations générales (Source de données: WHO)

Sue Speyer
650-272-6138
DLIVR@eigerbio.com

Contact pour des informations scientifiques (Source de données: WHO)

Sue Speyer
650-272-6138
DLIVR@eigerbio.com

Autorisation de la commission d’éthique (Source de données: BASEC)

Nom de la commission d’éthique chargée de l’autorisation (dans le cas d’études multicentriques, uniquement la commission directrice)

Kantonale Ethikkommission Bern

Date d’autorisation de la commission d’éthique

13.05.2020

Plus de numéros d’identification d’étude

Numéro d’identification de l’étude de la commission d’éthique (BASEC-ID) (Source de données: BASEC)

2019-01466

Secondary ID (Source de données: WHO)

EIG-LNF-011
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