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SNCTP000004546 | NCT04987385 | BASEC2021-01116

Effekt einer Eiweißsupplementierung auf den Natrium-Spiegel im Blut und der Harnstoffausscheidung im Urin bei Patienten mit einem Syndrom der inadäquaten Antidiurese – eine monozentrische offene Studie -Die TREASURE Studie

Base de données : BASEC (Importation du 17.05.2024), WHO (Importation du 16.05.2024)
Modifié: 23 déc. 2023 à 17:03
Catégorie de maladie: Maladies endocriniennes (hors cancer)

Brève description de l’étude (Source de données: BASEC)

Hyponatriämie (Blutnatrium <135 mmol/l) ist die häufigste Elektrolyt- und Flüssigkeitsstörung mit einer Prävalenz von bis zu 30 % bei hospitalisierten Patienten. Chronische Hyponatriämie (>48 Stunden) ist mit längeren Krankenhausaufenthalten sowie erhöhter Mortalität und Morbidität, wie Ganginstabilität, Stürzen, Osteoporose und Frakturen verbunden. Die häufigste Ätiologie der Hyponatriämie ist das Syndrom der inadäquaten Antidiurese (SIAD). Zu den Behandlungsmöglichkeiten der SIAD gehören Flüssigkeitsrestriktion, Schleifendiuretika, Vasopressin-Rezeptor-Antagonisten (Vaptane), aber auch orale Harnstoff- und Salztabletten. Insbesondere die Behandlung mit Harnstoff ist wegen des bitteren Geschmackes selten als Langzeittherapie möglich. Körpereigene Proteine und Nahrungsprotein werden im Körper zu Stickstoff verstoffwechselt, welches wiederum zu ausscheidbarem Harnstoff metabolisiert wird. Es ist aus Studien mit Ratten bekannt, dass eine erhöhte Proteinzufuhr mit der Nahrung zu einer erhöhten endogenen Produktion von Harnstoff führt welches wiederum zu einer Verbesserung des zu tiefen Natriums führt. Nach unserem Wissen wurden die Auswirkungen einer Proteinsupplementierung oder einer proteinreichen Diät auf den Natriumspiegel von hyponatriämischen Patienten mit SIAD bisher nicht untersucht. Wir stellen die Hypothese auf, dass eine Proteinsupplementierung den Plasmanatriumspiegel bei Patienten mit SIAD durch eine Erhöhung der Harnstoffausscheidung erhöhen kann. Entsprechend der geschätzten Stichprobengröße müssen wir 17 Patienten mit chronischer SIAD einschließen. Alle Patienten werden zuerst mit einer täglicher Eiweißsupplementierung eine Woche lang behandeln. Nach einer 7-tägigen Pause werden die Patienten täglich Harnstoffpulver eine Woche lang einnehmen. Blut und Urin werden vor und nach jeder Behandlung untersucht.

Maladies étudiées(Source de données: BASEC)

Syndrom der inadäquaten Antidiurese (tiefes Blutnatrium)

Health conditions (Source de données: WHO)

Syndrome of Inappropriate Antidiuresis (SIAD)

Maladie rare (Source de données: BASEC)

Non

Intervention étudiée (p. ex., médicament, thérapie, campagne) (Source de données: BASEC)

Das primäre Ziel ist es, zu untersuchen, ob eine 7-tägige diätetische Eiweisssupplementierung von 90g pro Tag den Plasmanatriumspiegel bei hyponatriämischen Patienten mit chronischem SIAD erhöht.

Interventions (Source de données: WHO)

Dietary Supplement: Protein supplementation;Dietary Supplement: Oral urea

Critères de participation à l’étude (Source de données: BASEC)

- Alter ≥ 18 Jahre
- vorherige dokumentierte Diagnose des chronischen Syndroms der inadäquaten Antidiurese und/oder laborchemische bestätigte Diagnose vor Einschluss (Plasmanatriumkonzentration <135 mmol/L, Plasma-Osmolalität <300 mOsm/kg, Urin-Osmolalität >100 mOsm/kg, Natriumkonzentration im Urin >30 mmol/l, klinische Euvolämie)

Critères d’exclusion (Source de données: BASEC)

- angeborene Stoffwechselstörungen des Kohlenhydrat-, Lipid- oder Proteinstoffwechsels
- Risikofaktoren, die eine engmaschige Kontrolle des Natriumspiegels benötigen.
- Nieren- und Leberfunktionstörungen

Inclusion/Exclusion Criteria (Source de données: WHO)


Inclusion Criteria:

- previous documented diagnosis of chronic SIAD

- confirmed diagnosis of SIAD at screening visit defined as:

- plasma sodium concentration <135 mmol/L, measured in lithium heparin plasma

- Plasma osmolality <300 mOsm/kg

- Urine osmolality >100 mOsm/kg

- Urine sodium concentration >30mmol/l

- Clinical euvolemia, defined as an absence of signs of hypovolemia (orthostasis,
tachycardia, decreased skin turgor, dry mucous membranes) or hypervolemia (edema,
ascites)

Exclusion Criteria:

- lactose intolerance, celiac disease, milk protein allergy, soja allergy, nuts allergy
or known hypersensitivity or allergy to one of the components of the protein
supplementation (Whey Protein®, foodspring GmbH, Germany or Clear Whey Isolate®,
MyProtein THG Company, United Kingdom)

- inborn metabolic disorders implying carbohydrate, lipid or protein metabolism - severe
symptomatic hyponatremia in need of treatment with 3% NaCl-solution or in need of
intensive/intermediate care treatment at time of inclusion

- Risk factors for osmotic demyelination syndrome: hypokalaemia (K <3,4 mmol/L),
malnutrition, advanced liver disease, alcoholism.

- contraindication for lowering blood pressure

- type 1 diabetes mellitus

- uncontrolled type 2 diabetes mellitus (defined as HbA1c >8.0%)

- uncontrolled hypothyroidism

- uncontrolled adrenal insufficiency

- reduction of eGFR <60 mL/min/1,73 m2 (KDIGO G3, G4 and G5) or end stage renal disease
(dialysis)

- severe hepatic impairment (ALAT/ASAT >3x upper limit) or advanced symptomatic liver
disease defined as past or current hepatic encephalopathy, liver cirrhosis Child C or
decompensated (bleeding, jaundice, hepatorenal syndrome).

- treatment with a diuretic, a SGLT2 inhibitor or a corresponding combined preparation,
lithium chloride, urea, vaptans, demeclocycline in the two weeks before screening.

- severe immunosuppression defined as leucocytes <2G

- pregnancy, wish to become pregnant during study period or breastfeeding

- end of life care

- Inability to follow the procedures of the study, e.g. due to language problems,
psychological disorders, dementia, etc.

- Current participation in another intervention study

- lack of capacity or other reason preventing from giving informed consent or following
study procedures.

Plus de données sur l’étude tirée du registre primaire de l’OMS

https://clinicaltrials.gov/show/NCT04987385

Plus de données sur l’étude tirée de la base de données de l’OMS (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=NCT04987385
Plus d’informations sur l’étude

Date d’enregistrement de l’étude

21 juil. 2021

Intégration du premier participant

8 oct. 2021

Statut de recrutement

Completed

Titre scientifique (Source de données: WHO)

Effect of Protein Supplementation on Plasma Sodium Levels and Urinary Urea Excretion in Patients With SIAD - a Monocentric Open- Label Proof-of-concept Study -The TREASURE Study

Type d’étude (Source de données: WHO)

Interventional

Conception de l’étude (Source de données: WHO)

Allocation: N/A. Intervention model: Single Group Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: None (Open Label).

Phase (Source de données: WHO)

N/A

Points finaux primaires (Source de données: WHO)

Change in plasma sodium concentration, (mmol/l)

Points finaux secondaires (Source de données: WHO)

Change in estimated glomerular filtration rate (eGFR), (ml/min/1,73m2);Change in blood and urine osmolality, (mOsm/kg);Change in blood and urine potassium, (mmol/L);Change in blood and urine creatinine, (umol/L);Change in blood and urine urea, (mmol/L);Change in blood and urine uric acid, (umol/L);Change in blood and urine glucose, (mmol/L);Change in copeptin, (pmol/l);Change in aldosterone, (pmol/l);Change in renin, (mIU/L);Change in MR-proANP, (pmol/l);Change in NT-proBNP, (pmol/L);Change in oral daily fluid intake, (ml);Change in body weight, (kg);Change in both systolic and diastolic blood pressure, (mmHg);Change in heart rate, (beats/minute);Change in general well-being measured by visual analogue scale (VAS, 0-10);Number of signs of hyponatremia (vertigo, headache, nausea, attention deficit, mental slowness, forgetfulness, gait instability) assessed by a questionnaire (yes/no);Short-term change in plasma sodium level (mmol/L)

Contact pour informations (Source de données: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Résultats de l’étude (Source de données: WHO)

Résumé des résultats

pas encore d’informations disponibles

Lien vers les résultats dans le registre primaire

pas encore d’informations disponibles

Informations sur la disponibilité des données individuelles des participants

pas encore d’informations disponibles

Lieux de réalisation des études

Lieux de réalisation des études en Suisse (Source de données: BASEC)

Bâle

Pays où sont réalisées les études (Source de données: WHO)

Switzerland

Contact pour plus d’informations sur l’étude

Données sur la personne de contact en Suisse (Source de données: BASEC)

Sophie Monnerat
061 328 76 08
sophie.monnerat@usb.ch

Contact pour des informations générales (Source de données: WHO)

Mirjam Christ-Crain, Prof. Dr. med.
Universitätsspital Basel, Endokrinologie, Diabetologie und Metabolismus
+41 61 265 25 25
mirjam.christ-crain@usb.ch

Contact pour des informations scientifiques (Source de données: WHO)

Mirjam Christ-Crain, Prof. Dr. med.
Universitätsspital Basel, Endokrinologie, Diabetologie und Metabolismus
+41 61 265 25 25
mirjam.christ-crain@usb.ch

Autorisation de la commission d’éthique (Source de données: BASEC)

Nom de la commission d’éthique chargée de l’autorisation (dans le cas d’études multicentriques, uniquement la commission directrice)

Ethikkommission Nordwest- und Zentralschweiz EKNZ

Date d’autorisation de la commission d’éthique

15.07.2021

Plus de numéros d’identification d’étude

Numéro d’identification de l’étude de la commission d’éthique (BASEC-ID) (Source de données: BASEC)

2021-01116

Secondary ID (Source de données: WHO)

kt21ChristCrain2
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